حمایت یهودیان ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران

افکار عمومی آمریکا به حامیان برجام پشت نمی کنند

۱۳ تیر ۱۳۹۵ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۶۰۷۵۲ اخبار اصلی آمریکا
با وجودی که مخالفان برجام، سخنان نتانیاهو را طوطی وار تکرار می کنند سیاستمدارانی حامی برجام از حمایت افکار عمومی برخوردارند.
افکار عمومی آمریکا به حامیان برجام پشت نمی کنند

دیپلماسی ایرانی: آیا دموکرات ها هزینه سیاسی حمایت از توافق هسته ای با ایران (برجام) را خواهند پرداخت؟ حداقل به نظر می رسد تا جایی که به رویه دموکراتیک انتخابات مقدماتی بازمی گردد، این طور نیست. جری نادلر، سناتور جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا، سه شنبه گذشته در انتخابات مقدماتی با کسب اکثریت 90 درصد آرا پیروز شد. حجم آرایی که نادلر در این انتخابات به دست آورد، حضور وی در انتخابات میان دوره در پاییز امسال را تضمین می کند.

پیروزی این حامی توافق هسته ای، زمانی مهمتر به نظر می رسد که متوجه می شویم اولیور روزنبرگ، رقیب جدی او که یک بانکدار جوان از بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان است، حمایت نادلر از توافق هسته ای ایران را محور اصلی انتقاد از او قرار داده بود. روزنبرگ درباره حمایت نادلر از توافق هسته ای دولت باراک اوباما با ایران در سال گذشته میلادی گفته بود: «مردم بسیاری در این منطقه احساس می کنند که به آنان خیانت شده است. اکنون این انتخابات فرصتی است تا مردم پیام خود را به نادلر بدهند.» البته مردم منطقه هم پیشنهاد روزنبرگ را پذیرفتند و با رفتن به پای صندوق های رای این پیام روشن را فرستادند که از دیپلماسی با ایران حمایت می کنند.

دهمین انتخابات مقدماتی مجلس نمایندگان در ایالت نیویورک شامل منتهن و بخش هایی از بروکلین بود که یکی از بیشترین جمعیت های یهودی در ایالات متحده را در خود جای داده اند. نیروهای مخالف توافق هسته ای با ایران ـ مانند گروه های لابی اسراییلی و سیاستمداران تندرویی چون نئومحافظه کاران واشنگتن ـ تصور می کردند که رای دهندگان ساکن این مناطق، به ویژه محافظه کاران مذهبی در بروکلین، می خواهند که با این انتخابات از حامیان توافق هسته ای با ایران انتقام بگیرند. اما حتی در منطقه ای با بیشترین جمعیت یهودی نشین در ایالات متحده نیز رای دهندگان حاضر نشدند که علیه نادلر، سیاستمدار حامی دیپلماسی، رای بدهند.

بخشی از این رای به سیاستمدار حامی توافق با ایران، احتمالا به شیوه مبارزه انتخاباتی نامطلوب روزنبرگ، مخالف او باز می گردد. روشی که غیرمنطقی بودن ادعای بسیاری از مخالفان توافق را بیش از پیش برجسته می کرد. روزنبرگ ائتلافی را حول مخالفت با توافق هسته ای با ایران ایجاد کرده بود. نشریه نیویورک دیلی در جریان رقابت های انتخاباتی در حمایت از روزنبرگ و در سرمقاله مضحکی نوشته بود که توافق هسته ای با ایران باعث می شود تهران به بمب هسته ای دست پیدا کند. دقیقا همان ادعایی که داو هیکنید، یکی از اعضای تندروی حامی اسراییل مجلس ایالتی نیویورک، مطرح کرده بود. همچنین در یک پیام تلفنی از جانب جکی میسون، کمدین 80 ساله، از نگرانی افکار عمومی درباره توافق هسته ای بر علیه نادلر استفاده شده بود. در این پیام تلفنی خودکار برای شهروندان آمده است: «می دانید چه بلایی بر سر یهودیان آمده است؟ یهودیان با بمب هیدروژنی روبه رو هستند.» میسون در ادامه با زیر سوال بردن هویت یهودی نادلر می گوید: «او به گونه ای رفتار می کند که شما هرگز متوجه نمی شوید که در تمام طول زندگی اش یک یهودی بوده است.»

مسیر حمله نشان می دهد که منتقدان توافق هسته ای تا چه اندازه به خطا رفته اند. این تصور که نادلر پیش از حمایت از توافق هسته ای با ایران، یکی از حامیان سرسخت اسراییل که مشاور سفارت اسراییل در ایالات متحده و آیپک بوده، به دشمن یهودیان تبدیل شده، ادعایی پوچ است. پوچی این ادعا وقتی آشکارتر می شود که می بینیم چاک شومر، سناتور دموکرات حامی اسراییل که به شدت با توافق هسته ای ایران مخالف است، از وی حمایت کرده بود. به همین دلیل، این ادعا که "توافق هسته ای با ایران برای یهودیان بد است یا توافقی ضد اسراییلی است"، ادعایی است که نمی تواند خریداری داشته باشد. تشکیلات امنیتی اسراییل عملا موافق توافق بوده یا حداقل به مزایای آن اذعان دارند.

در واقع، با وجودی که مخالفان برجام، سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر راستگرای اسراییل، را در رد این توافق طوطی وار تکرار می کنند، سیاستمدارانی که از توافق هسته ای ایران حمایت کرده اند از حمایت برخوردارند. در انتخابات مقدماتی مجلس نمایندگان جنبش مترقی MOVEON نقش زیادی در تایید نادلر داشت. ایلیا شیمان، فعال سیاسی و رهبر MOVEON  گفته است: «جری نادلر ایستادگی کرد آن هم در شرایطی که بسیاری برای پیروزی دیپلماسی بر جنگ مبارزه می کردند. نادلر شجاعانه در کنار رییس جمهور اوباما ایستاد و به توقف جنگ با ایران کمک کرد.»

با وجود اقبال عمومی، نمی توان گفت که سیاستمداران حامی توافق هسته ای با ایران چالش های دیگری در پیش نخواهند داشت. قطعا میلیاردرهای جمهوری خواه که بودجه اصلی مخالفت با دیپلماسی را تامین می کنند، منتظرند در کارزارهای انتخاباتی پول های خود را در حمایت از مخالفان برجام سرمایه گذاری کنند.  

منبع: لوب لاگ / تحریریه دیپلماسی ایرانی /30  

 

کلید واژه ها: نادلر روزنبرگ اسراییل انتخابات مقدماتی


نظر شما :