با گذشت 13 سال

عراق همچنان غرق خون است

۲۲ تیر ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۱۱۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: مکرم محمد احمد
مکرم احمد محمد می‌نویسد: عراقی‌ها با وجود گذشت 13 سال از مصیبت‌های بزرگ آغاز جنگ امریکا علیه عراق همچنان غرق در خون هستند.
عراق همچنان غرق خون است

دیپلماسی ایرانی: با گذشت 13 سال از کشتار و غارت و تروریسم، به اضافه فساد و میلیون ها شهید و صدها هزار زخمی و خانه های ویران شده، بغداد، پایتخت عراق همچنان در پشت دیوارهای بلند انزوا به سر می برد، سنی ها در داخل مناطق بسته خود زندگی می کنند که هیچ شیعه ای در آن مناطق به سر نمی برد، و شیعیان نیز مناطق مستقلی دارند که به هیچ وجه سنی ها در میانشان نیستند. این در حالی است که قبل از حمله امریکا به عراق سنی و شیعه در کنار هم در امنیت و صلح کامل زندگی می کردند!

منطقه تجاری کراده، یکی از معدود مناطق و چه بسا می توانیم بگوییم تنها منطقه در بغداد است که هر دو طیف سنی و شیعه را در خود جای داده است. عملیات سیاسی که درباره لزوم همکاری و تماس شیعه و سنی در کنار هم صحبت می کند و بر لزوم وحدت عراق و حفظ میهن و رسیدن به دستاورد اصلاح سیاسی که در آن همگی در حکومت حق مشارکت داشته باشند، تاکید دارد به نظر می رسد توهمی بیش نیست و در سایه آن امرای طوایف سطح مطالبات خود را روز به روز بالاتر می برند و در کنار آن تنش های اجتماعی و امنیتی را تشدید می کنند!

وقتی که انفجار کراده روی داد که طی آن نزدیک به 200 نفر (آمار کشته ها به 300 نفر رسیده است) کشته شدند، مردم خشمگین به سرعت به سراغ حیدر العبادی، نخست وزیر عراق رفتند و خودروی او را با سنگ و بطری و دمپایی مورد حمله قرار دادند و شعارهای شدیداللحنی علیه او سردادند و خواستار سرنگونی نخبگان سیاسی حاکم بر کشورشان شدند. این در حالی است که دولت خود بعضی از مقام های محلی در سازمان امنیت و اطلاعات در منطقه کراده را برکنار کرد و 5 متهم جدید شریک در فعالیت های تروریستی را در دادگاه هایی که به سرعت برگزار شدند و حکم به اعدام آنها داد، اعدام کرد و در سری دوم 47 نفر دیگر را که در تلاش برای تشدید خشم عراقی ها بودند اعدام کرد شاید که بتواند از خشم عراقی ها بکاهد. با وجود حساسیت و دخالت سازمان های بین المللی حقوق بشری و ملی و افکار عمومی برآشفته، انفجارهای کراده به خوبی نشان داد که تلاش های امنیتی همگی شکست خورده اند و نتوانسته اند مانع از ورود خودروی بمب گذاری شده به داخل خیابان شلوع با وجود هزاران دستگاه بمب یاب شوند که ادعا می شود می توانند مواد منفجره را از فاصله حداقل یک کیلومتری تشخیص دهند. همان دستگاه هایی که در زمان دولت نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق خریداری شدند و بعدا عراقی ها کشف کردند که بیش از 80 درصد آنها خراب است و کار نمی کند، با این حال سازمان امنیت و شرکت ها و موسسات مهم همچنان با این دستگاه ها مشغول رصد مواد منفجره از جمله در داخل کراده هستند. این در حالی است که وارد کننده این دستگاه های معیوب زیر حکم قانون است و محاکمه شده است.

متاسفانه انفجارهای کراده که خشن ترین سلسله عملیات انفجاری در حق صدها عراقی بی گناه است، زمانی رخ داد که ارتش عراق موفق شد شهر فلوجه را پاک سازی کند و نیروهای داعش را از آن بیرون براند و به سراغ پاکسازی دیگر شهرهای عراق برود که سبب شد بسیاری از عراقی ها ترغیب شوند که به فکر آغاز جنگ بازپس گیری شهر موصل، دومین شهر عراق و مهمترین شهر اقتصادی این کشور بیفتند، شهری که ابوبکر البغدادی از بالای منبر مسجد جامع بزرگ آن خود را امیر المومنین آن خواند و سبب شد تا عراقی ها با وجود گذشت 13 سال از مصیبت های بزرگ آغاز جنگ امریکا علیه عراق همچنان غرق در خون بمانند.

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

مکرم محمد احمد

نویسنده خبر

مكرم محمد احمد، نويسنده و روزنامه‌نگار و نماينده سابق مجلس مصر در سال 2007 و يكي از نويسندگان روزنامه الاهرام است. وي در گذشته مدير روزنامه الاهرام در دمشق ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: کراده عراق


نظر شما :