آغاز بی‌رمق کنفرانس اتحادیه عرب در نواکشوت

نشست "امید" همه را ناامید می‌کند

۰۵ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۶۱۶۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
ارزیابی‌های اولیه از نشست سران عرب حاکی از آن است که همه چیز به نقطه اول باز می‌گردد و هیچ گونه پیشرفتی در هیچ پرونده‌ای حاصل نخواهد ‌شد.
نشست "امید" همه را ناامید می‌کند

دیپلماسی ایرانی: بیست و هفتمین نشست اتحادیه عرب در حالی در نواکشوت، پایتخت موریتانی به ریاست محمد ولد عبدالعزیز، رئیس جمهوری این کشور برگزار می شود که بسیاری پیش بینی می کنند نشستی از پیش شکست خورده باشد و بر سر بسیاری از موضوعاتی که قرار است در این نشست مذاکره شود توافقی حاصل نشود. همچنین استراتژی جدیدی ای که بسیاری از کشورهای عربی انتظار داشتند بر سر مسائل منطقه ای در این نشست به آن برسند نیز به دست نیاید. علاوه بر آن انتظار می رود تضارب آرا و اختلافات بر سر بسیاری از قضایای مهم منطقه ای ادامه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحیلی میدل ایست آنلاین، قرار است در این نشست پرونده های امنیت ملی عربی، ایجاد نیروی مشترک نظامی عربی، بحران سوریه، تنش در لیبی، جنگ جاری در یمن، اوضاع عراق و قضیه فلسطینی و نقش کشورهای عربی در آن در کنار پرونده گسترش نهادهای عربی و استراتژی عمل آنها مطرح و مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. با وجود اهمیت و حساسیت پرونده هایی که از سوی کشورهای مختلف عربی قرار است در این نشت مورد بررسی قرار بگیرد بسیاری نسبت به موفقیت این نشست تردید دارند و می گویند نشستی که با عنوان "نشست امید" آغاز به کار کرده ممکن است همه را ناامید کند.

بسیاری از ناظران می گویند در این نشست نیز مانند نشست های قبلی اتحادیه عرب مسائلی مطرح می شود و بیانیه ای در آخر خوانده می شود که احتمالا برخی کشورهای عربی با آن موافقت نخواهند کرد و بحث و جدل های اعتراضی از سوی برخی حاضران در می گیرد و در آخر یا عده ای از هم دلخور می شوند یا اصولا محلی به اختلافات موجود نمی دهند و به کشورهایشان باز می گردند و نشست بدون هیچ گونه نتیجه ای به کار خود پایان خواهد داد.

در نشست مقدماتی یکی از بارزترین قضایای خطرناک و پیچده در منطقه یعنی چگونگی اتخاذ موضعی یکپارچه در قبال ایران و آن چه دخالت های آن در کشورهای عربی نامیده می شد و همچنین ورود نظامی ترکیه به شمال عراق مطرح شد که اختلافات عمیقی را برانگیخت، به گونه ای که شورای وزیران نتوانست موضع واحدی را در قبال این دو پرونده اتخاذ کند و این مساله را به شورای ریاست اتحادیه عرب ارجاع دهد. برای همین ارزیابی های اولیه از نشست سران نیز حاکی از آن است که همه چیز به نقطه اول باز می گردد و هیچ گونه پیشرفتی در هیچ پرونده ای حاصل نخواهد شد. برای همین چهار کشور عربی امارات متحده عربی، عربستان، مصر و بحرین جدای از نشست بیانیه مشترکی را علیه ایران صادر کردند که مورد تایید دیگر اعضای اتحادیه عرب قرار نگرفت.

این در حالی است که با وجود تدابیر شدید امنیتی که برای این نشست در نظر گرفته شده و تلاش های بسیاری که موریتانی برای دعوت از رهبران، روسای جمهور و پادشاهان عرب به عمل آورده بسیاری از آنها حاضر نشدند در این نشست شرکت کنند و تنها به ارسال هیئت یا نمایندگی از خود بسنده کردند. مساله ای که از یک سو نشان از فقدان اهمیت این نشست برای بسیاری از رهبران عرب دارد و از سوی دیگر بیان کننده عمق اختلافات بر سر بسیاری از پرونده های منطقه ای دارد.

در این نشست ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، محمد ششم، پادشاه مغرب، باجی قائد السبسی، رئیس جمهوری تونس، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر، محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی، حمد بن عیسی آل خلیفه، امیر بحرین، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، امیر امارات متحده عربی و تمام سلام، نخست وزیر لبنان حضور نخواهند داشت در حالی که هنوز حضور یا عدم حضور برخی دیگر از رهبران عرب در این نشست نیز روشن نشده است.  

این برای نخستین بار در تاریخ تاسیس اتحادیه عرب است که نشست این اتحادیه در موریتانی برگزار می شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه عرب


نظر شما :