اردوغان: گولنیست‌ها در هر کشوری که باشند تهدید محسوب می‌شوند

۱۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۵۱ کد : ۱۹۶۱۹۵۷ سرخط اخبار

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد "سازمان تروریستی فتح الله گولن" نه فقط برای ترکیه بلکه برای تمام کشورهایی که در آنها فعالیت دارد تهدید محسوب می شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزای آنادولو، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با نور سلطان نظربایف، رئیس جمهور قزاقستان علاوه بر روابط دو جانبه به کودتای نافرجام اخیر این کشور و موضوع فتح الله گولن، روحانی منتقد دولت آنکارا که از سوی ترکیه به طراحی این کودتا متهم می شود، پرداخت.

اردوغان گفت: در ۱۵ ژوئیه، کشور ما با یکی از سرسخت ترین و خونبارترین خیانت های تاریخ خود مواجه شد.

وی مدعی شد این کودتا نشانگر  "وجه تاریک برنامه های مرموزانه و انگیزه های اصلی سازمان تروریستی گولن" بوده و این گروه نه تنها برای ترکیه که برای هر کشوری که در آن حاضر و فعال است تهدید به شمار می رود. وی سوگند خورد که با عزمی راسخ به مبارزه خود در خانه و خارج از وطن علیه این افراد ادامه دهد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین از نظربایف به عنوان اولین رئیس جمهور خارجی که پس از این کودتا به ترکیه سفر و با دولت و مردم این کشور اظهار همدردی کرده، قدردانی کرد.

نظربایف نیز در این کنفرانس خبری مشترک تاکید کرد که هدفش از این سفر، اعلام همبستگی با اردوغان بوده است. وی گفت: من به این دلیل آمدم که اعلام کنم در کنار اردوغان ایستاده ام. ترکیه یکی از نزدیک ترین و معتمدترین شرکای قزاقستان است.

اردوغان در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد، ۳۳ مدرسه مرتبط با سازمان" گولنیست" در قزاقستان فعالیت دارند و آنکارا لیست آنها را به مقامات قزاق ارائه داده است.

نظربایف در واکنش به این اظهارات عنوان کرد؛ قزاقستان از هیچ فردی علیه ترکیه حمایت نمی کند.

وی با اعلام این خبر که وزرای آموزش دو کشور گروهی را برای کنترل این مدارس تشکیل خواهند داد تاکید کرد: این شرایط در زمره منافع ما نیست. قزاقستان هر معلمی را که از گولن حمایت کند باز خواهد گرداند و معلمان جدید از ترکیه درخواست خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش به نقش قزاقستان در از سرگیری و بهبود روابط آنکارا- مسکو اشاره و عنوان کرد: زمانی که دو کشور دچار مشکل شده بودند، مذاکرات متعددی بین نظربایف و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برقرار شد. نظربایف تلاش های بسیاری برای بازیابی روابط دو کشور و کمک شایانی برای از سرگیری روابط دوستانه بین آنکارا و مسکو کرد.

رئیس جمهور قزاقستان در پاسخ به این سخنان بر اهمیت بهبود روابط ترکیه با روسیه تاکید و اظهار کرد: قزاقستان و ترکیه رویکردهای مشابهی درباره روابط با روسیه دارند.

وی افزود: قزاقستان از حضور ترکیه در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند و از اردوغان می خواهد تا در این سازمان همکاری کند.

کلید واژه ها: قزاقستان نظربایف اردوغان


نظر شما :