کنگره آمریکا به دنبال حمایت بیشتر از اسرائیل

۲۷ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۲:۵۶ کد : ۱۹۶۳۱۹۳ سرخط اخبار

سناتور و نامزد سابق جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرد، گمان نمی کند تفاهم نامه آمریکا – اسرائیل برای کنگره الزام آور باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، لیندزی گراهام، سناتور و نامزد سابق جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: کنگره به محدودیت های بودجه سالانه توافق شده در تفاهم نامه آمریکا – اسرائیل حول محور کمک نظامی ملزم نیست.

وی افزود: نمایندگان آمریکا و اسرائیل می توانند این تفاهم نامه را امضا کنند این به خودشان بستگی دارد اما من این توافق نامه را برای کنگره الزام آور نمی دانم و ما می توانیم بر مبنای دیدگاه خودمان نسبت به وضعیت بودجه اختصاص دهیم.

اعضای کنگره آمریکا قصد دارند لایحه ای را ظرف چند روز آتی به منظور ارائه حمایت بیشتر از دولت اسرائیل ارائه دهند بهانه آنها این است که توافق اخیر که روز چهارشنبه امضا شد به رغم بسته کمک های نظامی بلاعوض و بی سابقه آمریکا به اسرائیل کافی نیست. این توافق بزرگترین قرارداد نظامی در تاریخ آمریکا بوده است.

 گراهام گفت: برنامه ریزی می کنم ظرف چند روز آتی این لایحه را جهت اطلاع از میزان حمایت احتمالی و آغاز رای گیری درباره آن ارائه کنم.

وی حمایت بیشتر از اسرائیل را به رویارویی اش با ایران مرتبط دانست و خواستار تمدید تحریم ها علیه ایران شد.

سنای آمریکا در بودجه ۲۰۱۷ خود ۳.۴ میلیارد دلار را برای کمک به مسائل نظامی اسرائیل به اضافه ۶۰۰ میلیون دلار با هدف تقویت دفاع موشکی اسرائیل اختصاص داد؛ وقتی که از بودجه سالانه ۳.۳ میلیارد دلاری توافق شده در بسته کمک ۱۰ ساله دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بیشتر است.

قرار است این تفاهم نامه از سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۸ میلادی به اجرا درآید و جایگزین تفاهم نامه قبلی شود که سالانه ۳.۱ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل اختصاص می داد.

گراهام در جریان دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دیگر قانونگذاران آمریکایی مدعی شد: تهدیدات علیه اسرائیل از سوی ایران، حزب الله و حضور رو به رشد داعش در شبه جزیره سینا افزایش بودجه اختصاص یافته از سوی کنگره را تایید و بودجه تعیین شده از سوی دولت اوباما را رد می کند.

وی اشاره کرد: این درست نیست ما ملزم به اختصاص دادن بودجه تعیین شده از سوی دولت نیستیم. ما آن را رد می کنیم.

این توافق نامه دفاعی ۱۰ ساله آمریکا – اسرائیل شامل ۳۳ میلیارد دلار بودجه نظامی خارجی و پنج میلیارد دلار بودجه در بخش دفاع موشکی است.

اوباما و نتانیاهو از این توافق نامه تاریخی به عنوان تائیدیه همکاری و دوستی آمریکا – اسرائیل استقبال کردند.

کلید واژه ها: آمریکا – – اسرائیل آمریکا – اسرائیل


نظر شما :