پوتین: آمریکا نمی‌خواهد جزئیات توافق سوریه فاش شود

۲۷ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۲:۵۶ کد : ۱۹۶۳۱۹۴ سرخط اخبار

رئیس جمهور روسیه امروز (شنبه) با بیان اینکه کشورش به تعهدات خود در قبال سوریه پایبند است تاکید کرد آمریکا قادر به مشخص کردن پایگاه های مخالفان "میانه رو" نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی النشره، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه  در دیدار با خبرنگاران تاکید کرد روسیه به تعهداتش در خصوص بحران سوریه پایبند است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا قادر به تعیین پایگاه های مخالفان "میانه رو" نیست و به همین خاطر با دشواری های زیادی روبرو است.

پوتین گفت: آمریکا نمی خواهد که جزئیات توافق سوریه فاش شود؛ چرا که در این صورت مشخص خواهد شد چه کسی به تعهداتش در قبال این توافق پایبند است و چه کسی پایبند نیست.

رئیس جمهور روسیه افزود: گروه های تروریست - که مسکو خواهان کمک آمریکا به تفکیک آنها از به اصطلاح شورشیان میانه رو در سوریه است تا هدف حملات مشترک روسیه و آمریکا قرار بگیرند - از فرصتی که آتش بس اخیر در سوریه بوجود آورده برای تجدید قوا استفاده می کنند. ما توافق کردیم جبهه النصره و امثال آن از نیروهای مخالف به اصطلاح سالم در سوریه تفکیک شوند و در عین حال مواضع آنها برای ما تعیین و مشخص شود. اما چیزی که ما امروز مشاهده می کنیم تفکیک بخش سالم مخالفان از تروریست ها نیست. ما می بینیم که نیروهای تروریستی در حال تلاش برای تجمیع مجدد قوایشان هستند.

این در حالی است که چند روز پیش مسکو و واشنگتن توافق کردند تا از نفوذ خود در دولت سوریه و چیزی که غربی ها از آنها به عنوان شورشیان میانه روی سوری یاد می کنند استفاده کرده تا در این کشور آتش بس فراهم کند. با وجود آنکه به طور کلی خشونت ها با این آتش بس کاهش یافته اما موارد نقض آتش بس باعث تضعیف آن شدند.

پوتین گفت: به رغم یکسری شکست ها مسکو امیدوار است که این تلاش برای آشتی در سوریه در نهایت موفق شود. ما بیشتر از آنکه دید منفی داشته باشیم مثبت نگاه می کنیم و انتظار داریم وعده هایی که دولت آمریکا به ما داده عملی شوند.

دو کشور بر سر یک مساله مهم با یکدیگر نیز اختلاف دارند و مسکو تاکید کرده باید شرایط توافق آمریکا ـ روسیه برای سوریه علنی شده با یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود اما واشنگتن گفته که شرایط این توافق باید محرمانه باقی بماند.

پوتین همچنین درباره انتخابات مجلس سفلی روسیه که قرار است فردا (یکشنبه) برگزار شود گفت: کمپین مربوط به انتخابات پارلمانی دستخوش برخی تلاش ها به منظور گسترش گروه ها و تحت تاثیر قرار دادن مردم با راهبردهای پوپولیستی و داستان های جعلی شده است. ما در جریان کمپین مربوط به انتخابات مجلس دومای پارلمان روسیه شاهد تلاش هایی برای ترویج دروغ، دستکاری کردن آرای عمومی با مطرح کردن مسائلی که فقط برای عده معدودی اهمیت دارد بوده ایم.

انتخابات پارلمانی روسیه قرار است فردا از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز شود.


نظر شما :