انزجار همزمان شیعه و سنی‌ از عربستان

۰۳ مهر ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۳ کد : ۱۹۶۳۳۸۳ سرخط اخبار

"بیانیه اخیر گروهی از روحانیون سنی در محکوم کردن وهابیت در جریان نشستی در جمهوری چچن باید مقامات عربستان سعودی را وادار کند از خودشان بپرسند چه اتفاقی برای رهبران سنی متملقی که معمولاً چاپلوسی عربستان را می کردند، افتاده است؟"

به گزارش ایسنا، رابرت فیسک، تحلیلگر انگلیسی در گزارشی درباره از بین رفتن هرچه بیشتر اعتبار عربستان در جهان اسلام به دلیل حمایتهایش از گروه های تروریستی تکفیری، در ایندیپندنت می نویسد:

«عربستانی ها هر هفته که می گذرد بیشتر از قبل در دردسر و مشکلات فرو می روند. آنها که در یک جنگ مضحک در یمن گرفتار شده اند اکنون از بیانیه متعلق به حدود 200 روحانی سنی مذهب که در آن وهابیت را "یک تغییر شکل خطرناک از مذهب سنی اسلام" توصیف کردند، ناخرسند است.

این روحانیون شامل احمد الطیب، شیخ الازهر که مهمترین مرکز علمی سنی ها در جهان اسلام محسوب می شود، نیز می شدند.

شیخ الازهر حدود یک سال پیش نیز به آنچه که "تفسیرهای فاسد از متون مذهبی" خوانده بود، انتقاد کرد و اکنون نیز خواهان بازگشت به "مکاتب معرفتی بزرگ" خارج از عربستان سعودی شده است.

نشست مهم این روحانیون سنی در حالی در شهر گروزنی، مرکز جمهوری چچن برگزار شد که تقریباً توسط هر رسانه ای در جهان به غیر از دو نفر شامل "شرمینه نروانی"، یک استاد سابق دانشگاه سن آنتونی و همکار فعلی راشاتودی و همچنین "بنجامین بارت" خبرنگار لوموند فرانسه نادیده گرفته شد. با این حال، این نشست حتی می تواند حادثه سازتر از جنگ داخلی سوریه باشد.

بیانیه حاصل از این نشست که آشکارا مورد تایید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قرار گرفت می تواند چیزی در سطح طرد عربستانی ها از سوی روحانیون مذهب سنی باشد.

اگرچه آنها مستقیماً نام عربستان را ذکر نکردند، اما بیانیه آنها یک رویارویی شگفت انگیز علیه کشوری است که هرساله میلیون ها دلار پول صرف هزاران مسجد و مدرسه و روحانیون وهابی در سراسر جهان می کند. از نظر سنی هایی که در چچن نشست داشتند، خظرناک ترین انحراف وهابیت این بوده که اجازه به خشونت علیه هرکسی که به آن معتقد نیست، شامل مسلمان هایی که تفسیر وهابی را رد می کنند، داده است.

گروه های القاعده، داعش و طالبان اصلی ترین گروه های خارجی پایبند به این فرقه در خارج از عربستان و قطر هستند.

لازم به ذکر نیست که عربستانی ها بارها تاکید می کنند که با هر گونه تروریسم مخالف هستند. واکنش آنها به اعلامیه گروزنی حیرت انگیز بود.

در همین راستا، عادل الکلبانی، امام جماعت مسجد ملک خالد بن عبدالعزیز در شهر ریاض، گفت: جهان اکنون آماده می شود تا ما را بسوزاند.

همانطور که نروانی گفت: خبرهای بد برای عربستان همچنان ادامه دارد. روزنامه لبنانی الاخبار در آغاز مناسک 5 روزه حج، یک پایگاه داده منتشر کرد که به گفته این روزنامه متعلق به وزارت بهداشت عربستان بوده است. براساس این داده ها در طی دوره 14 ساله گذشته بالغ بر 90 هزار حاجی از سراسر جهان به هنگام سفر به مکه برای انجام مناسک حج ابراهیمی جان خود را از دست داده اند.

اگرچه، این رقم به طور رسمی تکذیب شد اما برای شیعیان و ایران که صدها تن از شهروندانش را در فاجعه منا در مراسم حج سال گذشته از دست داد، کاملاً باورکردنی است. از جمله کسانی که ایران در فاجعه منا از دست داد، غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان است. بعد از این اتفاق همچنین آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران حملات بی سابقه ای را علیه عربستان انجام داد و عربستانی ها را متهم به جنایت کرد. وی در پیام خود به مناسبت حج امسال تصریح کرد: " مردان قسیّ القلب و جنایت کار سعودی (در فاجعه منا) آنان (مجروحان) را با جان باختگان، در کانتینرهای دربسته محبوس ساختند."

ایرانی ها همچنین حج امسال را تحریم کردند که البته جای تعجب نبود. آنها اعلام کردند این تحریم به این دلیل انجام شده که هیچگونه تضمینی از عربستانی ها برای تامین امنیت اساسی حجاج دریافت نکردند.

رهبر ایران خاطرنشان ساخته است: "حکّام فتنه انگیزی (عربستان سعودی) که با تشکیل و تجهیز گروه های تکفیری و شرور، دنیای اسلام را گرفتار جنگهای داخلی و قتل و جرح بی گناهان کرده اند."

با این حال یک چیز کاملاً مشخص است و آن این است که برای اولین بار عربستانی ها هم مورد هجمه رهبران سنی ها و هم رهبران شیعیان به طور همزمان قرار گرفته اند.

در عین حال حضور احمد الطیب، شیخ الازهر از یک جهت دیگر نیز برای عربستانی ها ناراحت کننده است چراکه آنها از زمان کودتای ژنرال السیسی در بیش از سه سال پیش در مصر میلیون ها دلار را به اقتصاد این کشور تزریق کرده بودند.

اکنون عربستانی ها باید بپرسند چه اتفاقی برای رهبران متملقی که معمولاً چاپلوسی آنها را کرده اند، افتاده است؟

نروانی می نویسد: عربستان در سال 2010، به شکلی صلح آمیز به حد یک واسطه قدرت رسیده بود که با ایران، سوریه، ترکیه، قطر و دیگران برای حل مشکلات منطقه همکاری می کرد اما در سال 2016 در حالی که عربستان پادشاه قبلی را در این مدت دفن کرده است، از رویکرد سنجیده برای سیاست خارجی دست برداشته و جنون "تکفیر" را در پیش گرفته و خزانه هایش را خالی کرده است.

روحانیونی از کشورهای کویت، لیبی، اردن و سودان در گروزنی حضور داشتند و صد البته احمد حسون، مفتی اعظم سوریه نیز در این نشست حضور داشت.

یک مساله عجیب دیگر این بود که ابوظبی در این نشست نقش رسمی ایفا نکرد هرچند که سیاست های آن در جهان عرب به جهت افراطی زدایی شناخته شده است.

میان رمضان قدیروف، رهبر جمهوری چچن و میزبان نشست اخیر و همچنین محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی ارتباطات نزدیکی برقرار است.

خود این کنفرانس البته به دست ولادیمیر پوتین افتتاح شد که نشان می دهد او چگونه درباره عربستان فکر می کند. با این حال هیچ یک از روحانیون سنی که در این نشست بوده اند از او نخواستند حملات جنگنده هایش در سوریه را متوقف کند. از آنجا که این نشست در پس زمینه شکست احتمالی داعش و جنایت های آن انجام شد، مسلماً آنها چنین درخواستی نمی کردند.

البته اینکه چچن به عنوان یک جمهوری دارای تاریخی از خونریزی و خشونت و همچنین شبه نظامیان وهابی خود در روسیه به عنوان محل چنین کنفرانسی انتخاب شده، یک طعنه است که از نظر شرکت کنندگان کنفرانس پنهان نماند؛ اما پرسش های واقعی مورد بحث آنها آشکار بود: چه کسانی نمایندگان واقعی مسلمانان سنی در صورتی که عربستانی ها کنار بروند، هستند و اینکه آینده عربستان چطور خواهد بود؟

پاسخ چنین پرسش هایی می تواند انقلابی به وجود آورد.»

کلید واژه ها: عربستانی ها روحانیون چچن


نظر شما :