متحد حزب‌الله رییس جمهور لبنان شد

۱۰ آبان ۱۳۹۵ | ۲۰:۲۹ کد : ۱۹۶۴۲۹۵ سرخط اخبار

سرانجام پس از ماه ها مذاکره و چانه زنی میشل عون، نامزد مورد حمایت حزب الله لبنان موفق شد رأی اکثریت پارلمان لبنان را به دست آورد رئیس جمهور جدید لبنان شود.

به گزارش فرارو، لبنان پس از دو سال و نیم رئیس جمهور جدید خود را شناخت و «میشل عون» با حمایت همه جانبه حزب الله و دیگر متحدانش در «جریان 8 مارس»، رئیس جمهور جدید لقب گرفت.

پس از اتمام دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان در می 2014، پارلمان لبنان به خاطر مخالفت گروه 14 مارس با انتخاب عون به ریاست جمهوری نتوانسته بود رییس جمهور را انتخاب کند. 14 مارس و سعد حریری خواستار ریاست جمهوری سمیر جعجع بودند.

اما چندی پیش، سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان و رهبر جریان 14 مارس، که از مخالفان حزب الله لبنان است در کنفرانسی مطبوعاتی در بیروت از میشل عون به عنوان رئیس جمهور حمایت کرد.

حمایت سعد حریری از میشل عون به اختلافات 30 ماهه پایان داد.

امروز پارلمان لبنان در جلسه ای با حضور همه 147 نماینده تشکیل جلسه داد.

میشل عون در این جلسه در دور اول به دلیل عدم کسب تنها 3 رأی از کسب دو سوم آراء (86 رأی) باز ماند و نتوانست در دور نخست، پیروزی را از آن خود کند.

در دور نخست رأی گیری میشل عون 83 رأی به دست آورد و تعداد آراء سفید 36 و تعداد آراء باطله 6 عدد اعلام شد.

عون در دور دوم به رأی «نصف+1» یعنی 65 رأی نیاز داشت و موفق شد - رأی لازم را کسب کند و سیزدهمین رئیس جمهور لبنان نام گیرد.

میشل عون یکی از فرماندهان نظامی اصلی در جریان جنگ داخلی لبنان بوده و از سال ۲۰۰۶ متحد حزب الله محسوب می شود.

عربستان یکی از مخالفان انتخاب میشل عون به عنوان رییس جمهور لبنان بود و تلاش زیادی کرد تا مانع از این اتفاق شود. عربستان از نامزدی سمیر جعجع حمایت کرد.

نظام حکومتی لبنان، پارلمانی است و 127 کرسی دارد که میان مسیحیان و مسلمانان (شیعه، سنی، دروزی و علوی) تقسیم شده است.

رئیس جمهوری این کشور بار رأی مستقیم نمایندگان مجلس و برای یک دوره 6 ساله انتخاب می شود حال آنکه انتخابات پارلمانی هر چهار سال یک بار برگزار می شود.

کلید واژه ها: عون میشل عون عون به


نظر شما :