ترکیه از اروپا دور می‌شود

۱۷ آبان ۱۳۹۵ | ۰۰:۲۷ کد : ۱۹۶۴۴۴۷ سرخط اخبار

رئیس کمیسیون اروپا نسبت به تهدیدهای ناشی از خودداری ترکیه از عمل به تعهدات خود در قبال جلوگیری از ورود غیرقانونی پناهجویان به اروپا هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد، در صورتی که توافق میان اتحادیه اروپا و ترکیه در خصوص پناهجویان محقق نشود، مقام های آنکارا باید مورد سرزنش قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: در صورتی که ترکیه نتواند شرایط مشخص شده را محقق سازد، پیشرفتی در فرآیند لغو ضرورت صدور روادید برای شهروندان این کشور حاصل نخواهد شد.

یونکر گفت: اگر توافق توقف ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا شکست بخورد، رهبران ترکیه ای باید تاوان بدهند.

وی نسبت به این مساله هشدار داد که ترکیه در حال دور شدن از ارزش های دموکراتیک و روابط نزدیک تر با اروپاست.

رییس کمیسیون اروپا در مصاحبه با روزنامه لو سوآر - چاپ بلژیک - گفت: من نسبت به تهدیدهای مقام های ترکیه ای ایمن هستم و آنها را رد می کنم. اگر ترکیه نتواند به شرایط پای بند باشد، هیچ پیشرفتی در زمینه صدور ویزای آزاد برای شهروندان این کشور برای سفر به اروپا حاصل نمی شود. اگر این توافق شکست بخورد، این خطای ترکیه است.

ترکیه در مارس سال جاری میلادی توافق کرد تا از ورود مهاجران غیرقانونی به داخل اروپا جلوگیری به عمل بیاورد و در عوض آن خواستار صدور ویزای آزاد برای شهروندانش برای سفر به اروپا و تسریع در روند مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا شد.

اما به دلیل ایجاد اختلال در روند صدور ویزای آزاد، توافق با بن بست روبرو شده است.

در همین حال، اقدامات اخیر دولت آنکارا در خصوص دستگیری رهبران هواداران کردها با انتقادهایی از سوی رهبران اروپایی مواجه شده است. رییس کمیسیون اروپا در این رابطه واکنش دولت ترکیه به کودتای نافرجام در این کشور را "زیاده از حد" توصیف کرد. یونکر همچنین گفت: من با کمال تأسف متوجه شدم که ترکیه از اروپا دور می شود.

کلید واژه ها: کمیسیون اروپا


نظر شما :