با توجه به ویژگی‌های جامعه امریکا

چرا میشل اوباما نباید نامزد ریاست جمهوری شود؟

۱۳ آذر ۱۳۹۵ | ۱۵:۴۸ کد : ۱۹۶۴۷۳۴ آمریکا ترجمه برگزیده
در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد موج عظیمی از درخواست هایی بودیم که در آنها از بانوی اول آمریکا خواسته شده بود تا برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا اقدام کند.
چرا میشل اوباما نباید نامزد ریاست جمهوری شود؟

نویسنده: رادهیکا سنقانی

دیپلماسی ایرانی: اگر از این که مردم آمریکا یک نژادپرست زن ستیز را به عنوان رئیس جمهور خود انتخاب کرده اند وحشت زده هستید، چند گزینه بیشتر در اختیار نخواهید داشت: اول این که، تسلیم شوید؛ دوم، در مقابل برج های ترامپ تظاهرات به راه بیاندازید و سوم این که از میشل اوباما بخواهید تا برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا اقدام کند. مسلماً دموکرات ها در سراسر ایالات متحده آمریکا هر سه گزینه را امتحان کرده اند اما در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد موج عظیمی از درخواست هایی بودیم که در آنها از بانوی اول آمریکا خواسته شده بود تا برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا اقدام کند.

در توییتر نیز هشتگی با عنوان "میشل2020" (#Michelle2020) به راه افتاده و به صدر موضوعات داغ توییتر رفته است. هیلاری کلینتون در اولین سخنرانی خود پس از شکست در انتخابات، گفت ممکن است زودتر از آن چه تصور می شود، آمریکا یک رئیس جمهور زن را به خود ببیند. عده ای بر این باورند که کلینتون در این اظهارت خود به احتمال قوی به شرکت میشل اوباما در انتخابات ریاست جمهوری بعدی آمریکا اشاره کرده است.

می توان به وضوح این گیرایی را در میشل اوباما دید، او تمام خصائص و ویژگی هایی که ترامپ فاقد آنهاست را در خود دارد. میشل اوباما تأثیر و نفوذ بسیاری در سراسر آمریکا دارد، وکیل موفقی است و مدارک خود را از دانشگاه های هاروارد و پرینستون دریافت کرده است، تمام انرژی خود را صرف پیشبرد حقوق دختران کرده و از همه مهمتر وی فردی واقع بین، بدون تکبر، منصف و مهربان است. میشل اوبامای 52 ساله به خاطر ذات خوب خود از حمایت و پشتیبانی عموم مردم آمریکا بهره مند است و تنها شخصیتی است که از فعالیت های انتخاباتی تفرقه انگیز اخیر آمریکا سالم بیرون آمده است.

اگرچه میشل اوباما شخصیتی قابل ستایش و تحسین برانگیز دارد و ما نیز امیدواریم روزی یک زن قدرتمند و تیزهوش بتواند رهبری ایالات متحده آمریکا را به دست گیرد، اما باید اعتراف کرد که شرکت میشل اوباما در انتخابات ریاست جمهوری بعدی آمریکا ایده چندان خوبی نیست و ما تصور می کنیم که وی نباید دست به چنین اقدامی بزند.

اول از همه این که، اگرچه میشل اوباما ممکن است از محبوبیت بالایی در میان مردم آمریکا برخوردار باشد اما آیا او توان و قابلیت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را داراست؟ بانوی اول آمریکا از تجربه سیاسی چندانی برخوردار نیست و به نظر می رسد که پایگاه حامیان و طرفداران وی نیز همانند هیلاری کلینتون محدود بوده و فقط افراد و گروه هایی همچون قشر تحصیل کرده و دانشگاهی، فعالان شبکه های اجتماعی و نیز فعالان عرصه سیاسی را در بر بگیرد. اگرچه در مقایسه با هیلاری کلینتون، میشل اوباما از آرای بیشتری برخوردار خواهد بود و می تواند حمایت جامعه زنان و همچنین سیاهپوستان آمریکایی را از آنِ خود کند اما شرایط در مورد دیگر بخش های جامعه آمریکا و سایر نقاط کشور چگونه خواهد بود؟ آیا می توان روی رای میلیون ها شهروند آمریکایی که به فردی همچون ترامپ با آن عقاید و دیدگاه های متعصبانه رای دادند نیز حساب کرد؟ هموطنان میشل اوباما کاخ سفید را به دست کسی سپرده اند که معتقد است در اطراف آمریکا باید دیوار کشید و از آزار جنسی زبان با افتخار حرف می زند. با در نظر گرفتن تمامی شرایط می توان دریافت که مردم آمریکا نتوانستند به خود بقبولانند که یک زن را برای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا برگزینند، حال فرقی نمی کند که آن زن تا چه حد باتجربه، کارآزموده و شایسته باشد. اما در کشوری که هیلاری با شکست روبرو شد، آیا میشل اوباما قادر خواهد بود به موفقیت برسد؟

اگر دموکرات ها واقعاً به دنبال آن هستند که رئیس جمهوری بعدی آمریکا در نقطه مقابل ترامپ قرار داشته باشد، باید روی کاندیدایی با احتمال پیروزی بسیار بالا سرمایه گذاری کنند. این بدان معنا نیست که این کاندیدا نمی تواند زن باشد، بلکه به معنای آن است که فرد مناسبی برای این پست انتخاب شود. احتمالاً میشل اوباما گزینه خوبی برای تصدی این پُست نباشد زیرا در صورتی که وی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 میلادی اقدام کند، همان الگویی را اتخاذ خواهد کرد که کلینتون در این دوره از انتخابات در پیش گرفته بود؛ یعنی تبدیل شدن از بانوی اول آمریکا به کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری. ظاهراً اگر زنی بخواهد رئیس جمهور شود بهتر است در ابتدا با یک رئیس جمهور ازدواج کند.

اقدام میشل اوباما برای شرکت در انتخابات آینده آمریکا می تواند به مثابه ادامه چنین سلسه و روندی قلمداد شود و این همان چیزی است که کلینتون همواره به خاطر آن مورد انتقاد قرار می گرفت. چنین اقداماتی حاوی این پیام است که اگر شما می خواهید رئیس جمهور شوید، باید یکی از اعضای خانواده های طراز اول و سرآمد کشور باشید. یکی از دلایل جذابیت و گیرایی ترامپ برای مردم آمریکا این است که وی همواره مدعی بوده که در خارج از این سیستم قرار دارد و از "سیاستمداران شیاد و متقلب" این کشور جداست. این تاجر میلیاردر توانست طبقه متوسط و کارگری را متقاعد کند که او نیز درست شبیه آنان است.

نباید فراموش کنیم یکی از دلایل اصلی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این بود که رای دهندگان و شهروندان آمریکایی از رئیس جمهور 8 ساله این کشور خسته شده بودند. حتی زمانی که ترامپ اولین سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات را ایراد می کرد، بسیاری از طرفداران وی با سر دادن شعار "اوباما را زندانی کن" سر و صدای بسیاری راه انداختند به گونه ای که صدای ترامپ به سختی شنیده می شد، حتی برخی گزارش ها حاکی از آن است که تعدادی از هواداران ترامپ شعار "اوباما را بُکش" را بارها در طی سخنرانی ترامپ تکرار کرده اند. با این تفاسیر، به نظر می رسد که مردم آمریکا هیچ گاه به همسر این رئیس جمهور رای نخواهند داد، حتی اگر وی در کارنامه خود به افشای اطلاعات محرمانه دولتی از طریق ایمیل شخصی متهم نشده باشد.

بنابراین گمان می رود زندگی و فعالیت های سیاسی میشل اوباما برای همیشه متأثر از دوران هشت ساله ریاست جمهوری همسرش در کاخ سفید باشد، درست همانند آن چیزی که برای هیلاری کلینتون نیز اتفاق افتاد. هواداران و حامیان ترامپ دائماً گذشته بیل کلینتون را پیش کشیده و به آن اشاره می کنند، بنابراین این انتظار و تصور که جمهوری خواهان در مواجه با اوباما رفتار و رویکرد دیگری را در پیش بگیرند بسیار بعید و غیرممکن به نظر می رسد. همان طور که اوباما برای تصویب قوانین با چالش های بسیاری از سوی سناتورهای جمهوری خواه روبه رو است، میشل اوباما نیز در این مسیر با چالش های بسیاری از سوی جمهوری خواهان روبه رو خواهد بود.

اما هیچ کدام از این دلایل به این معنا نیست که آمریکا به میشل اوباما نیاز ندارد. دوران فعالیت وی در کاخ سفید به عنوان بانوی اول آمریکا ثابت کرد که وی یکی از فعالان موفق در عرصه انتخاباتی آمریکاست؛ کسی که این قابلیت را دارد تا در صورت شرکت در انتخابات میلیون ها رای را به دست آورد. سخنرانی های شیوا و رسای میشل اوباما اغلب مخاطبان و حضار را به گریه می اندازد. در دورانی که فعالیت علیه نژادپرستی و تبعیض جنسیتی بسیار لازم و ضروری به نظر می رسد، حضور میشل اوباما می تواند به ایجاد تغییر در آمریکا کمک شایانی کند.

دستیابی به جایگاه ریاست جمهوری تنها راه کمک به یک کشور نیست. با توجه به قوانین و بروکراسی دست و پاگیر حاکم بر کاخ سفید، احتمالاً میشل اوباما در خارج از کاخ سفید بتواند فعالیت ها و اقدامات بسیار مفیدتری را صورت دهد. علاوه بر این، وقتی که میشل اوباما این قابلیت و توانایی را دارد تا از هم اکنون تغییرات مهم و بنیادینی را در کشور ایجاد کند، چرا باید تا انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا صبر کرد؟

منبع: تلگراف / مترجم: زهره شهریاری

انتشار اولیه: چهارشنبه 26 آبان 1395 / انتشار مجدد: شنبه 13 آإز 1395

کلید واژه ها: میشل اوباما ریاست جمهوری سال 2020 بانوی اول آمریکا هیلاری کلینتون


( ۳ )

نظر شما :