ترامپ به دنبال انتخاب یک همجنسگرا برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل

افرادی که فعلا دور ترامپ را گرفته اند

۲۸ آبان ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۴۷۷۱ اخبار اصلی آمریکا
دونالد ترامپ روز دوشنبه امکان تزریق نیروهای جدید و متنوع به حزب جمهوری خواه آمریکا (GOP) را بررسی کرد و در همین راستا یک خانم را برای ریاست این حزب و یک فرد همجنسگرا را نیز به عنوان نماینده و سفیر آمریکا در سازمان ملل پیشنهاد داد.
افرادی که فعلا دور ترامپ را گرفته اند

دیپلماسی ایرانی: دولت ترامپ هنوز تشکیل نشده مورد حجمه سنگینی از حملات و انتقادات قرار گرفته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه امکان تزریق نیروهای جدید و متنوع به حزب جمهوری خواه آمریکا (GOP) را بررسی کرد و در همین راستا یک خانم را برای ریاست این حزب و یک فرد همجنسگرا را نیز به عنوان نماینده و سفیر آمریکا در سازمان ملل پیشنهاد داد.

روز یکشنبه نیز ترامپ در اقدامی غیرمنتظره «استیو بانون»، یکی از طرفداران سفت و سخت جُنبش ملی گرایی را به عنوان استراتژیست ارشد و مشاور عالی رییس جمهوری در کاخ سفید منصوب کرد. این اقدام ترامپ واکنش های بسیار شدید و گسترده ای را به همراه داشته است و این در حالی است که تیم انتقال قدرت ترامپ در حال حاضر مشغول بررسی ده ها گزینه دیگر برای تصدی پُست های دولت جدید هستند.

«نانسی پلوسی»، رهبر اقلیت دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا در همین باره عنوان کرد: "ترامپ، پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و در عین حال از دست دادن آرای مردمی (Popular Vote)، باید تلاش کند تا جامعه و مردم آمریکا را به یکدیگر نزدیک کند نه آن که بر آتش تعصب و تفرقه بیافزاید". وی در ادامه اظهارات خود انتصاب استیو بانون را نشانه خطر و علامتی نگران کننده توصیف کرد و گفت: "انتخاب چنین فردی به عنوان استراتژیست ارشد و مشاور عالی رییس جمهوری در کاخ سفید نشان می دهد که ترامپ به رویکرد تفرقه انگیزانه و نگرش متعصبانه خود که ماهیت کمپین تبلیغاتی وی را تشکیل می داد، همچنان پایبند و متعهد است".

تا آغاز به کار ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا حدوداً 2 ماه زمان باقی مانده است اما با وجود آن که در طی چند روز اخیر تیم ترامپ مورد انتقادات و هجمه های شدیدی قرار گرفته است، آنها تمامی این انتقادات را نادیده گرفته و کار خود را برای انتخاب صدها مناصب بلندپایه و مهم دولتی ادامه می دهند؛ مناصبی که برای مدیریت قدرتمندترین کشور جهان لازم و ضروری هستند.

«دونالد ترامپ» در اقدامی دیگر یک فرد همجنس گرا را به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد در لیست کابینه دولت جدید این کشور وارد کرده است. «ریچارد گرنل» که از سوی ترامپ برای تصدی و احراز این سِمت انتخاب شده، به صورت آشکارا همجنس گرا است و در دوران ریاست جمهوری «جرج بوش» نیز به عنوان سخنگوی آمریکا در سازمان ملل متحد فعالیت می کرد. در صورتی که انتصاب گرنل به تایید مجلس سنا برسد، وی به عنوان اولین مقام سیاسی همجنس گرا در کابینه دولت آمریکا شناخته خواهد شد.

همچنین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا به تازگی «رونا رامنی مک دانیل» رئیس حزب جمهوری خواه در ایالت میشیگان را برای تصدی ریاست کمیته ملی حزب جمهوری خواه در نظر گرفته است. رونا رامنی برادرزاده «میت رامنی»، یکی از منتقدان اصلی ترامپ و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2012 میلادی است. با نهایی شدن انتخاب مک دانیل، وی نخستین زنی خواهد بود که در چند ده اخیر ریاست کمیته ملی جمهوری خواهان (RNC) را برعهده خواهد داشت. مک دانیل طی مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز دوشنبه گفت که هر آن چه ترامپ دوست داشته باشد را او نیز دوست دارد و افزود که وی در حال برنامه ریزی بوده تا تصدی ریاست حزب جمهوری خواه ایالت میشیگان را مجدداً بدست آورد.

شاید انتصاب مک دانیل برای هدایت بازوی سیاسی حزب جمهوری خواه آمریکا (GOP)، تلاشی از سوی دولت منتخب آمریکا باشد تا کمی از خشم افکار عمومی بکاهد؛ خشمی که در پی اظهارات رکیک و توهین آمیز ترامپ در مورد زنان نسبت به حزب جمهوری خواه به وجود آمده است. احتمالاً، انتخاب گرنل نیز بتواند نگرانی های جامعه همجنسگرای آمریکا در مورد اظهارات و مواضع «مایک پنس»، معاون اول انتخابی ترامپ در مخالفت با ازدواج همجنس گرایان را تا حدی کاهش دهد. اگرچه اطلاعات کلی مربوط به تغییرات و انتصابات دولت جدید از سوی اعضای تیم ترامپ تأیید شده است، اما اعضای این تیم مجاز به افشای محتوای بحث های خصوصی مطرح شده در این خصوص نیستند. با این حال اعضای تیم ترامپ تأکید کرده اند که تصمیمات اتخاذ شده در این گروه هنوز نهایی نشده است.

همچنین تیم ترامپ «رینس پریبس» - دبیر کمیته ملی حزب جمهوری خواه – را برای تصدی سمت ریاست دفتر دونالد ترامپ و همچنین ریاست کارکنان کاخ سفید در نظر گرفته است. اگرچه بانون و پریبس در ابتدا هر دو از گزینه های اصلی ترامپ برای احراز سمت ریاست دفتر کاخ سفید بودند اما در نهایت پریبس برای تصدی این سمت انتخاب شد و انتظار می رود که بانون نیز در ِسمت مشاور عالی رئیس جمهوری به قدرت و نفوذ قابل توجهی در کاخ سفید دست یابد. ذکر این نکته ضروری است که استیو بانون مدیر سایت خبری "بریت بارت" - اصلی ترین سایت حامی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری- و نیز مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ بوده است. همچنین بانون یکی از اعضای جنبش راستگرای افراطی است که از دیدگاه های ملی گرایانه، "هویت سفید پوستان" و نیز "ارزش های غربی" به شدت حمایت کرده و با پدیده "چند فرهنگی" مخالف است.  

پریبس طی مصاحبه ای با شبکه خبری «ان. بی. سی.» در روز دوشنبه عنوان کرد که او و بانون برای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و شکست هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات وی تلاش های مشترکی را صورت دادند و اکنون یک تیم تأثیرگذار را ایجاد کرده اند. وی در این مصاحبه عنوان کرد: "ما با همکاری هم توانستیم بسیاری از تصمیم گیری های مربوط به کمپین انتخاباتی ترامپ را مدیریت کنیم و این همکاری بسیار عالی بود." پریبس هم اکنون ریاست کمیته ملی جمهوری خواهان (RNC) را عهده دار است و در ضمن روابط بسیار نزدیکی نیز با « پائول رایان»، رهبر جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین نماینده ایالت ویسکانسین در کنگره آمریکا دارد.

بانون در دوران فعالیت های انتخاباتی ترامپ، سایت خبری "بریت بارت" را به رسانه اصلی ترامپ تبدیل کرد و به ظهور ترامپ در عرصه سیاسی آمریکا کمک شایانی کرد. پریبس و بانون تجربیات سیاسی چندانی را با خود به کاخ سفید نمی آورند. ِسمت ریاست دفتر ریاست جمهوری در آمریکا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که رئیس دفتر ریاست جمهوری معمولاً نقش رابط میان نیروهای کابینه و سازمان های مرتبط را ایفا کرده و وظیفه تصمیم گیری در مورد اطلاعاتی که باید به رئیس جمهوری منتقل شود را نیز عهده دار است. رئیس دفتر کاخ سفید معمولاً یکی از افرادی است که در تصمیم گیری های مهم و عمده همواره در کنار رئیس جمهور حاضر است.

اگرچه ترامپ در زمان اعلام انتصاب پریبس و بانون عنوان کرد که آنها به عنوانی همکاران هم طراز در کنار یکدیگر فعالیت خواهند کرد اما به نظر می رسد که این انتصابات از سوی ترامپ موجب ایجاد دو مرکز قدرت در بال غربی کاخ سفید خواهد شد. چنین انتصاباتی در کابینه دولت جدید بسیار خطرناک بوده و موجب ایجاد ابهام خواهد شد؛ چراکه با چنین آرایشی در کابینه دیگر مشخص نخواهد شد که تصمیم گیری های نهایی به عهده چه کسی خواهد بود.

منبع: شیکاگو تریبیون / مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: ترامپ بانون حزب جمهوری خواه پریبس تیم ترامپ


( ۱ )

نظر شما :