تهران آماده بازهای دولت جدید امریکا می‌شود

دشمنان ایران در پست‌های مهم دولت ترامپ

۱۶ آذر ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۵۲۲۶ اخبار اصلی خاورمیانه
حتی اگر اوباما این قانون را رد کند، با توجه به ترکیب جدید کنگره که جمهوری‌خواهان بر آن تسلط دارند این امکان وجود دارد که آنها با دو سوم آرا وتوی رئیس جمهور را باطل کنند.
دشمنان ایران در پست‌های مهم دولت ترامپ

دیپلماسی ایرانی: ارنست مونیز، وزیر انرژی امریکا در واکنش به اعتراض های علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران که نسبت به تمدید تحریم های موسوم به قانون "ایسا" در کنگره امریکا اعتراض کرد، تنها به این گفته بسنده کرد که "مراتب اعتراض شما را به باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا منتقل می کنم."

به نظر می رسد طهران تلاش های بی نتیجه ای را نسبت به وا داشتن واشنگتن به پایبندی اش به توافق هسته ای در سایه به خطر افتادن آن آغاز کرده است، به ویژه که قانون تصویب شده در کنگره امریکا می تواند راه را برای رئیس جمهوری منتخب، دونالد ترامپ که در دوران تبلیغات انتخاباتی اش گفته بود اگر پیروز شود توافق نامه هسته ای با ایران را پاره می کند، برای اعمال تحریم های بیشتر باز کند.

علی اکبر صالحی در دیدار روز یکشنبه با مونیز اعتراض شدید خود را نسبت به تصویب قانون "ایسا" در کنگره امریکا بیان کرد و هشدار داد که ایران حق خود می داند نسبت به این اقدام کنگره واکنش نشان دهد. وی از واشنگتن خواست به توافق هسته ای پایبند باشد و راهی برای عدم اجرای قانون مذکور بیابد.

مونیز گفت که کشورش با توافق هسته ای با ایران پایبند است و رئیس جمهور اوباما همانند گذشته از همه اختیارات خود استفاده می کند تا جلوی آن بخش از تحریم هایی که در این قانون مغایر با توافق هسته ای است را بگیرد.

حتی اگر اوباما این قانون را رد کند، با توجه به ترکیب جدید کنگره که جمهوری خواهان بر آن تسلط دارند این امکان وجود دارد که آنها با دو سوم آرا وتوی رئیس جمهور را باطل کنند، دقیقا مشابه قانون جاستا علیه عربستان که نمایندگان کنگره با نقض وتوی رئیس جمهور آن قانون را تصویب کردند. به ویژه که اکنون نیز شماری از نمایندگان کنگره با قانون "ایسا" موافق هستند.

کارشناسانی که به خوبی جزئیات بازی های انتخاباتی در ایالات متحده را می دانند، می گویند که مواضع ترامپ در قبال پرونده هسته ای ایران در پیروزی او نقش داشته است.

کارشناسان همچنین می گویند که دولت اوباما که لوبی های متعدد و قدرت های ذی نفوذ در امریکا را نادیده گرفته است همچنان به سیاست ناکام گذاشتن خطر ایران در دستیابی به آن چه سلاح هسته ای ادعا می شود، اعتقاد دارد و می گوید با این توافق توانست جلوی بسیاری از اقدامات ایران را در منطقه بگیرد.

این در حالی است که منتقدان اوباما می گویند وی با قبول توافق هسته ای با ایران و به رسمیت شناختن حق هسته ای آن ضمن دادن مشروعیت به برنامه هسته ای ایران، قدرت آن را نیز به رسمیت شناخت و به این کشور اجازه داد علیه منافع امریکا و متحدانش در منطقه اقدام کند.

با این حال همچنان دیدگاه های ترامپ نسبت به توافق هسته ای با ایران غامض است. وی در گذشته گفته بود که مذاکره با ایران را بر سر بعضی از بندهای توافق احیا می کند و توان اجرایی آن را افزایش می دهد، این اظهارات او در حقیقت تصحیح حرف های پیشتر او نسبت به پاره کردن برجام بود.  

ناظران می گویند که اقدامات این چنینی مثل قانون ایسا مانوری از سوی امریکایی ها برای تحت فشار گذاشتن ایرانی ها است، به ویژه که توافق هسته ای برای کاخ سفید الزام آور نیست و می تواند از مواضعش عقب نشینی کند و تحریم ها را علیه ایران بازگرداند.

ایرانی ها با نگرانی و ترس نام های تیم جدید دولت منتخب امریکا را دنبال می کنند، به ویژه که اکثر کسانی که برای پست های مهم نامزد شده اند از دشمنان توافق هسته ای با ایران هستند. ترامپ جیمز ماتیس، ژنرال بازنشسته در ارتش امریکا را نامزد سمت وزارت دفاع کرده، کسی که بارها در مناسبت های مختلف ایران را بزرگترین تهدید در منطقه دانسته است. ماتیس از مسئولان فرماندهی مرکزی بود، اداره ای که بر نیروهای امریکایی در خاورمیانه نظارت دارد، وی بعد از بروز اختلاف با اوباما بر سر ایران و عقب نشینی نیروهای امریکایی از مناطقی که او مسئول آنها بود، از سمتش کنار گذاشته شد.

اما نگرانی ایرانی ها بیشتر از جانب انتخاب مایک پومپئو برای مدیریت آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سی. آی.ای) است، وی یکی از تندترین منتقدان سیاست امنیتی دولت اوباما بود. پومپئو در توئیت روز پنج شنبه خود نوشت "برای لغو توافق فاجعه بار با بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان تلاش می کنم!"

بسیاری از رسانه های ایران پومپئو را "خطرناک ترین مقام علیه ایران" در چارچوب تیم جدید ترامپ دانسته اند.

یک مقام عالی رتبه امریکایی گفت که هیچ چیز نمی تواند جلوی کارهای دولت آینده به ریاست ترامپ را بگیرد. او قرار است در 20 ژانویه 2017 رسما سکان دار ریاست جمهوری امریکا شود. به گفته وی "هر طرف حق خود می داند که از توافق عقب بنشیند" حتی اگر این توافق مورد تایید پنج کشور دیگر طرف مذاکره با ایران باشد، برای این که هیچ قانونی وجود ندارد که دولت را ملزم به احترام به این توافق کند.

منبع: میدل ایست آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: برجام دونالد ترامپ مایک پامپئو


نظر شما :