ویژگی‌های بارز یار امام

مکتب هاشمی ماندگار است

۲۶ دی ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۶۶۲۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
محمد مهدی مظاهری، استاد دانشگاه: هاشمی با مشی میانه رو و اهل تعامل خویش سیاست و روابط خارجی کشورمان را به گونه ای هدایت کرد که تنش ها با همسایگان و سایر کشورها به حداقل برسد و در فضایی امن و باثبات، شرایط پیشرفت و سازندگی کشور فراهم شود.
مکتب هاشمی ماندگار است

محمد مهدی مظاهری، استاد دانشگاه

دیپلماسی ایرانی: رحلت ناگهانی ایت الله هاشمی رفسنجانی جامعه ایران را در بهت و اندوه وصف ناشدنی فرو برد. رفسنجانی شخصیت اصیل و مورد اعتماد نظام و یار قدیمی و با وفای حضرت امام (ره)، نابغه سیاست و اقتصاد معاصر و یک چهره جهانی بود که تأثیرات مهمی بر سیاست ایران و روابط بین الملل بر جای گذاشت. مشی رفسنجانی در سیاست داخلی و خارجی کشور، طرحی جدید از دین داری و میانه روی بود که در تداوم و حفظ بقای انقلاب تأثیر بی بدیلی داشته است. او که همواره در سال های اخیر در مسند ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، در عرصه عمل نشان داد که  مصلحت نظام جز در حمایت از حقوق و خواسته های مردم  نیست. هاشمی هیچ گاه منافع و مصلحت های شخصی و خانوادگی را بر منافع نظام ترجیح نداد و بدون آن که از قدرت خویش برای خانواده اش خط قرمزی بسازد، اجازه داد تا حتی نزدیک ترین کسانش نیز در مقابل قانون با دیگر افراد ملت برابر باشند. 

در عرصه بین المللی نیز سازنده بودن سرشت استراتژی های سیاست خارجی رفسنجانی در قبال کشورهای همسایه، منطقه و سایر کشورهای جهان قابل انکار نیست. هاشمی با مشی میانه رو و اهل تعامل خویش سیاست و روابط خارجی  کشورمان را به گونه ای هدایت کرد که تنش ها با همسایگان و سایر کشورها به حداقل برسد و در فضایی امن و باثبات، شرایط پیشرفت و سازندگی کشور فراهم شود. بی شک بدلیل همین ویژگی ها و خدمات، نام وی در تاریخ ایران، منطقه و جهان ثبت خواهد شد. حضور ایشان در صحنه های خطیر و اصلی نظام جمهوری اسلامی، با وجود انتقادات و جفاهای فراوانی که دید، جایگاه او را در تاریخ با نام نیک و آوازه بلند ثبت خواهد کرد.

حال با درگذشت او پیام مقامات سیاسی از کشورهای مختلف، از سید حسن نصرالله  گرفته تا مقامات آمریکا، امارات متحده عربی، بحرین، ترکیه و ... نشان از ویژگی های بارز این سیاستمدار برجسته دارد که دوست و دشمن را وادار به اعتراف به صفات برجسته وی ساخته است. بدین ترتیب بیراه نیست اگر هاشمی رفسنجانی را صاحب مکتبی بدانیم که در تاریخ انقلاب شکل گرفت، به پویایی رسید و طرفداران حق طلب خود را جلب کرد، طرفدارانی به وسعت یک ملت. مکتب هاشمی، مکتب حریت، آزادگی، میانه روی و مردم گرایی است  که بی شک در تاریخ ایران زمین به نام وی ثبت خواهد شد و شاگردان و پیروان آن، با تأسی به مشی هاشمی، درخت تنومند انقلاب را حفظ و نگهبانی خواهند کرد. 

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی سیاست خارجی محمد مهدی مظاهری


( ۱ )

نظر شما :