مصر در بحرانی تازه

کسی حاضر نیست وزیر شود

۰۴ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۶۶۴۰۷ اخبار اصلی خاورمیانه
شریف اسماعیل، نخست‌وزیر مصر گفت که بسیاری از افراد حاضر به قبول سمت‌‌ها نیستند و در جریان مشورت‌هایش برای تعیین وزرایی به جای وزرای فعلی به مشکل خورده است.
کسی حاضر نیست وزیر شود

دیپلماسی ایرانی: در حالی که چند روز پیش دولت مصر اعلام کرده بود که قصد دارد کابینه کشور را تعدیل کند و برخی وزرا را تغییر دهد، الآن اخباری به گوش می رسد مبنی بر این که تشکیل کابینه جدید با مشکل مواجه شده و بسیاری از افراد حاضر به پذیرفتن وزارت خانه ها نیستند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، منابع آگاه دولتی به العرب گفته اند که شریف اسماعیل، نخست وزیر مصر با سختی های بسیاری روبه رو است و تعدیل کابینه او به دلیل این که بسیاری از افراد پیشنهادی از پذیرفتن وزارت خانه ها عذر خواسته اند به مشکل خورده است. از این رو انتظار می رود که تعداد وزرای کابینه کم شود و حداقل 6 تا 7 وزارت لغو و در دیگر وزارت خانه ها ادغام شوند.

به گفته این منابع حرکت تغییرات شامل وزارت خانه هایی می شود که بنا به گزارش ها نیاز به اصلاحات جدی دارند و باید افراد باکفایتی برای آنها تعیین شوند، به ویژه وزارت خانه های خدمات رسانی و اقتصادی که به نوعی با امنیت ملی و حیات دولت در ارتباط هستند. اما مساله این است که افراد حاضر نیستند وزیر شوند و مسئولیتی در دولت بگیرند، این مساله سبب شده است تا نخست وزیر به فکر ادغام وزارت خانه ها بیفتد، برای همین انتظار می رود که مثلا وزارت سرمایه گذاری و وزارت کار در یکدیگر ادغام شوند تا شاید دولت بتواند به این ترتیب فکری برای وضعیت بحرانی اقتصاد کشور بکند.

شریف اسماعیل خود روز جمعه پرده از این بحران برداشت و اشاره کرد که بسیاری از افراد حاضر به قبول سمت ها نیستند و در جریان مشورت هایش برای تعیین وزرایی به جای وزرای فعلی به مشکل خورده است. وی تا کنون تعداد وزارت خانه های کابینه اش را اعلام نکرده و نگفته است که اجرای اصلاحاتش چگونه خواهد بود.

حمدی عرفه، کارشناس اداری امور محلی به العرب گفت: «بسیاری از مشکلات متوجه دستگاه اداری کشور است، علاوه بر آن فساد بخش بزرگی از ارکان اداری را فرا گرفته و این مساله سبب می شود تا قبول وزارت ها برای افراد امری سخت و خطرناک باشد، به ویژه که شیوه های نظارت و محاسبه برای نامزدها روشن نیست و کسی از آن خبر ندارد.»

وی در ادامه افزود: «مساله دیگری که باعث می شود افراد تمایلی به قبول سمت های رده بالا مثل وزیر نباشند، اوضاع اقتصادی و اجتماعی فعلی کشور است، برای افراد سخت است که مسئولیتی را بپذیرند در حالی که تصمیم ها جای دیگری گرفته می شوند، به ویژه در مسائل اقتصادی که با کاهش شدید قیمت لیره اوضاع به شدت سخت شده است. برای همین قبول مسئولیت اداره وزارت خانه ها برای افراد هزینه بر است و می گویند با این وضعیت اداری اداره امور برایشان بسیار سخت است، این را به وضوح در معذوریت های مکرر افراد در قبول وزارت خانه های خدماتی مثل آموزش و پرورش، علوم و بهداشت می بینیم.»

به اعتقاد بسیاری از ناظران قبول هر کدام از وزارت خانه ها در وضعیت فعلی باعث می شود تا افراد به شدت تحت فشار قرار بگیرند، این مساله سبب می شود وزیر مربوطه در معرض انتقادهای شدید و محاسبه های سنگین قرار بگیرد، برای همین وزرا می ترسند مسئولیت وزارت خانه ها را قبول کنند و بر این تصورند در صورتی که قبول مسئولیت کنند قربانی وضعیت فعلی خواهند شد، و در صورتی که دولت دچار بحران شود این بحران دامن آنها را نیز خواهد گرفت.

این دومین اصلاح کابینه در کمتر از یک سال است که رخ می دهد، آخرین تعدیل در ماه مارس گذشته روی داد، در آن موقع عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر تعدیلی در دولت شریف اسماعیل اعمال کرد که شامل تعیین ده وزیر جدید از جمله وزرای دارایی و سرمایه گذاری و گردشگری می َشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر اصلاح کابینه مصر عبدالفتاح السیسی


نظر شما :