2017، سال سخت سوریه

حرف‌های ضدایرانی ملک سلمان که میشل عون را شوکه کرد

۱۰ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۶۶۵۴۹ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته منابع وزراتی که در نشست شرکت کرده بودند، رئیس جمهور عون با شنیدن صراحت لهجه ملک سلمان علیه ایران شوکه شد.
حرف‌های ضدایرانی ملک سلمان که میشل عون را شوکه کرد

نویسنده: احمد عیاش

دیپلماسی ایرانی: در سفر رسمی ای که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در دهم ماه ژانویه به عربستان سعودی انجام داد، که اولین سفر او به خارج از زمان قبول پست ریاست جمهوری اش بود، رئیس جمهوری لبنان از میزبانش، ملک سلمان بن عبدالعزیز حرف های خوبی درباره روابط میان دو کشور شنید. این چیزی است که کاخ بعبدا نیز در اعلامیه رسمی اش اعلام کرد. اما میشل عون از ملک سلمان حرف هایی به شدت سلبی نیز درباره ایران و نقش مستقیم آن در ]به زعم او[ بحران های منطقه نیز شنید. ملک سلمان از نقش ایران از سوریه گرفته تا یمن و همچنین عراق و بعضی کشورهای منطقه بد گفت. به گفته منابع وزراتی که در نشست شرکت کرده بودند، رئیس جمهور عون با شنیدن صراحت لهجه ملک سلمان شوکه شد، برای همین پیشنهاد داد که نشستشان دو جانبه شود، پادشاه عربستان با این پیشنهاد موافقت کرد و به دنبال آن شرکت کنندگان هر دو طرف سالن نشست را ترک کردند، و به این ترتیب اعضای هیئت همراه لبنانی به سمت ماشین های خود رفتند تا از محل خارج شوند که می بینند ژنرال عون هم نشست را ترک کرد. اتفاق ناگهانی دوم این بود که رئیس جمهوری لبنان نیز دقایقی بعد به جمع هیئت پیوست این بدان معنا بود که نشست دو جانبه آنها خیلی کوتاه بود.  

صراحت لهجه ملک سلمان فقط از یک ناحیه نبود بلکه تهران را در تمامی زمینه ها مورد انتقاد قرار می داد. در تازه ترین مواضعی که از جانب مقامات ایرانی شنیده شد، سردار امیر علی حاجی، به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، عربستان سعودی را متهم کرد که "سیاست ناامن کردن منطقه به رهبری امریکا را در پیش گرفته است."

به گفته منابع مرتبط با مذاکرات آستانه که چند روز پیش انجام شد، دریچه ای که مواضع رئیس جمهوری جدید امریکا، دونالد ترامپ با پیشنهاد ایجاد مناطق امن در سوریه ایجاد کرد، به معنای رساندن جنگ سوریه به مراحل سخت تر است، برای همین تهران، متحد قدرتمند حکومت بشار اسد، راه حلی جز جنگ قاطع نظامی را به سود حکومت سوریه نمی بیند. اگر چه بسیاری بعید می دانند که ادامه جنگ هدفی تعریف شده باشد و می گویند که هر گونه راه حل سیاسی می تواند به معنای پایان دادن به دوران ریاست جمهوری اسد و حضور ایران در سوریه و بازگشت گروه های شبه نظامی وابسته به ایران به سرزمین هایشان باشد.

از سوی دیگر، غرب به گفته بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا به این فکر می کند که به اسد آسان بگیرد و امور با هماهنگی روس ها به گونه ای تعریف شود که نفوذ ایران در سوریه تضعیف شود. اما رهبر انقلاب ایران با هوشیاری تمام گفته است که چنین اقداماتی همانند آغاز جنگ سوریه که شش سال پیش با هدف سرنگونی اسد آغاز شد و ناکام ماند این بار هم ناکام خواهند ماند.

از دریچه گشایش امور و ایجاد روابط گرم قرار است روسای جمهور امریکا و روسیه برای نخستین بار از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید با یکدیگر تلفنی گفت وگو کنند. موضوعات مختلفی در محور مذاکرات آنها قرار دارد که خاورمیانه به طور کل و سوریه به طور خاص بند اول آن خواهد بود.

برگردیم به لبنان، رئیس جمهوری لبنان می داند که مین گذاری هایی که در منطقه شده تا داخل لبنان نیز امتداد دارد. برای همین درایت اقتضا می کند که مین های موجود نزد خودمان را نیز دریابیم. چه کار خوبی کرد که رئیس جمهور عون برای احیای روابط با جهان عرب از ریاض شروع کرد. لبنان هر خیری را می تواند از این روابط ببرد البته بدون این که در نتیجه طوفان روابط با ایران بزرگ نمایی کنیم. همه ارزیابی ها حاکی از آن است که سال 2017 واقعا سال انفجاری در سوریه خواهد بود و لبنان باید خیلی مواظب باشد سرش بر باد نرود.

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ملک سلمان رئیس جمهوری لبنان میشل عون لبنان سوریه عربستان سعودی ایران و عربستان ایران


نظر شما :