رهبران عرب گمان می‌کنند دوران تلخ اوباما تمام شده است

اعراب در فکر روابط متفاوت با ترامپ

۱۸ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۶۸۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
ریچارد میرفی می‌گوید: «دولت ترامپ تمایل دارد ایالات متحده روابط با دوستان قدیمی‌اش به‌خصوص عربستان سعودی را احیا کند.»
اعراب در فکر روابط متفاوت با ترامپ

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه امریکایی اعلام کردند که تماس تلفنی ای که میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی انجام شده نشان دهنده عزم روشن دولت جدید امریکا به احیای روابط تاریخی میان ایالات متحده با متحدانش در شورای همکاری خلیج فارس است. روابطی که در دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق شاهد فراز و نشیب های بسیاری بود و حتی تیره شد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، کاخ سفید اعلام کرد که پادشاه عربستان و رئیس جمهوری امریکا در این مکالمه تلفنی بر جنگ با تروریسم و افراط گرایی تاکید کردند، در عین حال دفتر ریاست جمهوری امریکا اعلام کرد که ترامپ با شیخ محمد بن زاید ایده ایجاد منطقه امن در سوریه و یمن را مورد بررسی قرار داد.

در بیانیه دیگر کاخ سفید همچنین آمده است که پادشاه عربستان ایده کمک به پناهنگدان و آوارگان خارج از دایره درگیری ها را نیز تایید کرده است. البته در بیانیه کاخ سفید جزئیات بیشتری درباره چگونگی ایجاد منطقه امن پیشنهادی نیامده است.

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است که پادشاه عربستان و رئیس جمهوری امریکا در این تماس تلفنی خود "بر ضرورت تطبیق کامل توافق هسته ای با ایران" و "زیر نظر گرفتن فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه" و همچنین "مبارزه با تروریسم افراطی اسلامی" تاکید کردند.

سفر ملک عبدالله دوم، پادشاه عربستان به واشنگتن نشانه ای از محک اعراب نسبت به جدید دولت ترامپ در تعامل با حساسیت های روزافزون منطقه ای با توجه به ناتوانی امریکا در رویارویی با بسیاری از مشکلات سرنوشت ساز منطقه ای است. پادشاه اردن نخستین رهبر عرب است که با رئیس جمهوری جدید امریکا ملاقات می کند. وی همچنین گفت وگوهای مفصلی با جیمز متیس، وزیر دفاع جدید امریکا انجام داده است. ملک عبدالله همچنین در ضیافت شام مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا شرکت کرد.

ریچارد میرفی، دیپلمات امریکایی در این باره می گوید که دولت جدید امریکا مواضع روشنی در قبال آن چه وی دخالت های ایران در منطقه نامید، دارد. به اعتقاد او می توان گفت که امریکا از کشورهای منطقه علیه نقش آفرینی های ایران حمایت می کند.

وی همچنین می گوید: «ایالات متحده تمایل دارد روابط با دوستان قدیمی اش به خصوص عربستان سعودی را احیا کند.»

وی در گفت وگو با العرب همچنین می گوید: «سیاست ترامپ در قبال ایران را می توان به طور خلاصه این گونه تعریف کرد که او نگاهی سلبی نسبت به نقش نامطلوب ایران در منطقه دارد.»

با وجود این که کارشناسان امور خلیج فارس بر این اعتقادند که روابط کشورهای عربی این حوزه با امریکا بهتر از دوران اوباما خواهد بود اما تاکید دارند که ماهیت روابط دو طرف تغییر کرده است و طرف عربی پذیرفته که شرایط این روابط باید بر اصول جدید باشد. نظام سیاسی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دریافته اند که ضرورت دارد که در روابط بین المللی تنوع ایجاد کرد و تنها بر پیمان بر ایالات متحده متکی نماند.

میرفی که در گذشته سفیر ایالات متحده در عربستان سعودی بوده است، همچنین می گوید: «ایالات متحده و عربستان سعودی بر بهبود روابط و توسعه آن تاکید دارند، تماس رئیس جمهور ترامپ با ملک سلمان بازگوکننده این دیدگاه است و نشان می دهد که دو طرف به فکر احیای پیمان تاریخی خود هستند. البته رسیدن به دوره مطلوب در روابط نیاز به زمان دارد تا فضای جدید فرصت های تازه ای را برای گسترش روابط فراهم کند.»

بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که منافع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با دولت ترامپ در منطقه تلاقی پیدا خواهد کرد و از این رو دو طرف همکاری و اتحاد با یکدیگر را گسترش خواهند داد، از جمله در پرونده های منطقه ای مثل سوریه و یمن و همچنین موضع گیری در برابر ایران که رعایت منافع دو طرف می تواند به گسترش روابط آنها با یکدیگر بینجامد.

در همین رابطه رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و یکی از حامیان تیم تبلیغاتی ترامپ می گوید: «اصلاحاتی که در عربستان صورت می گیرد و فهم واقعی آنها می تواند در کیفیت تعامل با افراط گرایی موثر باشد. باید درک کنیم عربستان دیگر عربستان قدیم نیست.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رئیس جمهوری امریکا دونالد ترامپ ملک سلمان بن عبدالعزیز امریکا و عربستان امریکا و اعراب


( ۱ )

نظر شما :