اعراب خود مقصرند

ترامپ و رقابت برسر تقسیم غنایم در جهان عرب

۲۴ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۸۲۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
رئیس جمهور ترامپ با این حمله تلاش کرد تاکید کند که امریکا از رقابت برای تقسیم غنایم در جهان عرب خارج نشده و خارج نخواهد شد.
ترامپ و رقابت برسر تقسیم غنایم در جهان عرب

نویسنده: فاروق جویده

دیپلماسی ایرانی: جهان عرب الآن باید قبول کند که در برابر امر واقعی میان قدرت امریکا که به خود حق حمله به یک پایتخت عربی با موشک هایش می دهد و نیروهای روسی و ایرانی که با اجازه دولت سوریه در این کشور می جنگند، قرار گرفته است.

با حمله موشکی توسط رئیس جمهوری جدید امریکا وارد سریالی می شویم که تفاوت بسیاری با آن چه پیش از این در عراق در زمان جورج بوش و در لیبی در زمان اوباما اتفاق افتاد، ندارد، الآن هم همان شیوه با همان سلاح ها در دوران ترامپ تکرار می شود.

تنها حقیقت موجود در این حوادث این است که جهان عرب خارج از تصمیم هایی که خود گرفته بود، به سر می برد، هر چه در این منطقه از جهان روی می دهد به دور از اراده مردم و حاکمانشان است.

وقتی که جهان عرب در حق خود برای اداره امور میهنش باز می ماند فرصت برای دخالت در امور کوچک و بزرگش از سوی دیگران فراهم می شود، فرقی میان اشغال عراق توسط امریکا که ارتش این کشور را تصفیه کرد با آن چه در سوریه روی داد، نیست.

ارتش روسیه چند قدم آن طرف تر از حملات امریکایی ها به فرودگاه نظامی الشعیرات بود اما ترکش هیچ کدام از این موشک ها حتی متوجه یک سرباز روس نشد برای این که پنتاگون قبل از آغاز انجام عملیات نظامی خود روس ها را خبر کرده بود و از آنها خواسته بود از محل دور شوند، قطعا حمله به این مناطق با هماهنگی کامل امریکا و روسیه صورت گرفت، و الا آیا عاقلانه است که تصور کنیم حمله ای با این دقت صورت بگیرد و در یک عملیات فاصله ای قابل توجه میان قربانیان و بازماندگان باشد. آیا امکان نداشت که نیروهای روسیه از موشک های ضد هوایی خود استفاده می کردند تا از فرودگاه حمایت شود و جلوی فاجعه گرفته شود؟

بحران حقیقی در نیروهای اشغالگر یا دشمنان نیست بلکه در خود جهان عرب است که به طور کامل توانایی خود را در تعیین سرنوشت دردآورش از دست داده است.

مذاکرات ژنو بر سر قضیه صلح در سوریه شکست خورد و انتظار هم می رود باز هم شکست بخورد تا رویارویی های دیگر قدرت ها که می خواهند آینده منطقه را ترسیم کنند و هر کدام جاه طلبی ها و محاسباتی برای خود دارند، تمام شود. در این میان این ملت سوریه است که قربانی می شوند و میلیون ها نفر از آنها کشته و زخمی می شوند یا مهاجرت می کنند.

تنها حقیقت موجود این است که هر چه تا کنون در چهار کشور عربی روی داده ویرانی کامل آنها بوده، البته کشورهای دیگری هم هستند که منتظر نقش آفرینی روسیه و امریکا و ترکیه و ایران هستند.

رئیس جمهور ترامپ با این حمله تلاش کرد تاکید کند که امریکا از رقابت برای تقسیم غنایم در جهان عرب خارج نشده و خارج نخواهد شد.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جهان عرب سوریه دونالد ترامپ


نظر شما :