ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از شکایت آلمان از شایعات تا تهدید سونامی هسته‌ای روسیه علیه امریکا

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۸۷۸۸ اخبار اصلی خاورمیانه
شکایت آلمان از شایعات رایج در اتحادیه اروپا، تهدید سونامی هسته‌ای روسیه علیه امریکا، صدور حکم زندان برای اتباع عراقی در ترکیه، خودداری فتح از دادن حقوق کارمندان حماس و شکست مذاکرات حماس با مصر با دخالت قطر از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از شکایت آلمان از شایعات تا تهدید سونامی هسته‌ای روسیه علیه امریکا

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته " مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 شکایت آلمان از دروغ پراکنی ها

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان در نشستی در کشورش خواستار تجدیدنظر در بعضی نگرش های غالب در اتحادیه اروپا شد و گفت این موضوع به خصوص در انتشار اخبارِ غالبِ دروغ طی 30 سال گذشته بسیار صادق است.

به گزارش روزنامه الحیات، وی در ادامه افزود: عده ای به دروغ می گویند تنها این آلمان است که بار مالی اتحادیه اروپا را بر دوش می کشد، در حالی که آلمان بزرگترین کشوری است که از اتحادیه اروپا سود می برد، اگر اتحادیه اروپا نبود وحدت آلمان تحقق نمی یافت، همچنین این آلمان بود که در دو سطح فرهنگی و اقتصادی از اتحادیه اروپا سود می برد و به سود آلمان است که به عنوان کشوری که مبتنی بر صادرات است، اوضاع داخلی دیگر گشورهای اتحادیه اروپا بهبود یابد.

 

خودداری فتح از دادن سوخت به غزه

روزنامه العرب گزارش داد که جنبش فتح سوخت رسانی به نوار غزه را قطع کرده و چند ماهی است که حتی حقوق کارکنان حماس در نوار غزه را هم نداده است.

به نوشته این روزنامه در حال حاضر جنبش حماس با بحران اقتصادی مضاعفی در نوار غزه روبه روست که به دلیل تاخیر حکومت خودگردان فلسطینی در پرداخت حقوق کارکنان به وجود آمده است.

 

شکست مذاکرات حماس با قطر با دخالت مصر

مذاکرات مصر با حماس همچنان راه به جایی نبرده است و قاهره انتظار دارد که این جنبش همچنان امتیازهای بیشتری بدهد.

به گزارش روزنامه العرب، منابع آگاه می گویند که «مذاکرات مصر با حماس بعد از آن به چالش خورد که قطر از ثقل خود استفاده کرد و اجازه نداد که حماس با قاهره به توافق برسد.»

توافق مورد انتظار اجازه می داد که حامل های سوخت و مصالح ساختمانی و دارو و کالای بیشتری از مصر به نوار غزه وارد شود در مقابل حماس در دادن اطلاعات درباره فعالیت گروه های تندروی اسلام گرا در صحرای سینا با قاهره همکاری می کرد. دولت مصر بر این اعتقاد است که این افراد از تونل های مرزی حماس در نوار غزه برای حمله به ارتش مصر و فرار در برابر آن استفاده می کنند.

یک دیپلمات عالی رتبه در قاهره در این باره به العرب می گوید که «مصر تلاش می کرد نام حماس را در مذاکرات بگنجاند به این امید که بتواند نفوذ قطر و ترکیه را در نوار غزه تضعیف کند اما حماس در لحظات آخر از ادامه مذاکرات طفره رفت

این دیپلمات همچنین اشاره می کند که قطر فشارهای بسیاری به جنبش حماس وارد می کرد تا از هر گونه نزدیکی آن به مصر که آن را دشمن سرسخت خود در منطقه می داند، جلوگیری کند.

 

۹۰۰ تروریست اردنی همراه داعش در عراق و سوریه می جنگند

یک مسئول عالی رتبه اردنی اعلام کرد که حدود ۹۰۰ تروریست اردنی در حال حاضر کنار داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه و عراق می جنگند.

این مسئول اردنی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفت که حدود ۹۰۰ اردنی در حال حاضر همراه داعش و گروه های تروریستی چون القاعده در عراق و سوریه می جنگند اما تعداد اردنی هایی که عضو این گروه های تروریستی هستند کاهش یافته و در حال حاضر به پایین ترین سطح خود رسیده است.

 

این مسئول اردنی همچنین گفت: افرادی که در عراق و سوریه می جنگند اغلب در اولین سال های درگیری در این کشورها طی سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی اردن را که و هم پیمان متعهد آمریکا است، ترک کردند.

وی افزود: در سایه کمک سازمان اطلاعات اردن به نیروهای امنیتی در خنثی کردن توطئه ها درهمان مراحل آغازین و دستگیری جوانانی که برای پیوستن به گروه های تندرو کشورشان را ترک می کردند تعداد این تندروها که به گروه های تروریستی می پیوندند طی سه سال اخیر کاهش یافته است.

 

حکم زندان برای اتباع عراقی در ترکیه

دستگاه قضایی ترکیه در ایالت سکاریا، چهار تبعه عراقی را به اتهام همکاری با داعش به حبس محکوم کرد.

به گزارش روزنامه ینی شفق، این افراد که به تازگی دستگیر شده اند، اسنادی حمل می کردند که ثابت می کرد با داعش همکاری دارند.

دادگاه دیگری در استان سامسون ترکیه نیز پنج عراقی دیگر را به اتهام همکاری با داعش دستگیر کرده و احکامی را علیه آنها صادر کرده است.

 

مرگ عدنان الدلیمی، نماینده تندروی سنی سابق مجلس عراق

عدنان الدلیمی، یکی از نمایندگان سنی پارلمان عراق که مواضع تندش علیه شیعیان معروف بود، روز چهارشنبه در شهر اربیل درگذشت.

به گزارش زورا پرس، وی به هنگام مرگ 85 سال سن داشت.

وی از اهالی استان الانبار بود و برای پنجاه سال معلم مدارس عراق بود. دلیمی در سال 1994 به اردن مهاجرت کرد و در آن جا رئیس دانشکده ادبیات و شریعت اسلامی شد.

 

روسیه سونامی هسته ای علیه امریکا ایجاد کرد

یک افسر عالی رتبه بازنشسته روسی گفت که ارتش روسیه مین های هسته ای در اعماق اقیانوس اطلس کار گذاشته که در صورت انفجار می تواند موج های متعدد سونامی ایجاد کند و شهرهای بزرگ امریکا را غرق کند.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، ویکتور بارانیتس در گفت وگو با روزنامه روسی "کوسمولسکایا پراوادا" در این باره گفت: «امریکایی ها تانک ها و جنگنده ها و نیروهای ویژه خود را در مرز روسیه مستقر می کنند و ما هم در کمال آرامش سواحل آنها را مین گذاری هسته ای می کنیم.»

وی تاکید کرد، این مین ها کار گذاشته شده اند و تنها منتظر دستور برای فعال شدن هستند.

این ژنرال همچنین گفت قدرت این مین ها به اندازه ای است که می توانند سونامی عظیمی در سواحل امریکا ایجاد کنند و شهرهای بزرگ این کشور مثل نیویورک و میامی را غرق کنند.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حماس اتحادیه اروپا نوار غزه قطر


نظر شما :