پرونده ممنوعیت مسافرت مسلمانان چگونه دیده می‌شود؟

اولین چالش ترامپ در دادگاه

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۶۸۹۰۵ اخبار اصلی آمریکا
«فکر می‌کنم خیلی چیزها به این بستگی دارد که قاضی‌ها پرونده را چطور ببینند. آیا این یک پرونده امنیت ملی است یا یک مورد مهاجرتی؟ یا پرونده درباره آزادی مذاهب؟»
اولین چالش ترامپ در دادگاه

نویسنده: کلارک مینداک

دیپلماسی ایرانی: تجدیدنظر بحث برانگیز رئیس جمهور دونالد ترامپ درباره موضوع ممنوعیت سفر هفته آینده برای اولین بار در دادگاه بررسی می شود. آن هم دوماه پس از این که یک قاضی فدرال، فرمان متوقف کردن آن را در آخرین لحظات اجرا صادر کرد. این ممنوعیت زیر سوال است؛ ممنوعینی که شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان را از سفر به امریکا بازمی دارد و این دومین تلاش ترامپ برای این کار است. تلاشی که در مرتبه نخست و با فرمان اجرایی اولیه با عجله او باعث شد که هزاران معترض عصبانی در فرودگاه های سراسر کشور حضور پیدا کنند.  

داگ چانه، دادستان کل هاوایی از تصمیم خود برای مسدود کردن فرمان ممنوعیت سفر این طور دفاع می کند: «ما رئیس جمهور ترامپ را برای یک تصمیم سیاسی نادرست مواخذه نمی کنیم. ما او را برای این که قانون اساسی را نادرست اجرا می کند مواخذه می کنیم.»

دادگاه اخیر اندکی غیرمعمول بود. در شرایط عادی، سه قاضی هیئتی را تشکیل داده و به بحث و استدلال می پردازند تا به یک تصمیم برسند و سپس در دادگاه عالی همه چیز مشخص خواهد شد. اما این بار هیئت سه نفره کنار گذاشته شد و همه چیز به دادگاه عالی سپرده شد. این مساله از سال 1998 دیده نشده بود. در آن زمان دادگاه با هیئت سه نفره برای بررسی چالش قانونی کسب اجازه افراد زیر سن قانونی برای سقط جنین از پدر و مارد خود، کنار گذاشته شده بود.

معلوم نیست که دادگاه در چه وضعیتی قرار دارد. دادگاهی که محافظه کارترین دادگاه کشور قبل از دوران باراک اوباما به حساب می آمد به شکلی چشم گیر به سمت میانه روی حرکت کرد. هرچند دادگاه هنوز به طور کلی در سمت دولت قرار دارد به خصوص اگر دولت ترامپ بخواهد این مساله را به نگرانی امنیت ملی ربط دهد. کارل توبیاس، استاد حقوق دانشگاه ریچموند به اسوشیتدپرس گفت: «فکر می کنم خیلی چیزها به این بستگی دارد که قاضی ها پرونده را چطور ببینند. آیا این یک پرونده امنیت ملی است یا یک مورد مهاجرتی؟ یا پرونده درباره آزادی مذاهب؟»

ممنوعیت سفری که ترامپ وضع کرده اگر چه هنوز به صورت سیاستی رسمی درنیامده اما در چند ماه گذشته به کاهش افرادی که به ایالات متحده آمده اند، منجر شده است. تعداد بازدیدکنندگان از آمریکا بیش از 23هزار نفر در سه ماهه اول سال 2017 کاهش پیدا کرده است. این کاهش با توجه به آمارهای حاصل از شرکت های هواپیمایی به دست آمده است که می تواند ضرری 89,1میلیون دلاری برای صنعت گردشگری و هوایی ایالات متحده امریکا دربرداشته باشد.

منبع: ایندیپندنت/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا ممنوعیت مسافرت دونالد ترامپ


نظر شما :