مکرون به سرنوشت رنتسی دچار می‌شود؟

انتخابات فرانسه و راهی نیمه کاره

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۶۸۹۵۰ اخبار اصلی اروپا
با تشکر از سیستم انتخاباتی مدرن فرانسه و سنت جمهوری قوی، نتیجه سیاسی بهتری از پیروزی دونالد ترامپ و برگزیت به دست آمد. اما در نظر گرفتن واقعیت‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که وضعیت بدتر از چیزی است که فکر می‌کنیم.
انتخابات فرانسه و راهی نیمه کاره

نویسنده: تیموتی گارتون اش

دیپلماسی ایرانی: مانند کسی که یک حمله قلبی را پشت سرگذاشته است اروپا می تواند ممنون پیروزی امانوئل مکرون باشد. اما نیمه لیوان چندان هم پر نیست و اگر اروپا راه خود را تغییر ندهد تنها روز سرنوشت را به تعویق انداخته است. رئیس جمهور بعدی فرانسه محصولی درخشان از نخبگان کشور است که درک روشنی از مشکلات ساختاری عمیق فرانسه دارد. وی ایده هایی برای پشت سر گذاشتن آنها و تعهدی عمیق به اتحادیه اروپا دارد. زمانی هم که یک دولت میانه روی طرفدار اروپا در برلین در پاییز سال جاری تشکیل شود فرصتی برای این دو کشور فراهم خواهد شد تا اصلاح ساختاری در اتحادیه اروپا به وجود بیاورند.

با تشکر از سیستم انتخاباتی مدرن فرانسه و سنت جمهوری قوی، نتیجه سیاسی بهتری از پیروزی دونالد ترامپ و برگزیت به دست آمد. اما در نظر گرفتن واقعیت های انتخاباتی نشان می دهد که وضعیت بدتر از چیزی است که فکر می کنیم. ترامپ از جهان سرمایه داری سربرآورده اما در اروپا دورانی طولانی مدت از جمهوری را شاهد بودیم که رای 52 درصدی به برگزیت ما را نگران می کند. پس از مناظره های پر از دروغ و منزجر کننده لوپن در تلویزیون هیچ کس نمی تواند شک و تردیدی در این رای داشته باشد. لوپن راهی بدتر از طرفداران برگزیت در بریتانیا را طی کرد و این سیستم انتخاباتی فرانسه بود که این کشور را نجات داد.

به عنوان کشوری که در سال 1789 مثالی از انقلاب خشونت آمیز را برای دنیا به ارمغان آورده، امروز تجسمی از جهانی ضد لیبرال و ضدانقلاب است. لوپن مدلی مدرن از پوپولیست است. او خود در مناظره های تلویزیونی با افتخار خود را فردی می نامد که در مقابله با دنیای مدرن قرار گرفته است، با روسیه پوتین صحبت خواهد کرد، با آمریکای ترامپ روبه رو خواهد شد و در کنار بریتانیای ترزا می قرار خواهد گرفت. همه دلایل نشان می دهد که این موج واکنش پوپولیستی در برابر جهانی شدن، آزادسازی و اروپایی شدن عقبه ای قوی دارد.

مکرون می داند چه لازم است در فرانسه انجام دهد اما این برای موفقیت کافی نیست. کسانی هستند که تنها ضد لوپن به حمایت از مکرون برخاستند و در بسیاری از مسائل رایی ممتنع دارند. برای بسیاری از رای دهندگان چپ، انتخاب بین وبا و طاعون است. رئیس جمهور منتخب هیچ حزب رسمی ای را پشت خود ندارد درحالی که باید اکثریت انتخابات پارلمانی فرانسه را در ماه آینده به دست آورد.

مکرون می تواند خیلی سریع به رنتسی شماره دو تبدیل شود. نخست وزیر سابق ایتالیا که هدفی بلندپروازانه برای اصلاحات در ایتالیا داشت اما خیلی ساده قدرتش را بر سر مشکلات اقتصادی از دست داد. اگر مکرون نیز نتواند تا سال 2022 اصلاحات لازم را در فرانسه اعمال کند تنها راه را برای رئیس جمهوری لوپن باز کرده است.

فوق العاده است که مکرون همچنین می خواهد به اصلاح اتحادیه اروپا بپردازد. این یک هدیه نیست بلکه باری اضافه است. مذاکرات برگزیت تند و زننده پیش می روند و حواس پرتی عظیمی در اتحادیه اروپا ایجاد کرده است. ایتالیا با بدهی عمومی و بانک ها و سیاست شکننده روبه رو است. بحران پناهندگان همچنان وجود دارد درحالی که مجارستان و لهستان توسط پوپولیست های ضد لیبرال اداره می شوند.

پیشنهادهای مکرون برای اصلاحات منطقه یورو شامل سیاست مالی مشترک، وزیر دارایی مشترک، برخی از بدهی های مشترک و اتمام اتحادیه بانکی است، بدون کمک رای دهندگان آلمانی راه به جایی نمی برد. او وعده محافظت از اروپا را داده است اما چگونه؟ بنابراین انتخابات فرانسه همه چیز را به تاخیر انداخته است. خیلی چیزها باقی مانده تا انجام شود و اروپا هنوز شانس های آخرش را دارد.

منبع: گاردین/ مترجم: روزبه آرش   

کلید واژه ها: ماکرون لوپن اتحادیه اروپا فرانسه رنتسی


نظر شما :