نیروهای عربستانی و مصری به حرکت افتاده اند

سایه کودتا بر کویت؟

۰۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۹۲۶۱ اخبار اصلی خاورمیانه
یک مقام ارشد کویتی گفته است که بسیجی از نیروهای نظامی متشکل از کاروانی از تانک های مسلح و خودروهای زرهی در تعداد بالا از خاک عربستان سعودی به سمت راه ساحلی منتهی به کویت از طریق راه قدیم نظامی الخفجی حرکت کرده است.
سایه کودتا بر کویت؟

دیپلماسی ایرانی: سمیر عبید، کارشناس استراتژیست سیاسی اطلاعات ویژه و خطرناکی را از حوادثی که در عرصه سیاسی ماسه ای کویت می گذرد، فاش کرد و گفت که تلاش بسیاری می شود وقایع جاری در این کشور مسکوت باقی بماند.  

عبید در اظهاراتی که به طور اختصاصی در اختیار پایگاه خبری البینه الجدیده قرار داده است، می گوید که یک مقام ارشد کویتی به او گفته است که بسیجی از نیروهای نظامی متشکل از کاروانی از تانک های مسلح و خودروهای زرهی در تعداد بالا از خاک عربستان سعودی به سمت راه ساحلی منتهی به کویت از طریق راه قدیم نظامی الخفجی حرکت کرده است. به گفته این مقام این نیروها از چهار روز پیش به سمت کویت حرکت کرده اند. این مقام کویتی همچنین می گوید که این نیروها به «مخفر الربعی»، منطقه ای بین عربستان و کویت، رسیده اند و قصد دارند وارد خاک کویت شوند.

عبید درباره ماهیت این نیروهای نظامی به نقل از این مقام عالی رتبه کویتی گفت که این نیروها متشکل از نیروهای عربستانی و مصری هستند و با وخیم شدن اوضاع داخلی کویت بعد از تلاش برای وقوع کودتا در این کشور در حدود دو ماه پیش به سمت کویت حرکت کرده اند. این مقام ارشد کویتی همچنین گفته است که وضعیت در کویت بسیار پیچیده شده و مقامات کویتی تلاش دارند که چیزی از اوضاع به بیرون درز نکند و همه چیز مسکوت و مخفی بماند اگر چه نتوانسته اند چندان در مخفی نگه داشتن این اتفاق موفق باشند.

به گفته این مقام کویتی انگشت اتهام برای انجام این کودتا متوجه قطر است و گفته می شود که دوحه پشت تلاش ها برای کودتا در کویت بوده و هم اکنون نیز برای تغییر اوضاع در این کشور کار می کند.

عبید بعد از نقل قول از این مقام ارشد کویتی می گوید که چهار احتمال پیش بینی می شود:

  1. به نظر می رسد که واقعا طرحی برای تغییر حکومت در کویت در جریان است و برای همین مصر و عربستان فورا دست به کار شده اند و نیروهای خود را به نزدیکی مرزهای کویت اعزام کرده اند تا این کشور را از وقوع هر گونه کودتایی نجات دهند. آنها همچنین تلاش دارند با تثبیت دولتی جدید در کویت که وابسته به عربستان سعودی باشد زمام امور را در دست بگیرند. در عین حال آنها به این نکته نیز توجه می کنند که اگر اوضاع در کویت تغییر کند این کشور در محاصره عراق و شیعیان حاکم بر آن قرار می گیرد، برای همین می خواهند کویت را از مدار نزدیکی به ایران خارج کنند و در عین حال از خطری که مدعی اند قطر متوجه این کشور کرده است، دور کنند!
  2. این نیروها به سمت کویت حرکت کرده اند برای این که روشن شده نزدیکی ای در روابط کویت و ایران وجود دارد، به این ترتیب می خواهند به نزدیکی میان دولت کویت و شیعیان این کشور با حکام شیعی حاکم بر عراق پایان دهند تا به این ترتیب کویت از ایران نیز فاصله بگیرد.
  3. شاید احتمال دیگری نیز وجود داشته باشد که همچنان برای ما مخفی مانده باشد!
  4. سوالی که در این جا مطرح می شود این است که آیا هدف این نیروها در آخر بصره خواهد بود؟! به عبارت دیگر مقصود از این تحرکات عراق نیز هست.

منبع: البینه الجدیده / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کویت قطر عربستان سعودی مصر


( ۲ )

نظر شما :