سی و هشتمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم:

انقلاب از ایران کشوری مقتدر ساخته است

۲۹ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۷۲۶۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
ایران کشوری با میراثی کهن و عمیق است. اسلام گرایان بعد از انقلابِ موفقشان علیه «حکومت شاه» سابق، کشوری مقتدر ساخته اند. عربستان کشوری مقتدری نساخته است. خاندانی در آن حکومت را در دست گرفته و بعضی وقت ها قطب های دیگری از همان خاندان قدرت را به دست می گیرد.
انقلاب از ایران کشوری مقتدر ساخته است

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هفتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا سی و هشتمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

یکی از مسئولان بارز در یکی از مراکز پژوهشی امریکا که مرکز آن در نیویورک است، درباره ترامپ گفت: «در عرصه سیاسی پایگاه مردمی رئیس جمهور کم می شود به ویژه در مجلس نمایندگان. برای همین باید مطمئن باشد که در انتخابات میان دوره ای مجلس که در سال 2018 برگزار خواهد شد، جایگاهش کاهش نیافته باشد، یا به عبارت دیگر طرفدارانش در آن افزایش یافته باشند. رای دهندگان به دلیل مواضع «ترامپی» و کمبود دستاوردهایش در سطح توجهاتش به بهداشت و اصلاح مالیات ها و زمینه های دیگر شروع به اعتراض کرده اند. در آخر باید بگویم ترامپ مرد دولتداری و حکومتداری نیست. شاید بیشتر تاجر باشد. او جمهوریخواه و دموکرات هم نیست. او ترامپ است. برای همین بعضی از جمهوریخواهان خود را از او متفاوت نشان می دهند. این مساله با گذشته زمان افزایش خواهد یافت و افراد بیشتری از او دور خواهند شد. البته این مساله شامل مجلس سنا نمی شود برای این که اعضای مجلس سنا چهار سال باقی می مانند. شاید تنها دستاورد ترامپ انتخاب دادستان کل (Attorney general) باشد.»

نظر دادم: «در تلویزیون ها می شنویم و در رسانه های دیگر به خصوص بعد از برکناری رئیس اف. بی. آی، می خوانیم که بعضی ها در واشنگتن خود را آماده می کنند تا مواد و ادله لازم برای ایجاد پرونده ای قوی علیه ترامپ تهیه کنند تا بتوانند از آن در تلاش ها برای برکناری او از طریق کنگره استفاده کنند. آیا ممکن است در کوتاه مدت به این مرحله برسید؟»

جواب داد: «نمی دانم. تحقیقاتی از سوی دو مجلس کنگره در حال انجام است. جمهوریخواهان بر هر دوی آن مسلط هستند و شاید تا آن جا که بتوانند روند پرونده را کند کنند تا نتوانیم چیز درگیری بگوییم. مساله ساخت و پاخت (Collusion) با روسیه مطرح است. این مساله وقت طولانی می برد. حرفی که الآن زده می شود انتخاب بازپرسی ویژه برای این قضیه است. اما به نظر می رسد هنوز چنین تصمیمی گرفته نشده است (البته بعد از این دیدار این تصمیم از سوی وزارت دادگستری گرفته شد).

گفتم: «از ترامپ و عربستان بگو. عربستان به همراه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ترامپ روی برخورد با ایران حساب کرده اند. ترامپ برای آنها چه کار خواهد کرد؟»

جواب داد: «آیا این حرف صحیح است؟ نمی دانم. چه کار می کند؟ او موضعی در تایید آنها اتخاذ کرده است. اما چه کار خواهد کرد؟ یا قرار است چه کار کند یا چه تصمیمی بگیرد؟ فکر نمی کنم او تصمیم بگیرد با آنها برای جنگ مستقیم با ایران مشارکت کند. شاید بهشان اسلحه دهد یا به عبارت دیگر اسلحه بفروشد و به آنها اطمینان دهد که از لحاظ نظامی آموزششان خواهد داد.»

نظر دادم: «فکر می کنم که به آنها کمک کند که به ایران فشار بیشتری بیاورند، از طریق جنگ های نیابتی آنها با ایران در منطقه. نمی تواند ایران را تنها بگذارد تا طرح هایش را در منطقه اجرا کند، طرحی که هنوز با وجود موفقیت های مهمی که به دست آورده تکمیل نشده است. این صحیح است که همچنان می جنگد و در هر کشوری از کشورهای «هلال» که می گویند طرحش است، نفوذ دارد. اما این برایش کافی نیست و جلوی آسیب رسانی را در طولانی مدت نمی گیرد.»

نظر داد: «حرفت صحیح است، اما ایران کشوری با میراثی کهن و عمیق است. اسلام گرایان بعد از انقلابِ موفقشان علیه «حکومت شاه» سابق، کشوری مقتدر ساخته اند. عربستان کشوری مقتدری نساخته است. خاندانی در آن حکومت را در دست گرفته و بعضی وقت ها قطب های دیگری از همان خاندان قدرت را به دست می گیرد. به هر حال اخیرا از عربستان دیدن کردم و به یکی از آنها گفتم: در یمن چه می کنید؟ چگونه می خواهید در آن جا پیشروی کنید؟ جوابش تا نیم ساعت تلاش برای توجیه جنگ بود. اما حرفش قانع کننده نبود.»

نظر دادم: «اخیرا امریکا از دادن موشک های مورد تقاضای عربستان خودداری کرد برای این که از این موشک ها به شیوه ای غیرحرفه ای علیه حوثی ها استفاده کردند و اکثر قربانیان از شهروندان عادی بودند.»

جواب داد: «یمن مشکل بزرگی است و همچنان محل اختلاف در داخل خانواده حاکمه است.»

نظر دادم: «گفته می شود که تصمیم به جنگ در یمن را مقام عربستانی جوانی گرفت که تجربه چندانی ندارد و سنش 29 سال است. و گفته می شود قبل از آن با هیچ کس مشورت نکرده بود؟ بعدا خواستار حمایت نظامی زمینی مصر و پاکستان شد که آن دو کشور رد کردند.»

جواب داد: «عربستانی ها می بایست تجربه مصر در یمن را بررسی می کردند. به من گفتی که در یمن 10 هزار قبر برای سربازها و افسرهای مصری وجود دارد. این مساله را عربستانی های «کارکشته» و جاافتاده می دانند. به هر حال، نمی دانم چه سرنوشتی در انتظار یمن است و جنگ آن چگونه تمام می شود و مشکلش چگونه حل خواهد شد.»

گفتم: «فکر نمی کنم عربستان پیروز شود. و نمی دانم امریکا با آن چه خواهد داد. شاید راه حل در آخر ترجیحا تجزیه باشد.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


( ۱ )

نظر شما :