رئیس جمهورآمریکا تصمیم گیرنده نهایی است

ادعای ترامپ برای حمله به کره را جدی بگیریم

۰۹ آبان ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۲۸۶۵ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
بسیاری از جمهوری خواهان خود را فریب داده و فکر می کنند سیاست خارجی این کشور به جای کاخ سفید، در دفتر متیس، وزیر دفاع برنامه ریزی می شود،این امر به هیچ عنوان صحیح نیست و رئیس جمهور تصمیم گیرنده نهایی است.
 ادعای ترامپ برای حمله به کره را جدی بگیریم

یوری فرایدمن

دیپلماسی ایرانی: روز جمعه، وزیر دفاعِ دونالد ترامپ، به خشونت آمیزترین نقطه جهان سفر کرد تا پیام خود را به گوش همه برساند. جیمز متیس، در مرز بین کره شمالی و جنوبی اعلام کرد: "هدف ما جنگ نیست." وی این کار را انجام داد تا به وسیله یک دیپلماسی قاطعانه، کیم جونگ اون را به رها کردن زرادخانه رو به گسترش سلاح های اتمی خود ترغیب کند. اما تهدیدهای مکرر رئیس جمهور آمریکا به جنگ با کره شمالی، پیام دیگری مخابره می کند.

در کنگره نیز بحث های گسترده تری در خصوص اینکه کدام کشور توانایی به راه انداختن جنگ هسته ای را دارد، صورت گرفته است. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده روز دوشنبه، جلسه ای در خصوص اختیار رئیس جمهور به استفاده از نیروی نظامی برگزار می کند. کورکر نگرانی های خود مبنی بر اینکه ترامپ، کشور را به سوی یک "جنگ سرد" دیگر، این بار در کره شمالی سوق می دهد، ابراز کرده است. روز پنج شنبه، در یک کنفرانس امنیتی هسته ای قانون گذاران دموکرات از طرح های مختلف قانونی حمایت کردند که توانایی رییس جمهور برای اولین طرف شروع کننده حمله هسته ای را محدود کند. روز چهار شنبه نیز، کریس مورفی در تلاشی مشابه برای تحت فشار قرار دادن کاخ سفید، اعلام کرد که او و دو سناتور دموکرات دیگر، براون شاتز و کوری بوکر، هفته آینده قانونی معرفی خواهند کرد که بر اساس آن، رئیس جمهور را از آغاز جنگ هسته ای یا غیر هسته ای با کره شمالی، بدون مشورت با کنگره، منع می کند. در صورتی که ایالات متحده تحت حمله یا مواجه با یک حمله قریب الوقوع باشد، این قانون اعمال نخواهد شد.

مورفی که از اعضای سنای کمیته روابط امور خارجی بوده و از زمان انتخاب ترامپ، یکی از دموکرات های برجسته سیاست های خارجی به شمار می آید اظهار داشت: "من فکر می کنم که اگر حرف های رئیس جمهور را جدی تلقی نکنیم، احمق هستیم. اشتیاق او برای اعمال نیروی نظامی علیه کره شمالی در حساب توئیتر خود بسیار وافر است."

بر اساس گفته های مورفی، این اشتباه است که رفتار خشونت آمیز ترامپ را با در نظر گرفتن آن به صورت بلوف یا یک تاکتیک مذاکره نادیده بگیریم، یا اینکه منتظر باشیم مشاوران باتجربه ترامپ، جلوی او را برای راه اندازی یک جنگ فاجعه بار علیه کره شمالی بگیرند.

مورفی خاطرنشان کرد: "مشاوران او به او گفتند که قرارداد هسته ای ایران را تأیید کند، اما او این کار را انجام نداد، به او گفتند، تزریق مالی به شرکت های بیمه را قطع نکند، اما او این کار را کرد. پس چطور می توانیم مطمئن باشیم علیه کره شمالی اعلام جنگ نخواهد کرد؟" (ترامپ اخیرا به خبرنگاران گفت: "من نسبت به دیگران علیه کره شمالی دیدگاهی سخت تر و قوی تر دارم... به حرف همه گوش می دهم ولی در نهایت، تصمیم من تعیین کننده است. این طور نیست؟"

مورفی همچنان ادامه داد: "افزایش نگرانی من تنها به خاطر لفاظی های ترامپ نیست، بلکه تغییراتی که در رفتار رهبران نظامی خود احساس می کنیم نیز مرا نگران می کند. احساس می کنم ارتش ما اکنون نسبت به چند ماه پیش خود را بیشتر آماده کرده است."

مورفی این مفهوم را که از سوی مک مستر، مشاور امنیت ملی و دیگر مقامات دولتی پیشنهاد شده، که اگر کره شمالی توانایی دسترسی به سرزمین اصلی آمریکا را با موشک دوربرد هسته ای داشته باشد، ایالات متحده با تهدید قریب الوقوع مواجه خواهد شد، رد کرد. وی اظهار داشت: "به وضوح روشن است که تنها در اختیار داشتن یک سلاح دلیل بر حلمه به ایالات متحده نیست و بهانه های دیگر لازم است که کشوری چنین اقدامی را انجام دهد."

سناتور اذعان کرد که احتمالا این لایحه به تصویب نخواهد رسید "در یک مجلس بسیار محرمانه که در آن مک کانل اجازه رأی گیری در خصوص هیچ گونه قانون بحث برانگیزی را نمی دهد، آینده خیلی روشن نیست."

اما این قانون به عنوان یک قانون هشدار دهنده عمل کرده و از نظر مورفی: "باید برای آغاز مذاکرات بین جمهوری خواهان و دموکرات ها در مورد امکان اقدام نظامی علیه کره شمالی فشار وارد کنیم. من از این بابت که بسیاری از جمهوری خواهان خود را فریب داده و فکر می کنند سیاست خارجی این کشور به جای کاخ سفید در دفتر متیس، وزیر دفاع برنامه ریزی می شود، نگران هستم. این امر به هیچ عنوان صحیح نیست و رئیس جمهور تصمیم گیرنده نهایی است."

منبع : آتلانتیک / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: ترامپ کره شمالی ترامپ


نظر شما :