بریکس و تجارت جدید طلا

روسیه و چین قیمت طلا را تعیین می‌کنند

۱۹ آذر ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۳۶۵۷ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا
در کنفرانس مسکو، شوستوف همچنین توضیح داد که روسیه جمع آوری رسمی ذخیره طلا خود را ادامه داده است و از این طریق به هدف تقویت امنیت ملی روسیه کمک خواهد کرد. این صحبت‌ها جای شک و تردیدی باقی نمی‌گذارد که روسیه ذخیره طلا را به عنوان یک دارایی استراتژیک و ژئوپولیتیک می‌بیند.
روسیه و چین قیمت طلا را تعیین می‌کنند

نویسنده: رونان مانلی

دیپلماسی ایرانی: یکی از قابل توجه ترین حوادث در تقویم بازار فلزات گرانبهای روسیه  کنفرانس سالانه «بازار شمش روسی» است. این کنفرانس شناخته شده در حال حاضر سال دهم خود را می گذارند و 24 نوامبر در روسیه برگزار شد. سخنران افتتاحیه آن سرگی شوستوف، معاون ال رئیس بانک مرکزی روسیه بود.

او در سخنرانی خود حرف های مهمی را درباره پیشرفت مهم بانک مرکزی روسیه در مورد بازار جهانی طلا بیان کرد و درباره ادامه سیاست طولانی مدت ذخیره فیزیکی طلا که به نفع منافع اقتصادی و استراتژیک روسیه است. اولا، در سخنرانی شوستوف تایید شد که گروه بریکس شامل گروهی از کشورهاست که در حال حاضر روی سیستم تجاری مبتنی بر طلا بحث می کنند. گروه بریکس شامل کشورهای روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل می شود.

چهار کشور از گروه بریکس یعنی چین، روسیه، آفریقای جنوبی و برزیل تولیدکنندگان عمده طلا هستند. علاوه براین، دو کشور نیز شامل روسیه و چین، بزرگ ترین وارد کننده و مصرف کننده طلای فیزیکی هستند. بنابراین آنچه که این کشورها را به هم نزدیک کرده این است که همه آنها بازیگران بزرگی در عرصه بازار طلا هستند. شوستوف اعلام کرد که به دنبال ایجاد سیستم تجارت طلای جدیدی هستند که از طریق ارتباطات دوجانبه بین کشورهای بریکس ممکن خواهد شد و اولین اقدام ایجاد تفاهمی میان بانک روسیه و چین است. اولین گام این پروژه در سال 2018 آغاز خواهد شد.

جالب توجه است که معاون اول رئیس بانک مرکزی روسیه درباره تجارت طلا با لندن و سویس در بازار طلا نیز صحبت کرده و می گوید که عملیات تجاری لندن و سوئیس کمتر و کمتر به جهان امروز مرتبط است. او همچنین بیان داشت که قیمت جدید طلا و شمش طلا با همکاری تجاری بریکس مشخص خواهد شد.

همچنین باید یادآوری کرد که اوایل ماه مارس امسال، بانک روسیه اولین نمایندگی خارجی خود را در پکن چین افتتاح کرد. در آن زمان، بانک روسیه این حرکت را گام دیگری به سمت همکاری بیشتر بین روسیه و چین اعلام کرد و این همکاری را در زمینه مسائل مالی، همکاری های استراتژیک بین بانک روسیه و بانک خلق چین متصور شد.

امنیت ملی و تامین مالی تروریسم

در کنفرانس مسکو، شوستوف همچنین توضیح داد که روسیه جمع آوری رسمی ذخیره طلا خود را ادامه داده از این طریق به هدف تقویت امنیت ملی روسیه کمک خواهد کرد. این صحبت ها جای شک و تردیدی باقی نمی گذارد که روسیه ذخیره طلا را به عنوان یک دارایی استراتژیک و ژئوپولیتیک می بیند معتقد است که این طلا منبع ثروت و قدرت پولی برای استقلال خارجی روسیه در بازارها و سیستم های مالی فراهم خواهد کرد. همه مقامات روسی با این سیاست جدید کاملا هماهنگ هستند. برای نمونه آنتون سیلونف، وزیر مالی روسیه در شبکه روسیه وان استدلال کرد که طلا راهی است برای اینکه بودجه روسیه تامین شده و تحریم ها علیه این کشور کارایی خود را از دست بدهند به این ترتیب قدرت خارجی روسیه افزایش پیدا خواهد کرد.

اما اینکه بانک روسیه چه مقدار از طلاهای خود را در خارج از کشور دارد قابل بحث است. چراکه به صورت رسمی دو سوم از طلاهای روسیه در داخل کشور و در مسکو ذخیره شده و یک سوم بای مانده در سن پترزبورگ نگهداری می شود. اما سیلونف روی این نکته تاکید دارد که بانک مرکزی روسیه یکی از بزرگ ترین ذخیره کنندگان طلا در جهان است.

1800 تنی که ادامه دارد

از سال 2000 تا اواسط 2007، بانک روسیه در حدود 400تن طلا را به صورت رسمی ذخیره کرده بود اما در سه ماه اخر سال 2007، سیاست طلای بانکی تغییر کرد. در ابتدای سال 2011، طلای ذخیره شده روسیه به 800 تن رسید و در انتهای سال 2014 این ذخیره به 1200تن رسید و در سال 2016 روسیه اعلام کرد که میزان ذخیره طلای این کشور به 1600تن رسیده است. اگرچه که در ظاهر مدیریت طلای روسیه برعهده بانک روسیه است اما بانک مرکزی این کشور توسط دولت فدرال اداره می شود و ذخیره طلا به فدراسیون روسیه تعلق دارد. این ذخیره بر اساس استراتژی فدراسیون روسیه در ذخیره طلا از اواخر سال 2007 شکل گرفت. استراتژی ای که در پاسخ به بحران مالی جهانی اتخاذ شد. با توجه به آمار انتهای اکتبر 2017 بانک روسیه 21,8تن دیگر طلا به ذخیره خود اضافه کرده تا حجم کل طلای ذخیره شده این کشور به 1801 تن برسد. بر اساس اعلام بانک مرکزی این ذخیره تا انتهای سال افزایش پیدا کرده و 186تن دیگر به آن افزوده خواهد شد. این عدد، هدف اضافه شدن سالانه 200 تن طلا به ذخیره را محقق خواهد کرد. بانک مرکزی چین نیز به صورت رسمی اعلام کرده که 1842 تن طلا در ذخیره طلای ملی خود دارد.

تهدیدی برای بازار طلای لندن

سیستم جدید قیمت گذاری بانک روسیه که شوستوف آن را اعلام کرد شامل کشورهای بریکس و سیستم تجارت جدید است. با وجود کشورهای بریکس که تولید کننده یا مصرف کننده بزرگ طلا هستند به نظر سیستم تجارت طلا به مانند گذشته و سیستم فیزیکی تجارت طلا عمل خواهد کرد. بنابراین تعیین قیمت طلا بر اساس تجارت فیزیکی طلا خواهد بود که کاملا جدا از روش فعلی تعیین قیمت طلاست. درحالی که در بازار طلای لندن و نیویورک همه تجارت ها 24 ساعته و به صورت مجازی انجام می شود.

نتیجه گیری

به نظر می رسد که به آرامی کشورهای عمده تولیدکننده طلا سعی دارند بر تعیین قیمت بین المللی طلا تسلط پیدا کنند و با ایجاد یک محیط تجارت فیزیکی طلا، محیط خسته کننده و با کارکرد اندک معاملات مجازی را کنار بگذارند. بورس طلای شانگهای که شعبه آن در آوریل 2016 آغاز به کار کرد در حال حاضر معاملات فیزیکی طلا را سروسامان می دهد درحالی که هنوز رتبه بندی نشده و نمی تواند در تعیین قیمت بین المللی طلا اثرگذار باشد اما زیرساخت های آن برای ایجاد تاثیر آماده است.

منبع: بولن استار/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: بریکس شوستوف ذخیره طلا بانک مرکزی روسیه


( ۳ )

نظر شما :