رازهای سوریه فاش می‌شوند

معامله مخفی ایالات متحده با داعش

۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۳۶۶۸ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
خبر توافق پنهانی میان نیروهای دموکرات سوری و داعش اوایل این ماه در اخبار بی بی سی و تحقیقات این شبکه منتشر شد. نیروهای تحت رهبری ایالات متحده حضور در این توافق را رد کردند.
معامله مخفی ایالات متحده با داعش

نویسنده: تام اوکانر

دیپلماسی ایرانی: بر اساس ادعای فرمانده سابق پنتاگون در گفتگو با رویترز ارتش ایالات متحده پس از تغییر موضع ترکیه در همکاری با این کشور اجازه داد تا هزارن مبارز داعشی از پایتخت خود در رقه سوریه، در معامله ای مخفی برای مبارزه ایالات متحده علیه نیروهای بشار اسد، آزاد شوند.

ژنرال طلال سیلو به عنوان سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه که ائتلافی از کردها و برخی اقوام عرب بودند اعلام کرد که این نیروها به عنوان چهره و صدای ایالات متحده عمل می کردند که در مبارزه با داعش در سوریه حضور داشتند. نیروهای تحت حمایت ایالات متحده در ماه اکتبر نیروهای دعش را از رقه بیرون کردند. هفته ها بعد در اواسط نوامبر، سیلو خود را به ترکیه، دشمن کردها در شمال سوریه، تحویل داد. او برای اولین بار پس از این که فرماندهی را رها کرد، اکنون صحبت کرده و اعلام کرده است که نیروهای تحت رهبری ایالات متحده اجازه دادند که مبارزان بیشتری نسبت به آنچه پیش از این ادعا کرده اند، از شهر محل درگیری ها خارج شوند. سیلو به رویترز گفت: «توافقی به دست آمد که تروریست ها شهر را ترک کنند. تقریبا 4 هزار نفر به همراه خانواده هایشان شهر را ترک کردند.» درحالی که پیش از این ادعا شده بود تنها 500 مبارز داعشی از شهر رفته اند.

خبر توافق پنهانی میان نیروهای دموکرات سوری و داعش اوایل این ماه در اخبار بی بی سی و تحقیقات این شبکه منتشر شد. نیروهای تحت رهبری ایالات متحده حضور در این توافق را رد کردند. نیوزویک در این رابطه نوشت: «آنها ادعا دارند که توافقی با تروریست ها نداشته اند. اما اطلاع داشتند که شرکای آنها بنا بر دلایل بشردوستانه اجازه ترک شهر را داده اند.» تحقیقات بی بی سی «افسری غربی» را نشانه گرفته است که ادعا شده او در زمان بحث ها، درباره دادن اجازه خروج به 250 داعشی به همراه 3500 نفر از اعضای خانواده، حضور داشته درحالی که برخی از این افراد کشور را به مقصد کشور همسایه یعنی ترکیه ترک کرده اند.

سیلو، برای ادعای خود دلیلی ارائه نداده است اما گفته که نیروهایش به مدت سه روز در اکتبر هر گونه مسافرتی از رقه را مسدود کرده بودند چرا که درگیری های موجود هر گونه نقل و انتقالی را بسیار خطرناک کرده بود. او همچنین ادعا کرد که آنها در ادامه پوششی برای خروج هزاران داعشی به همراه خانواده هایشان فراهم کردند. او به رویترز گفت: «همه اینها تئاتر بود. اعلام شده بود که این پوشش برای کسانی است که دیرالزور را ترک می کنند.»

در آن زمان، شهرهای شرق سوریه در جنگ با داعش بودند و آن مناطق محل درگیری عظیمی با نیروهای سوری بود. ارتش سوریه به همراه نیروهای حامی از جمله شیعیان مورد حمایت ایران، نیروهای تحت حمایت غرب را به کلی کنار زده بودند. در سال 2014، ارتش روسیه با حمایت از اسد، به ارتش سوریه و حامیان این فرصت را داد تا کنترل بخش های زیادی از کشور را به دست بگیرند. با کاهش حمایت ایالات متحده از شورشیان و تمرکز روی شرکای کرد ارتش دموکرات سوریه تلاش کرد تا رقه را به دست بگیرد. در نهایت روسیه و حامیان ایرانی در ماه سپتامبر مقاومت را شکستند و کنترل تمام شهر را به دست گرفتند. آخرین جمعیت و شهرهای بزرگی که در کنترل داعش بودند در اوایل ماه نوامبر آزاد شدند. روسیه مدت های طولانی ایالات متحده را به بی اثر بودن در سوریه و حتی حمایت از داعش و دیگر گروه های جهادی متهم کرده است. ایالات متحده این ادعا را رد کرده و روسیه و متحدانش را به نقض حقوق بشر متهم کرده است. با شکست تقریبا کامل داعش در عراق و سوریه، نیروهای مورد حمایت ایالات متحده و روسیه جنگ روی آنچه باقی مانده است را آغاز خواهند کرد. دولت سوریه تا کنون توانسته قلمرو خود را تقریبا در تمام کشور گشترش دهد اما هنوز مناطقی در شمال وجود دارد که در کنترل کردهاست و همچنین در شمال غرب و جنوب غرب هنوز شورشیان تحرکاتی دارند. در ماه های اخیر روسیه کنترل مذاکرات بین اسد، کردها و شورشیان را نیز به دست گرفته است.

منبع: نیوزویک/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: سوریه ایالات متحده امریکا نیروهای کرد داعش رقه


نظر شما :