گزارش دیپلماسی ایرانی از جلسه هفتگی سخگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

لغو روادید ایران و عمان مطرح نیست/رفتار نماینده هلند بی ادبانه بود

۰۹ دی ۱۳۹۶ | ۱۳:۱۹ کد : ۱۹۷۳۹۶۶ خاورمیانه انتخاب سردبیر
ما فرصت داریم با فرانسوی ها صحبت کنیم و از صحبت با آنها نگران نیستیم/ما مشترکات بسیاری در بسیاری از زمینه ها با فرانسوی ها داریم/ هیچ پیش شرطی برای سفر مکرون به ایران مطرح نشده است/ تعاملات خوبی میان ما فرانسه وجود دارد/ باید دولتمردان امریکایی باید این زنگ خطر را احساس کند که با این روش نمی توانند سیاست های خود را با این شیوه فعلی پیش ببرند/رفتار نماینده هلند بی ادبانه بود/ لغو روادید میان ایران و عمان مطرح نیست.
لغو روادید ایران و عمان مطرح نیست/رفتار نماینده هلند بی ادبانه بود

دیپلماسی ایرانی: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در مقر وزارت امور خارجه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سفر مکرون به ایران گفت: «سفر او در دستور کار دو کشور است اما تاریخی برای آن تعیین نشده است. تغییری روی نداده چون تاریخی تعیین نشده است. هیچ پیش شرطی برای این سفر وجود ندارد. تعاملات بسیاری میان دو کشور وجود دارد. صحبت از پیش شرط با نیت خاص است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مواضع اخیر رئیس جمهوری فرانسه و اظهاراتی که از جانب او در گفت وگو با ملک سلمان پادشاه عربستان بیان کرده است، گفت: «منبع این خبر عربستان است. ما در سایت وزارت امور خارجه فرانسه چنین چیزی ندیدیم. البته در وهله های اخیر حرف های نا به جا از مقامات فرانسوی مطرح شده است. به هنگام پاسخ آن را اعلام کردیم. ما مواضع خود را به روشنی بیان کردیم. به هر حال با توجه به روابط ایران و فرانسه و تعاملاتی که میان ما وجود دارد ما در بسیاری از مسائل نظرات مشترکی داریم اما در برخی حوزه ها نظرات یکسانی را نداریم برای همین این تعاملات ضرورت دارد برای همین سفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران اهمیت دارد و مسائل مشخصی را در دستور کار این سفر داریم. ما درباره مسائل بسیاری از جمله مسائل منطقه ای و اقتصادی با طرف فرانسوی مطرح خواهیم کرد. متاسفانه آنها تحت تاثیر القائات کشورهایی که به دنبال ایران هراسی هستند قرار می گیرند که این درست نیست. اما ما امیدواریم در یک گفت وگوی سازنده بتوانیم فرانسه را از القائات کشورهایی که می خواهند روابط ایران با اروپا را تحت تاثیر قرار دهند، دور کنیم. به اعتقاد ما این فرصت مناسبی است تا با رئیس جمهوری فرانسوی درباره آن چه لازم است بدانند به آنها یادآوری بکنیم.»

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست مبارزه با تروریسم در پاکستان گفت: «ما روابط حسنه با پاکستان داریم و ما از هر فرصتی و هر بیانی برای رساندن پیام صلح و مبارزه با تروریسم استفاده می کنیم. این یکی از پالس های مثبت ایران است که با حضور در منطقه و شرکت در چنین نشست هایی بتوانیم پیام خود را در مبارزه با تروریسم بیان کنیم.»

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره کره شمالی گفت: «امیدواریم تنش در این منطقه حساس کاهش یابد. ما به همه کشورهای جهان که بتوانیم روابط دیپلماتیک داشته باشیم روابط خود را داریم و این جدای از بسیاری از مسائل دیگر است. داشتن سفارت خانه به معنای تایید همه دیدگاه های یک کشور نیست. به هر حال سیاست هایی که توسط دولت ترامپ علیه کره شمالی دنبال می شود اشتباه است که نتایج عکس به دنبال خواهد داشت و منجر به تنش و ناامنی در جهان می شود.»

بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی درباره نشست روز پنج شنبه سازمان ملل و مواضع خانم نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان گفت: «جهان با یک تحول جدی روبه روست. جهان امروز جهان دیروز نیست و امریکای امروز هم امریکای دیروز نیست و نمی تواند اجماع جدیدی ایجاد کند. اقدامی که در مجمع عمومی و شورای امنیت اتفاق افتاد نشان از انزوای امریکا دارد. باید دولتمردان امریکایی باید این زنگ خطر را احساس کند که با این روش نمی توانند سیاست های خود را با این شیوه فعلی پیش ببرند و نمی توانند با دیکته های سیاسی خود منویات خود را پیش ببرند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده خانم زاغری و اظهارات همسرش که گفته است به زودی آزاد می شود، گفت: «همسر ایشان شاید اطلاعاتی داشته باشد که من ندارم. من اطلاع جدیدی در این باره ندارم و مساله حقوقی و قضایی این پرونده را آقای سخنگوی قوه قضائیه دیروز بیان کردند.»

وی در پاسخ به بازگشایی مجدد گذرگاهی مرز ایران و کردستان از جمله پرویزخان گفت: «یکی دو گذرگاه مرزی باز است. دستورالعملی که وجود دارد این است که باید همه مرزها باید باز باشند. من نمی دانم الآن همه مرزها باز است یا خیر، اطلاعات در این زمینه در اختیار وزارت کشور است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره لغو روادید میان ایران و عمان گفت: «چنین فعلا بحثی وجود ندارد و اطلاعات من حاکی از آن است که چنین بحثی مطرح نیست و در دستور کار دو طرف هم وچود ندارد و فکر نمی کنم در آینده نزدیک چنین اتفاقی بیفتد.»

وی درباره اقدام نماینده پارلمان هلند که هدیه سفیر ایران را در سطل زباله انداخت گفت: «این رفتار بی ادبانه بود و هیچ کس آن را نه تنها در هلند بلکه در هیچ جای اروپا تایید نکرد و فکر می کنم این یک رفتار یا سوء تفاهم یا صرفا نمایشی در برابر دوربین ها با اهداف سیاسی غرض ورزانه بود.»

وی درباره بدهی انگلیس به ایران گفت: «این موضوع از بندهای اصلی گفت وگوهای ایرانی و انگلیس در سفر آقای جانسون به ایران بود. پیشرفت های خوبی در این زمینه داشتیم و بنا شد برای حل یک سری مسائل کوچک طرف انگلیسی به لندن بازگردد و این مشکل کهنه و قدیمی حل و فصل شود.»

بهرام قاسمی درباره اقدامات اخیر 24 سناتور اخیر مبنی بر این که ادعا کرده اند ایران 8 مورد نقض در برجام داشته است، گفت: «ملاک داوری در این زمینه آژانس بین المللی انرژی اتمی است. آژانس تا کنون بارها پایبندی ایران را به برجام تاکید کرده است. ما به یک سری اظهارات دروغ عده ای نماینده امریکایی که دنبال بهانه جویی هستند، توجهی نمی کنیم.»

وی در ادامه افزود: «دولت ترامپ و شخص ترامپ از راه های مختلفی تلاش می کنند که ایران را از مزایای برجام محروم کنند. آنها متوسل به سوژه های دیگر مثل بحث موشکی و مسائل منطقه ای می شوند تا ایران نتواند از مزایای برجام استفاده کند در عین حال که می دانند نمی توانند نسبت به برجام بی تفاوت باشند. من هشدار می دهم که اروپا باید بسیار هوشیار باشد و باید هوشمندانه عمل کند و فریب سوژه های ایالات متحده را نخورد. ایالات متحده تلاش می کند با سوژه های جدید جامعه جهانی را فریب دهد. هوشمندی سران اروپایی در این مقطع حتما ضروری است و آگاه باشند که امریکا چون نتوانست در برجام آنها را در برابر ایران قرار دهد حالا به دنبال بهانه های دیگر مثل قطعنامه 2231 یا مسائل موشکی است تا آنها را در برابر ایران قرار دهد.»

وی همچنین درباره اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان درباره شکایت ایران از اتهام زنی های نیکی هیلی گفت: «در این زمینه هم در ایران هم در سازمان ملل اقداماتی صورت گرفته است. هر امکانی که لازم باشد در این زمینه انجام خواهد شد. ما سفیر سوئیس را به عنوان حافظ منافع امریکا احضار کردیم و کتبا اعتراض خود را به رفتارهای امریکا تسلیم او کردیم.»

وی درباره نشست آستانه 8 گفت: «ما جلسه بسیار خوبی در این نشست داشتیم. به خصوص درباره تبادل زندانیان و کسانی که در پی بحران سوریه در اسارت هستند یا دچار حبس و گرفتاری هستند قرار شد توسط سه کشور ضامن این موضوع دنبال شود. فکر می کنم باید شرایطی توسط دولت سوریه و مخالفان پیش بیاید تا این مهم انجام شود. بحث دیگر در این نشست درباره کنگره ملی بود که قرار است سوری ها در 20 ژانویه گرد هم آیند تا درباره نشست کنگره ملی بزرگ در آخر ژانویه تصمیم های مهمی را بگیرند که هر سه کشور ناظرانی در آن خواهند داشت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر نتانیاهو که ایران را تهدید اصلی منطقه دانسته بود گفت: «این حرف جدیدی نیست. رژیم صهیونیستی برای این که سیاست های خصمانه خود علیه مردم فلسطین را دنبال کند چنین اظهار نظرهایی را مطرح می کند. ما اگر همه مشکلات و ناآرامی ها و ترور و افراط گرایی ها را در منطقه دنبال کنیم می بینیم که ریشه های آنها به اسرائیل باز می گردد. دولت اسرائیل برای فرافکنی چنین دروغ هایی را مطرح می کند و این قدر این اظهارات دروغ است که بهتر است شنیده نشود.»

وی درباره تغییر ساختار در وزارت امور خارجه نیز گفت: «این مساله ابتکاری از دو سال و نیم پیش از سوی دکتر ظریف، وزیر محترم خارجه مطرح بوده است. در این مدت کارهای کارشناسی زیادی روی این طرح انجام شده است. انجام این ساختار یا تغییر ساختار جدید آغاز شده و مقدمات لازم برای آن انجام شده است. به هر حال اساس این طرح کاستن از لایه های ساختاری وزارت امور خارجه بوده است. یعنی فاصله ای که میان وزیر و کارشناسان وجود دارد به این ترتیب کاسته می شود. هدف از این کار نشاط و تحرک بیشتر و استفاده از استعدادها و ذهنیت هایی است که می توانند مجموعه وزارت امور خارجه را پیش ببرند. درباره اسامی ای که در رسانه ها برای سمت های جدید در وزارت امور خارجه مطرح شده هنوز زود است که درباره آن صحبت کنیم، باید صبر کنیم تا این موضوع نهایی شود. تمایل داریم در این جا بگویم که اسامی ای که در رسانه ها آمده بیشتر گمانه زنی است.»

انتشار اولیه: دوشنبه 4 دی 1396 / انتشار مجدد: شنبه 9 دی 1396


نظر شما :