ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از اتهام قتل عام به نیروهای مسلح ایزدی تا ترس فواد معصوم از مسعود بارزانی

۰۷ دی ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۴۰۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
اتهام قتل عام به نیروهای مسلح ایزدی، ترس فواد معصوم از مسعود بارزانی، ادعای سفر برخی مقام های عراقی به اسرائیل، مخفی و زخمی شدن ابوبکر بغدادی و تلاش رئیس سیا برای بهبود روابط امریکا و روسیه از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از اتهام قتل عام به نیروهای مسلح ایزدی تا ترس فواد معصوم از مسعود بارزانی

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

قباد طالبانی آن آر تی را دوباره راه اندازی کرد

قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق دستور به لغو تصمیم وزارت فرهنگ این اقلیم برای بستن شبکه NRT را صادر کرد.

به گزارش الفرات نیوز، طالبانی در بیانیه ای مطبوعاتی که در این زمینه منتشر کرد، یادآور شد که به استناد ماده 35 قانون مطبوعات مصوبه سال 2007 که بر آزادی مطبوعات در چارچوب قوانین تصویب شده تاکید شده است، تصمیم وزارت فرهنگ و جوانان به شماره  2017/12/26 لغو می شود.

گفتنی است شبکه ان آر تی از رسانه های نزدیک به خانواده طالبانی و حزب اتحاد میهنی کردستان محسوب می شود.

 

ایجاد اقلیم برای پ.ک.ک در شمال عراق با ایادی خارجی

عبدالعزیز حسن، عضو کمیته اتحاد میهنی کردستان گفتد که «دست های مخفی بین المللی و دستورالعمل های خارجی پشت پرده ایجاد شاخه منطقه ای حزب کارگران کردستان در کوه های قندیل، شمال عراق وجود دارد.»

به گزارش وبسایت خبری الموقف، وی اما تاکید کرد که بعید می داند مسعود بارزانی در این باره دست داشته باشد.

حسن همچنین گفت، حزب کارگران کردستان ایالتی جدید در شمال عراق ایجاد کرده و مورد حمایت کشورهای خارجی است و دستورالعمل ویژه ای را دنبال می کند.

وی این اقدام را خلاف قانون و استقلال عراق دانست و تاکید کرد که این کار می تواند تهدیدی حقیقی برای عراق و کلا منطقه باشد.

 

ادعای سفر برخی مقامات عراقی به اسرائیل

یک منبع اسرائیلی ادعا کرد که شماری از مقامات عراقی طی سالیان گذشته به اسرائیل سفر کرده اند.

به گزارش القدس العربی، ایدی کوهن ادعا کرد که 20 مقام عراقی سفری مخفیانه و سری به اسرائیل داشته اند. به ادعای وی مثال الآلوسی، در سال 2003 و سال های بعد، احمد چلبی، در سال 2007، حنان الفتلاوی، نماینده مجلس در سال 2010، مشعان الجبوری، نماینده مجلس در سال 2009، اثیل النجیفی، استاندار سابق استان نینوا در سال 2008، حسین الشهرستانی، وزیر سابق برق و نفت عراق در سال 2011 و شماری دیگر از مقامات عراقی در طی سال های گذشته به طور سری به اسرائیل سفر کرده اند.

این در حالی است که پارلمان عراق این خبر را رد کرده و گفته است که برخی از جریان های سیاسی در چارچوب رقابت های ناسالم و در تلاش برای کنار زدن رقبا ادعاهای بی اساسی را مطرح می کنند. پارلمان عراق تصریح کرد اگر کسی هم به اسرائیل رفته باشد پارلمان عراق در جریان نبوده است.

صادق اللبان، سخنگوی فراکسیون المستقلون به رهبری حسین شهرستانی نیز گفت این خبر کذب محض است و طرف های بعثی را پشت ترویج چنین شایعاتی دانست.

وی گفت: «حسین شهرستانی به میهن پرستی و دشمنی اش با رژیم صهیونیستی مشهور است و عده ای در تلاش هستند برای تخریب چهره وی چنین شایعاتی را ترویج کنند.»

گفتنی است مثال الآلوسی خود اذعان کرده که به اسرائیل سفر کرده است.

 

ترس معصوم از بارزانی

جاسم محمد جعفر، نماینده پارلمان عراق و از افراد نزدیک به حیدر العبادی، نخست وزیر عراق گفت که فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق از مسعود بارزانی می ترسد و به گونه ای تعامل می کند که یک شهروند کرد است نه رئیس جمهوری عراق.

به گزارش وبسایت خبری کنوز مدیا، وی این اظهارات را در واکنش به اظهار نظر معصوم که گفته بود اگر عبادی گفت وگو با کردها را رد کند باید هزینه های آن را بپردازد، بیان کرد. وی همچنین گفت: «چنین حرف هایی از سوی رئیس جمهور سبب افزایش تفرقه و اختلافات میان نخست وزیری و رئیس جمهوری خواهد شد.»

محمد جعفر همچنین گفت: «صحبت رئیس جمهور به گونه ای است که بیشتر از او پایبندی به اصول کردی برداشت می شود تا این که اظهارات یک رئیس جمهور عراق باشد.»

 

نیروهای مسلح ایزدی به قتل عام متهم شدند

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که شواهدی در اختیار دارد که نشان می دهد افراد مسلح ایزدی در عراق برخورد های خشن با شهروندان عادی می کنند و دست کم 53 نفر از قبیله «متیوب» را به طور دسته جمعی به قتل رسانده اند.

به گزارش اسکای پرس، به گفته این سازمان در میان کشته شدگان زنان و کودکان 8 خانواده مشاهده می شود. این افراد در حین فرار از میدان جنگ با شبکه داعش با نیروهای حشد الشعبی توسط نیروهای مسلح ایزدی دستگیر شده و به زور آنها را مخفی کرده و سپس قتل عام کرده اند.

ایزدی ها همچنین متهم هستند رفتار مشابهی را با اعضای قبیله «جحیش» انجام داده اند.

گفته می شود برخی از افراد وابسته به دستگاه امنیتی حشد الشعبی نیز این کشتار ایزدی ها را تایید کرده اند.

 

ابوبکر بغدادی زخمی و مخفی است

ژنرال یحی رسول، یکی از نظامیان ارتش عراق در گفت وگو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت که اطلاعات متعددی که در اختیار اوست نشان می دهد که ابوبکر بغدادی، رهبر داعش زخمی است و در جایی در مناطق بیابانی میان عراق و سوریه مخفی است.

وی همچنین گفت: «در این مناطق همچنین گروه های مخفی داعش فعال هستند و بغدادی توانسته است خودش را در میان آنها مخفی کند.»

وی گفت: «احتمالا محل اختفای بغدادی جایی در نزدیکی شهر مرزی قائم است.»

 

تلاش رئیس سیا برای بهبود روابط امریکا و روسیه

نشریه آسیا تایمز گزارش داد که مایک پمپئو، رئس سی آی آی تلاش های بسیاری را برای بهبود روابط امریکا و روسیه آغاز کرده است.

به نوشته این نشریه سه تماس اخیر روسای جمهور امریکا و روسیه با تلاش ها و ابتکار عمل وی انجام شده است.

پمپئو همچنین توانسته است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا را مجاب کند که اقدامات اساسی برای بهبود روابط با روسیه صورت بگیرد. وی همچنین توصیه کرده است که به طور غیررسمی برخی از تحریم های امریکا علیه روسیه نادیده گرفته شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پارلمان عراق ابوبکر بغدادی ایزدی ها کردستان


نظر شما :