روابط تجاری روسیه و چین توسعه همه جانبه دارد

ارتباط پرسود تجاری، فرهنگی و سیاسی پکن و مسکو

۲۵ دی ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۷۴۳۴۳ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا
در سال 2013 با توجه به تایید رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین کارگروه مشترک همکاری در زمینه‌های اقتصادی و انسانی برای مناطق فدرالی ولگا از فدارسیون روسیه و بخش بالایی و میانی رودخانه یانگ تسه در چین برقرار شد.
ارتباط پرسود تجاری، فرهنگی و سیاسی پکن و مسکو

نویسنده: دمیتری بوکارف

دیپلماسی ایرانی: همکاری در سطح منطقه عمق و استحکام بیشتری به روابط میان دو کشور خواهد داد. این مساله عامل اعتماد متقابل و تسهیل روابط و باعث ایجاد روابط گرم و یکپارچگی اقتصادی و فرهنگی خواهد شد. با درک این مساله روسیه و چین در ایجاد روابط منطقه ای تشویق شده اند. یکی از مهم ترین روندهای همکاری درون منطقه ای میان روسیه و چین پروژه یانگ تسه ولگا است. در سال 2013 با توجه به تایید رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، کارگروه مشترک همکاری در زمینه های اقتصادی و انسانی برای مناطق فدرالی ولگا از فدارسیون روسیه و بخش بالایی و میانی رودخانه یانگ تسه در چین برقرار شد.

ناحیه فدرالی ولگا شامل 14 منطقه شاخص است که تقریبا 30 میلیون نفر جمعیت (20درصد از جمعیت روسیه) دارد. مناطق میانی و بالایی رودخانه یانگ تسه شامل 5 استان چین با جمعیتی در حدود 360 میلیون نفر است. در انتهای سال 2017، طرفین جلساتی را برگزار کردند. توافقات همکاری تجاری و اقتصادی بین مسئولان محلی چینی و روسی به دست آمد. به طور کلی اما آنچه می توان گفت این است که توسعه همکاری ها میان روسیه و چین بسیار آرام انجام می گیرد. دلیل این کندی وجود موانع قانونی متعدد و عدم وجود شرایط مطلوب برای تجارت و صدور ویزا بین دو کشور است. با این حال بسیاری از متخصصان درنظر دارند که چنین مشکلاتی از بین خواهد رفت و روابط دو کشور در ناحیه اشاره شده شکل خواهد گرفت.

همچنین روابط میان چین و ناحیه کرای آلتایی در فدراسیون روسیه به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این همکاری ها در زمینه اقتصادی، آموزشی و فرهنگی شکل گرفته است. پایه شکل گیری این همکاری ها تجارت محصولات کشاورزی بود. به صورت مشخص ناحیه کرای آلتایی یکی از مستعدترین مناطق کشاورزی در روسیه است. بازار صادرات مواد غذایی یکی از بزرگترین بازارهای این منطقه است. آرد، دانه های خوراکی و عسل از مهم ترین خریدهای مورد نظر چینی هاست. همچنین منطقه کرای آلتایی بزرگ ترین تولید کننده روغن نباتی در روسیه است و بیشترین صادرات این محصول را به چین دارد. در سال 2015، این منطقه بیش از 5,4 هزار تن آرد و بیش از 26 تن عسل به چین صادر کرد. در ژوئن سال 2016 دولت منطقه ای گرای آلتایی با افزایش چهار برابری گردش اقتصادی با چین روبه رو شد و روند این افزایش در سال 2017 نیز ادامه دارد.

لازم به ذکر است که چندین مانع قانونی در چین وجود دارد که مانع گسترش تجارت محصولات کشاورزی میان این کشور و روسیه می شود. به عنوان مثال با وجود محبوبیت رو به رشد محصولات غلات آلتایی در چین، سیستم سهمیه بندی برای واردات آرد موجود در چین، مانع ار رشد بیشتر این محصولات شده است. امروز روسیه و چین در حال انجام مذاکراتی در مورد لغو محدودیت واردات محصولات کشاورزی بوده و به نظر موفقیت هایی نیز به دست آمده است. در نتیجه چین موظف است که سال 2020 تعرفه واردات را برداشته و الزامات سازمان تجارت جهانی را برآورده کند.

در نوامبر 2017 ملاقتی میان فرماندار کاری آلتایی الکساندر کارلین و لی هویی سفیر چین در روسیه اتفاق افتاد. آنها در مورد چشم انداز توسعه همکاری های تجاری و سرمایه گذاری بین آلتایی و چین صحبت کردند. جدا از حوزه های سنتی دو طرف متعهد به گسترش موضوع گردشگری هستند. با توجه به سخنان لی هویی در این مناطق پتاسیل بالایی برای گردشگری وجود دارد. در همان ماه، هیئتی از آلتایی به شانگهای رفت تا از بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی غذا و آشامیدنی بازدید کرده تا پتانسیل قابل توجه در این زمینه را در نظر داشته باشند. به طور کلی چشم انداز همکاری های اقتصادی چین و کاری آلتایی بسیار مطلوب است. چینی ها به خوبی آگاهند که با توجه به جمعیت بالا به تنهایی قادر نخواهند بود که نیازهای مردم را تامین کنند و واردات محصولات تنها راه حل در آینده نزدیک است. علاوه بر این بسیاری از چینی ها به شکلی فزاینده از افزایش استفاده از مواد شیمیایی و همچنین استفاده از مواد غذایی دستکاری ژنتیکی شده نگران هستند در نتیجه بیش از پیش به محصولات زراعی روسی وابسته شده اند. با در نظر داشتن این شرایط و آزادسازی تجارت و تغییر قانون تجارت در چین، آینده محصولات ارگانیک روسی و رشد صادرات قابل پیش بینی است.

یکی دیگر از اخبار جالب و جدید در رابطه با همکاری های منطقه ای میان روسیه و چین، گسترش ارتباط میان چین و جمهوری چچن است. تجارت نفت حوزه اصلی همکاری اقتصادی چچن و چین است. در آوریل 2017، توافق همکاری میان چینی ها و شرکتی چچنی برای اکتشاف و توسعه میدان های نفتی ایجاد شد. با توجه به سخنان نخست وزیر چچن، ابوبکر ادلگریف توافق دو طرف فقط به استخراج نفت منتهی نمی شود بلکه توافقی برای تصفیه نفت نیز صورت گرفته که می تواند نقش بسیار مثبتی در بهبود اقتصاد چچن داشته باشد. حوزه دیگر همکاری میان چین و چچن موضوعات ایمنی و امنیتی است. برای تامین امنیت مناطق چینی و جلوگیری از فعالیت تروریست های چچنی گسترش روابط با دولت محلی چچن است. در سال 2017 ملاقات هایی میان هیئت چینی و مقامات چچن برگزار شد که در دورنمای مسائل امنیتی، گسترش روابط اقتصادی و تجاری و پتانسیل گسترش گردشگری هم دیده شد. در نتیجه می توان گفت که روسیه و چین به طور مداوم در حال گسترش همکاری های دوجانبه هستند و توسعه این همکاری ها در حال حاضر نیز سودهای دوطرفه زیادی داشته است.

منبع: مجله نئو/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: آلتایی چچن روسیه و چین چین


نظر شما :