بریتانیا و امریکا طرح مشترکی را بر سر یمن پیش می برند

سفر ضد ایرانی متیس به عمان

۲۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۵۵۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
امریکایی ها می خواهند از طریق مسقط به تهران این پیام را برسانند که واشنگتن در برابر تحرکات منطقه ای ایران ایستاده است.
سفر ضد ایرانی متیس به عمان

دیپلماسی ایرانی: جیمز متیس، وزیر دفاع عربستان سعودی در حالی به کشور سلطنتی عمان سفر کرده است که می خواهد این پیام را به طرف عمانی برساند که ایالات متحده از پشت پرده تعهداتی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا داده مبنی بر این که نخستین مسئولیتش در خاورمیانه توقف نفوذ ایران است را عملی می کند.

منابع آگاه در شورای همکاری خلیج فارس به روزنامه العرب، چاپ لندن، گزارش دادند که کشور عمان برای امریکایی ها در پرونده ایران به دلایل بسیاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، برای همین امریکایی ها می خواهند از طریق مسقط به تهران این پیام را برسانند که واشنگتن در برابر تحرکات منطقه ای ایران ایستاده است. عمان پیش از این نقشی محور در مذاکرات امریکا و ایران داشت که منجر به توافق هسته ای در زمان باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق و جان کری، وزیر امور خارجه وقت شد. اما منابع آگاه می گویند که این بار واشنگتن جدی است که از مرحله تبادل پیام فراتر برود و بر همین اساس سرزنش تهران را آغاز کرده و از مسقط دعوت کرده است که نقش مهمی در بستن کانال هایی که ادعا می کند به صورت مخفیانه از طریق آنها سلاح به حوثی ها در یمن فرستاده می شود، ایفا کند. واشنگتن همچنین از مسقط خواسته است که از ایران بخواهد تهدید امنیت دریایی بین المللی و هچنین امنیت ملی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که متحد با واشنگتن هستند را متوقف کند.

سفر متیس به عمان با سفر کریستوفر دیوریل، فرمانده ستاد نیروهای مشترک بریتانیا به این کشور هم زمان شده است. به نظر می رسد این سفر نیز با هماهنگی برای توقف آن چه تهدید منطقه ای ایران ادعا می شود، ارتباط دارد.

نشانه ها حاکی از آن است که هماهنگی ای امریکایی – بریتانیایی برای تحرکاتی در حل پرونده یمن در جریان است و دو طرف می خواهند فضای مناسبی به وجود آورند تا مساله یمن حل و فصل شود. دو طرف امیدوارند با توقف رسیدن سلاح به حوثی ها آنها به سمت مشارکت جدی در مذاکرات صلح هدایت شوند.

منابع امریکایی که به همراه متیس راهی منطقه شده اند، می گویند که واشنگتن عمان را شریکی اساسی برای خود در تلاش های بین المللی برای مبارزه با گروه های تروریستی نظیر القاعده و داعش می داند، و نقش عمان در این چارچوب همچنان در داخل اوضاع میدانی یمن اساسی است.

متیس در سفر خود به عمان به خبرنگاران همراه خود گفت: «من به عمان می روم تا از سلطان قابوس آن چه را می توانیم در این رابطه انجام دهیم، بشنوم، همچنین درباره رسیدن به وضعیت مناسبی برای ملت یمن و جنگ موجود در آن با او بحث بنشینم.»

گزارش های امریکایی خاص پرونده یمن می گویند که سازمان های امنیتی و نظامی امریکایی از این بابت نگرانند که ممکن است سلاح هایی که ادعا می شود از ایران برای حوثی ها ارسال می شود از مرزهای عمان و یمن عبور می کنند. این گزارش ها تاکید می کنند که واشنگتن هنوز این امر را به طور علنی بیان نکرده و روابط ایالات متحده با عمان را تاریخی و استراتژیک و قدیمی می داند و معتقد است که پرونده های حساس باید در اتاق های بسته و پشت درهای بسته به بحث گذاشته شوند.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عمان جیمز متیس یمن


نظر شما :