راهبرد ملک سلمان در به رسمیت شناختن اسرائیل چیست؟

۱۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۲ کد : ۱۹۷۵۸۲۲ سرخط اخبار

"محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اخیرا در مصاحبه ای مدعی شد اسرائیل حق موجودیت دارد. انگیزه های پشت این اظهارات او چیست؟ آیا این صحبت های او به معنی روابط نزدیک تر میان عربستان و اسرائیل است؟"

به گزارش ایسنا، دویچه وله نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مصاحبه ای با نشریه آمریکایی آتلانتیک که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: اسرائیل حق موجودیت دارد.

ولیعهد عربستان به این مجله گفت: عربستان سعودی هیچ مشکلی با مردم یهود ندارد.

او خاطرنشان کرد که حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام "با یک زن یهودی ازدواج کرده است".

این بیانیه های ولیعهد عربستان می تواند به معنی روابط نزدیک تر میان اسرائیل و عربستان باشد.

او در ادامه گفته است: اسرائیل در مقایسه با اندازه اش یک اقتصاد بزرگ محسوب می شود و در عین حال یک اقتصاد رو به رشد است و البته ما منافع مشترک زیادی با اسرائیل داریم و در صورتی که صلح وجود داشته باشد منافع زیادی نیز میان اسرائیل و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نظیر اردن و مصر وجود خواهد داشت.

هم عربستان و هم اسرائیل خواهان مهار ایران هستند. عربستان، ایران را به عنوان یک رقیب اصلی خود که به دنبال افزایش نفوذ در منطقه بوده و در جنگ ها در سوریه و یمن و کشورهای دیگر نقش دارد، در نظر می گیرد.

حسن نفعا، یک استاد علوم سیاسی در قاهره به دویچه وله گفت: ایران محرک اصلی این تغییر موضع عربستان درمورد اسرائیل است.

او اظهار کرد: عربستان رقابتش با ایران را یک رقابت بر سر رهبری جهان اسلام درنظر می گیرد و نگران است که شیعیان تحت رهبری ایران بر آن مسلط شوند.

نفعا تصریح کرد که هم اسرائیل و هم عربستان نگران هستند که ایران سلاح هسته ای به دست آورد. حتی عربستان ممکن است از هرگونه حمله اسرائیل به تاسیساتی در ایران که مرتبط با مواد هسته ای باشند، استقبال کند.

یوسی مکلبرگ، استاد روابط بین الملل در دانشگاه رجنت لندن گفت: رسمیت یافتن از سوی عربستان برای اسرائیل در این بخش از جهان که با موجودیت آن خصومت دارد بسیار مهم خواهد بود.

او خاطرنشان کرد: ما می توانیم بگوییم که اسرائیل بخشی از این منطقه بوده و نیاز است که مذاکراتی عادلانه و منصفانه با فلسطینی ها وجود داشته باشد اما همه گفته های قبلی مبنی بر اینکه اسرائیل باید کاملا از بین برود باید متوقف شود.

مکلبرگ اظهار کرد: اسرائیلی ها از این بیانیه ها استقبال خواهند کرد، در حالی که فلسطینی ها از آن خوشحال نخواهند شد، چون احساس می کنند اسرائیلی ها در حالی از سوی جهان عرب به رسمیت شناخته می شوند که هیچ گونه توجهی به امتیازهای لازم برای فلسطینی ها در این فرایند صلح وجود نداشته است.

با این حال این مواضع اسرائیلی ها و اعراب واکنش های گوناگون در شبکه های اجتماعی داشته است.

عیلاد راتسون، یک دیپلمات اسرائیلی در لندن گفت: این بیانیه های ولیعهد عربستان نشان می دهد که عربستان از سیاست های اسرائیل در داخل منطقه حمایت می کند.

یاسر الزعتره، یک نویسنده فلسطینی در نوار غزه نیز در واکنش به صحبت های محمد بن سلمان گفت: صهیونیست ها هیچ حقی نسبت به هیچ یک از بخش های فلسطین ندارند. آنها مهاجمانی هستند که از دیگر گوشه های جهان برای اشغال یک کشور دیگر آمدند و مردمشان را بیرون انداختند و اینگونه صحبت کردن درباره "حق" کاملا یاوه گویی است.

در دولت باراک اوباما، جان کری، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا سفرهای زیادی به اسرائیل و فلسطین برای تسریع مذاکرات داشت. در دولت ترامپ آمریکا ایجاد توازن را کاهش داده و شهر قدس را پایتخت اسرائیل دانسته در حالی که این بیانیه از سوی اکثر اعضای جامعه بین المللی رد شده است.

اکنون شاید عربستان به عنوان یک قدرت منطقه ای تصمیم گرفته خود را به عنوان یک میانجی گر مهم برای صح جا بیندازد.

بن سلمان گفت: باید یک توافق صلح برای تضمین ثبات برای همه و داشتن روابطی عادی داشته باشیم.

مکلبرگ گفت: عربستان در حال گذراندن تغییرات مهم و تجدید نظر در سیاست هایی نظیر ممنوعیت رانندگی برای زنان و همچنین موضع رسمی خود در قبال اسرائیل است.

او گفت: این تغییرات عربستان را قرار است تبدیل به یک کشور قرن بیست و یکمی کند.

وی افزود: به جای چسبیدن به سیاست های قدیمی که لزوما موثر نیستند محمد بن سلمان در حال ارزیابی دوباره آنها و بازگویی آنهاست و می گوید که این مقطع زمانی منافع عربستان و اسرائیل باهم مرتبط هستند پس چرا نباید آن را به رسمیت شناخت؟

کلید واژه ها: ولیعهد عربستان


نظر شما :