انتخابات لبنان: پیروزی حزب الله و هم پیمان مسیحی

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۰:۲۶ کد : ۱۹۷۶۴۸۶ سرخط اخبار

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در لبنان حکایت از پیروزی حزب الله لبنان و هم پیمان مسیحی اش و شکست حزب سعد حریری دارد.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، پس از پایان رای گیری، وزیر کشور لبنان میزان مشارکت را ۴۹.۲ درصد اعلام کرد. این در حالی است که بیش از ۵۴ درصد مردم این کشور در آخرین انتخابات (۲۰۰۹) در پای صندوق های رای حاضر شده بودند.

هرچند نتایج رسمی این انتخابات هنوز اعلام نشده، اما اخبار غیر رسمی از پیروزی نسبی گروه های شیعه و نزدیک به حزب الله و البته شکست جریان سعد حریری و حزب المستقبل حکایت دارد. بیروت که عموما خاستگاه جریان سعد حریری شناخته می شود، این بار شاهد مشارکت ناامیدکننده ای بود، چرا که تنها حدود ۳۵ درصد شهروندان پایتخت لبنان به پای صندوق های رای آمدند و این موضوع سبب از دست رفتن کرسی های بیشتر برای حزب مستقبل شده است.

پایان انتخابات پارلمانی لبنان، احتمال پیروزی حزب الله

نتایج تایید نشده همچنین حکایت از آرای بیشتر نماینده سنی مذهب ولی مورد حمایت حزب الله در بیروت غربی (امین شری) نسبت به نخست وزیر لبنان (سعد حریری) دارد. رسانه های محلی گزارش می دهند آقای شری ۲ هزار رای بیشتر از سعد حریری کسب کرده است.

اشرف ریفی رئیس پلیس و وزیر دادگستری پیشین و تندروترین سیاستمدار ضد حزب الله و هوادارعربستان، رأی نیاورد.

بهیه حریری، عمه سعد حریری، استردا جعجع، همسر سمیر جعجع که از رهبران جریان ۱۴ مارس و نزدیک به حریری است، وپولا یعقوبیان، مجری تلویزیون مستقبل که نوامبر ۲۰۱۷ به عربستان رفت و گفتگوی عجیب با سعد حریری را انجام داد، از زنانی هستند که در این انتخابات به پارلمان راه یافته اند.

واکنش ها

ترکیه نخستین کشوری بود که به برگزاری این انتخابات واکنش نشان داد. وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای اعلام کرد: «امیدواریم نتایج این انتخابات به صلح اجتماعی، آرامش و ثبات لبنان کمک کند و دولت مردمی جدید لبنان هرچه سریع تر تشکیل شود.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «ترکیه اهمیت بسیار زیادی برای استقلال، تمامیت ارضی، حق حاکمیت، امنیت و ثبات لبنان قائل است. ترکیه به حمایت همه جانبه از مردم دوست و برادر لبنان و همچنین دولت این کشور ادامه خواهد داد.»

دیگر کشورهای منطقه از جمله ایران و عربستان سعودی هنوز به انتخابات لبنان واکنش رسمی نشان نداده اند. اما در حالی که رسانه ها در ایران خبر از پیروزی جریان مقاومت و حزب الله می دهند، رسانه های عربی نزدیک به عربستان سعودی سکوت کرده اند.

نخستین واکنش اسرائیل را هم «نفتالی بنت» وزیر آموزش و عضو کابینه امنیتی اسرائیل داشت که گفت انتظار این نتیجه را داشته است.

بنت امروز (دوشنبه) در یک پیام توئیتری به زبان عبری با بیان اینکه حزب الله مساوی لبنان است، نوشت: «نتیجه انتخابات لبنان، بر پایه محاسباتی که برای مدت ها داشتیم، رقم خورده است. حزب الله = لبنان. اسرائیل دیگر بین حزب الله و دولت مستقل لبنان تفاوتی قائل نیست. ما لبنان را مسئول هر تهدیدی که از این سرزمین به ما شود، می دانیم».

چشم انداز

نظام سیاسی در لبنان یک نظام پارلمانی و مبتنی بر دموکراسی انجمنی در جامعه ای ناهمگون است.

دموکراسی انجمنی به نوعی از دموکراسی اطلاق می شود که طبق درصد جمعیتی، هر قوم و یا گروهی تعداد کرسیها را در کابینه و مجلس اشغال می کند. هرچند چنین تقسیم بندی در پارلمان لبنان دیده نمی شود اما در سطحی کلان تر شاهد این وضعیت هستیم. به این معنا که طبق توافقی نانوشته، عموما ریاست مجلس در لبنان به شیعیان، نخست وزیر که رئیس دولت نیز است، به گروه های اهل سنت و رئیس جمهوری به نماینده مسیحیان می رسد.

مردم لبنان با حضور در پای صندوق های رای نمایندگان مجلسی را انتخاب می کنند که قرار است نخست وزیر و رئیس جمهوری را تعیین کنند. اما ماجرا به همین سادگی ها نیست و این دعواهای سیاسی حتی باعث شده این کشور ۲ سال و نیم هم بدون رئیس جمهوری بماند.

حالا اگر این نتایج غیر رسمی تایید شود، حزب الله و متحدان سیاسی آن از جمله جنبش امل به رهبری نبیه بری و جنبش آزاد وطنی پیروز خواهند بود و سعد حریری و . پروسه تشکیل دولت در این کشور با پیچیدگی های جدی مواجه خواهد شد. چرا که سعد حریری و جریان ۱۴ مارس وضعیت متزلزل تری نسبت به قبل پیدا می کنند و با توجه به وزنه سیاسی که خاندان حریری از آن برخوردار است، شرایط را برای تشکیل دولت بعدی با دشواری رو به رو می سازد. به ویژه که عربستان سعودی حتما از چنین نتایجی استقبال نخواهد کرد و احتمالا تلاش هایش برای به تعویق انداختن روند تشکیل دولت در لبنان را افزایش دهد.

البته نباید فراموش کرد میزان مشارکت پایین مردم لبنان در این انتخابات یک زنگ خطر جدی برای سیاسیون این کشور هم به شمار می رود. چرا که سیاسی شدن هر موضوع غیر سیاسی همچون بحران آشغال ها در بیروت و تبدیل آن به مناقشه ای سراسری در سطح کشور، نوعی دلسردی و سیاست زدگی را در جامعه لبنان به همراه داشته که می تواند در ادامه عواقب شدیدتری را برای نظام سیاسی این کشور پدید آورد.

کلید واژه ها: سعد حریری


نظر شما :