ایروان، پایتختی آرام با مردمانی دوستدار ایران و ایرانی

۰۷ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۹۷۶۹۳۱ سرخط اخبار

 گویا همه ناآرامی و تظاهرات چند روز پیش در خیابان های ایروان برای بهبود اوضاع ارمنستان، یک رویا بود. حالا که دست کم بخشی از خواسته مردم محقق شده و اصلاحاتی در حکومت انجام شده است، آرامش خیلی زود در شهر حکمفرما شده و ارامنه خونگرم که عشق و علاقه خاصی هم به ایران و ایرانیان دارند، زندگی عادی را دوباره از سر گرفته اند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، گشت و گذار در خیابان های ایروان علاوه بر اینکه می تواند برای گردشگران خارجی از جمله ایرانی ها جذاب باشد، نکات آموزنده ای را هم در مورد زندگی مردمان این کشور در بر دارد.
ارمنستان از دیرباز یکی از کشورهای دوست و نزدیک به ایران بوده که این مهم و نیز مشترکات فراوان میان دو ملت، همواره موجب احساس نزدیکی مردمان دو کشور بوده است. پیش از سفر به ایروان، در تهران بارها از افراد مختلف صحبت های گوناگونی در مورد اخلاق خوب ارمنی ها شنیده بودم؛ مردمانی ساده، صادق، آرام و صلح طلب که دوستی و رفاقت با مردمان کشورهای دوست را همواره از اولویت های زندگی شان می دانند.
خصلت های خوب ارامنه نه تنها در تعامل و رفتار با دیگران نمود پیدا می کند بلکه با زندگی حتی کوتاه مدت در این کشور می توان به یکسری نکات مهم آموزنده پی برد.
آرامش خوبی بر زندگی مردم در ایروان حکمفرما است؛ آرامشی که مردم خونگرم این شهر آن را به صورت انرژی مثبت به دیگران نیز منتقل می کنند. شاید بتوان گفت که مردم ارمنستان به معنای واقعی زندگی می کنند و با وجود مشکلاتی که هست، اجازه نمی دهند غم و غصه جایی در زندگی شان پیدا کند.
یکی از نکات مثبت و قابل توجه در ارمنستانی که البته هنوز چندان رنگ و بوی پیشرفت و توسعه به خود نگرفته است، فرهنگ بالای مردم این کشور در رعایت قوانین و مقررات عبور و مرور در تمامی خیابان های این کشور است. هر زمان فردی قصد عبور از خیابانی را داشته باشد، تمامی رانندگان بر خود واجب می دانند به احترام عابران توقف کرده و این توقف حتی چند متری عابران انجام می شود تا آنها با آرامش عرض خیابان را طی کنند. 
از دیگر نکات مهم خلق و خوی ارامنه می توان به ایران دوستی آنها اشاره کرد. گفت و گو با این مردمان آرام بیش از پیش حس انسان دوستی آنها را به ویژه در قبال مردم ایران نشان می دهد. مردم ارمنستان ایران و ایرانی را بسیار دوست دارند و به وضوح می توان دید که این حس قلبی آنان است.
' ژورا ' یکی از شهروندان مرد ارمنی در ایروان که پارکبان است، در مورد ایران و مردم ما گفت: من تاکنون به ایران سفر نکرده ام اما شنیده ام اقلیت ارامنه با صلح و دوستی در کنار مردم ایران در نقاط مختلف این کشور زندگی می کنند. آنچه باعث می شود من احترامم به ایرانیان دوچندان شود، ایستادگی ایران در برابر آمریکا و مقاومت در برابر اسرائیل است. مطمئن هستم که ایران دوست ارمنستان است. در سخت ترین سالها ایرانی ها در کنار ما بودند چطور می شود ایرانی ها را دوست نداشت. همیشه با گردشگران ایرانی برخورد داشته ام بسیار انسان های خوب و خون گرمی هستند. احترام خاصی برای ایرانی ها قائل هستم.
'سرگئی دالاکیان' یکی دیگر از شهروندان ارمنی که در میدان جمهوری در حال گشت و گذار بود، در مورد ایران و ایرانی ها گفت: پس از استقلال ارمنستان مشخص شد که چه کشورهایی دوست ما هستند. ایران واقعا در این سالها نشان داده که دوست ارمنستان است. ایران همیشه برای ارمنستان مفید بوده است. ایران استقلال ما را به رسمیت شناخته و دو کشور روابط خوبی داشته اند. زمانی که برخی از کشورها مرزهایشان را به سوی ما بستند، ایران بسیار روابط خود را گسترش داد. فرصت داشته ام با گردشگران ایرانی صحبت کنم. به لحاظ فرهنگی تفاوت هایی میان مردم دو کشور وجود دارد اما ایرانی ها مهمان نواز و خون گرم هستند. دوست دارم به ایران سفر کنم. 
'رودی' یک فروشنده یکشنبه بازار شهر ایروان که آشنایی خوبی با فرهنگ و ادبیات ایران دارد و اندکی زبان فارسی صحبت می کرد، گفت: ایرانی ها خیلی مردمان خوبی هستند. من تاکنون به ایران سفر نکرده ام. در حال یاد گرفتن زبان فارسی هستم. گردشگران زیادی به ارمنستان سفر می کنند و من آنها را زیاد می بینم. البته در روزهای اخیر گردشگران کمتری از ایران می بینم. آنها مردمانی بافرهنگ و خانواده دوست هستند.
خانم 'سیلوا' یکی دیگر از فروشندگان در یکشنبه بازار ایروان در مورد ایران و مردم ایران عنوان کرد: من ایرانی ها را خیلی دوست دارم. مردمانی مهربان و صادق هستند. گردشگران ایرانی را بارها در ارمنستان دیدم و با آنها صحبت کرده ام. خیلی دوست دارم به ایران سفر کنم اما هنوز فرصتی پیش نیامده است. امسال شمار گردشگران ایرانی کم بود.
اینها بخشی از نظر مردم ارمنستان در مورد ایران و ایرانی ها است که حکایت از قرابتی عمیق و قلبی میان دو ملت است و وجود چنین قرابت های ارزشمندی به عنوان یک ظرفیت عظیم، می طلبد گام های بیشتری از سوی دو دولت در زمینه گسترش همکاری های به ویژه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی برداشته شود.

کلید واژه ها: ارمنستان ایروان ارامنه گردشگران ایرانی


( ۱۳۱ )

نظر شما :

طاها ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | ۲۱:۵۹
یک جوری صحبت میکنند این ارامنه مثل اینکه ایرانی نیستند اگر ژنتون را بررسی کنید حتما غیر از ایرانی بودن نتیجه ای نخواهید دید ...‌‌‌
مهدی سهیلی ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۵۴
ایران و ارمنستان یک ملت هستن و برای تکمیل شدن به اتحاد هم نیاز دارن