ناتو می خواهد در زمینه هر توافق احتمالی حرف آخر را بزند

نگرانی عمیق مقامات آلمان درباره نشست ترامپ و پوتین

۲۵ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۷۷۷۳۸ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
مقامات آلمان از احزاب گوناگون نگرانی عمیق خود را درباره نشست پوتین و ترامپ در هلسینکی ابراز داشته اند. این نشست که ظاهرا به طور تصادفی برای بعد از اجلاس سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل، برنامه ریزی شده، نگرانی بسیاری از مقامات خارجی را برانگیخته است چرا که آنها بر این باورند که هرگونه توافق احتمالی روسای جمهور آمریکا و روسیه به گونه ای خواهد بود که از سوی سران دیگر کشورهای عضو ناتو پذیرفتنی محسوب نمی شود.
نگرانی عمیق مقامات آلمان درباره نشست ترامپ و پوتین

نویسنده: جیسون دیتز

دیپلماسی ایرانی: نگرانی های ابراز شده از سوی آلمانی ها نیز همانند مقامات دیگر کشورها حول این موضوع می چرخد که «ترامپ به شدت غیرقابل پیش بینی است» و اینکه آنها به رئیس جمهور در دستیابی به توافق با همتای روسش اعتماد ندارند و فکر می کنند مفاد چنین توافقی به گونه ای خواهد بود که دیگر اعضای ناتو آن را حمایت نمی کنند.

پیتر بیر، یکی از مشاوران ارشد مرکل به رسانه های آلمان گفته این مساله که ناتو در هیچ یک از مراحل برنامه ریزی برای نشست 16 جولای پوتین و ترامپ نقشی نداشته، آنها را نگران کرده است. این مساله این احساس را در میان مقامات ایجاد کرده که هیچ کنترلی بر شرایط ندارند و نمی دانند نیت ترامپ از برگزاری این نشست چیست. این در حالی است که ترامپ تنها چند روز مانده به دیدار با پوتین در اجلاس بلندپایه ناتو شرکت خواهد کرد و انتظار می رود در حاشیه نشست بروکسل با برخی از مقامات بلندپایه در این زمینه گفت و گو کند. اگرچه هنوز هیچ برنامه مشترکی تنظیم نشده، اما بی انصافی مقامات خارجی است که ترامپ را به کنار گذاشتن خود از موضوع متهم می کنند. این در حالی است که برخی منابع این مساله را مطرح کرده اند که ناتو تمایل دارد در زمینه هر گونه توافق احتمالی در هلسینکی حرف آخر را بزند.

کریستین لیندر، رهبر حزب دموکرات های آزاد آلمان با لحنی صریح تر در این زمینه، گفت که هیچ اعتمادی به ترامپ ندارد. او به این مساله اشاره کرد که مواضع ترامپ در زمینه تجارت اثبات می کنند که اقدامات او همواره در جهت بهترین منافع کشورش نیستند.

در نهایت باید به این مساله اشاره کرد که بیشتر شک و تردیدهای موجود در رابطه با نشست چه در داخل و چه در خارج از ایالات متحده، به این مساله مربوط می شود که اتهامات مطرح شده درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا چه نقشی در دیدار ترامپ و پوتین ایفا خواهند کرد. این شک و تردیدها با این اظهارنظر عمده همراه شده که ترامپ عملا «عروسک خیمه شب بازی» پوتین است. اما در حقیقت به دلیل همه مسائلی که به روسیه نسبت داده می شود، نشست هلسینکی با روسیه اولین نشست درخور در دوران ریاست جمهوری ترامپ در کل 18 ماه گذشته از مراسم تحلیف اوست. همه پیشنهادهای گذشته در ارتباط با برگزاری نشست با مخالفت های مشابهی مواجه شدند. در نهایت باید گفت نشست روسای جمهوری روسیه و آمریکا اجتناب ناپذیر است، حتی اگر از نظر سیاسی مخاطرات زیادی داشته باشد و احساسات منفی بسیاری را در سطح بین المللی برانگیزاند. پوتین و ترامپ نمی توانستند در سال های پیش رو هیچ دیداری با یکدیگر نداشته باشند. بی اعتمادی به ترامپ احتمالا تا زمان برگزاری نشست و حتی پس از آن فارغ از هر توافق یا تفاهمی که حاصل شود، ادامه خواهد داشت.

این بی اعتمادی همچنین بر خوانش از نتیجه نشست تاثیر خواهد گذاشت. بسیاری از مقامات بر این مبنا عمل خواهند کرد که ترامپ از نظر دیپلماتیک متزلزل و پوتین در سطحی افسانه ای آب زیر کاه است. در نتیجه چنین دیدگاهی، آنها هر گونه توافق احتمالی در نشست هلسینکی را پیروزی قطعی پوتین خواهند دانست.

منبع: آنتی وار / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: ناتو نشست ترامپ و پوتین نگرانی آلمان بی ثباتی ترامپ


( ۱ )

نظر شما :