هشدارهای آتشین تهران و واشنگتن به یکدیگر

ترامپ سناریوی کره شمالی را برای ایران تکرار می کند؟

۰۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰ کد : ۱۹۷۷۹۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
این حرف های آتشین که دو رئیس جمهور خطاب به یکدیگر رد و بدل کرده اند، به اعتقاد بسیاری از ناظران یادآور جنگ کلامی ترامپ با رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون است که در ابتدا لحن تهاجمی به یکدیگر را شدید کردند اما سپس از شدت آن کاستند و دو رهبر در تاریخ ۱۲ ژوئن در یک نشست تاریخی پای میز مذاکره نشستند.
ترامپ سناریوی کره شمالی را برای ایران تکرار می کند؟

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در واکنش به هشدارهای آتشین روز یکشنبه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هشدار داد که «دوباره ایالات متحده را تهدید نکن که چنان عواقبی را متحمل خواهی شد که نمونه اش را کمتر کسانی در طول تاریخ متحمل شده اند.» این تهدیدها و هشدارهای متقابل در زمانی انجام می شود که ایالات متحده حملات و فشارهای خود را علیه جمهوری اسلامی ایران افزایش داده است.

ترامپ در پیام توئیتری خود که روشن مستقیما خطابش به روحانی است، وی از حروف بزرگ انگلیسی استفاده کرد. روحانی روز یکشنبه به ترامپ هشدار داده بود که «با آتش بازی نکن» برای این که جنگ با ایران «مادر جنگ ها» خواهد بود. ترامپ در ادامه توئیتر خود نوشت: «ما دیگر آن کشوری نیستیم که حرف های جنون آمیز از خشونت و مرگ را تاب بیاوریم. مراقب باش.»

این حرف های آتشین که دو رئیس جمهور خطاب به یکدیگر رد و بدل کرده اند، به اعتقاد بسیاری از ناظران یادآور جنگ کلامی ترامپ با رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون است که در ابتدا لحن تهاجمی به یکدیگر را شدید کردند اما سپس از شدت آن کاستند و دو رهبر در تاریخ 12 ژوئن در یک نشست تاریخی پای میز مذاکره نشستند.

از زمانی که امریکا رویه نزدیک شدن به کره شمالی را در پیش گرفته ایران هدف بزرگتر ترامپ شده و به سیبل حملات دولت امریکا آمده است. جواب توئیتری ترامپ به روحانی بعد از اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا منتشر شد. پمپئو در سخنرانی خود در کالیفرنیا در جمع ایرانی های مقیم امریکا گفت که ایالات متحده از اعمال تحریم بر رهبران حکومت ایران واهمه ای ندارد. پمئو سپس ادعا کرد: «ایران مثل چیزی شبیه مافیا اداره می شود نه حکومت.» وی در سخنرانی اش به تفاوت طبقانی شدید اشاره کرد و ادعاهایی نسبت به درآمد مقامات ایران مطرح کرد.

در مه گذشته دونالد ترامپ اعلام کرد که ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران که میان این کشور با امریکا، بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و آلمان در سال 2015 امضا شده بود، خارج می شود و خواستار بازگشت تحریم ها با هدف از بین بردن برنامه هسته ای ایران شد.  

این در حالی است که اروپایی ها همچنان بر حفظ توافق هسته ای تاکید دارند با وجود این که امریکا تهدید کرده است که شرکت هایی که در ایران فعال هستند یا با این کشور همکاری می کنند را مورد تحریم قرار خواهد داد.

بعد از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای پمپئو مواضعی به شدت تند علیه ایران اتخاذ کرد و گفت که ایالات متحده شاید زمانی حاضر به رفع تحریم های ایران شود که این کشور به برنامه موشک های بالستیک خود پایان داده و به دخالت های خود در منازعات منطقه ای از یمن تا سوریه پایان دهد.

روحانی روز یکشنبه در سخنرانی خود که مستقیما از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش می شد، گفت: «نمی توانید به امنیت و منافع ملت ایران تعدی کنید.» اظهارات روحانی قبل از اظهارات پمپئو بیان می شد. در این سخنرانی روحانی بار دیگر تهدید خود مبنی بر بستن تنگه استراتژیک هرمز را تکرار کرد. تنگه ای که شریان حیاتی انرژی و نفت جهان است. روحانی خطاب به ترامپ همچنین گفت: «ما همیشه امنیت این تنگه را تامین کرده ایم، با آتش بازی نکن برای این که پشیمان می شوی.» روحانی همچنین گفت که «صلح با ایران مادر همه صلح ها خواهد بود و جنگ با ایران مادر جنگ ها.»

روز شنبه آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب جمهوری اسلامی ایران در دیدار با دیپلمات های ایرانی اظهار داشته بود که ایالات متحده به توافقاتی که خود امضا می کند پایبند نیست و گفته بود که «همان طور که در گذشته هم گفتم نمی توان به حرف و حتی امضای ایالات متحده اعتماد کرد برای همین مذاکره با آن فایده ای ندارد.»

روز یکشنبه پمئو در جمع ایرانیان مقیم امریکا گفت: «نمی ترسیم از این که مقامات ارشد ایران را هدف قرار دهیم.» اشاره او به تحریم هایی بود که واشنگتن علیه آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران اعمال کرده است.  

وی در ادامه افزود که ایالات متحده امیدوار است همه کشورهای جهان واردات نفت خود از ایران را تا ماه نوامبر به «کمترین میزان ممکن یعنی نزدیک به صفر» برسانند. وی هشدار داد اگر چنانچه کشورها این کار را نکنند خودشان از سوی امریکا تحریم خواهند شد. وی تاکید کرد، کار ما به همین ختم نمی شود و در ادامه ادعا کرد، «باید رهبران ایران، از جمله کسانی که در راس سپاه پاسداران ایران و سپاه قدس هستند هزینه سنگین تصمیم هایی که می گیرند را بپردازند.»

منبع: میدل ایست آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ حسن روحانی مذاکرات ایران و امریکا


( ۳ )

نظر شما :

تمدن ایران ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۴
ایران زمانی باید با امریکا وارد مذاکره بشود که امریکا برگردد سرهمان نقطه اول که قرداد هسته ای را با پنج کشور دیگر امضاء کرد نه کمتر و نه بیشتر در غیر این صورت مذاکره با جنگ طلبان امریکا مثل آب کوبیدن در هاون است .
tnt ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۶:۵۵
آقای ترامپ خودشیفته است فکر میکند خودش ارتش امریکا را ساخته و میتواند بخاطر این برتری نظامی به هر کشوری زور بگوید.فکر میکند ایران هم افغانستان بی ارتش عراق خلع سلاح شده یا لیبی پنج شش میلیونی است که به سادگی از رویشان عبور کند.و مطمئنأ حاضر هم نیست نصایح فرمانده های جنگ دیده اش را گوش کند که ایران فرق میکند و همانگونه بوش پسر دوبار با گوشهای خودم از او شنیدم بعد از تسخیر عراق که ایران فرق میکند جنگ با ایران جنگ جهانی است و منطقه وسیع و کشورهای زیادی به این جنگ کشیده خواهند شد! پس باید برای ایران راه حل سیاسی پیدا کرد بوش پسر این را گفت.یعنی ترامپ نمیداند از پاکستان تا مدیترانه و از قفقاز تا شمال آفریقا سنگ روی سنگ بند نمیشود اگر ایران کمک نکند.همه تهدید های نظامیش بلف است بلف.فکر میکند همه از لولوخورخوره نظامی امریکا میترسند.نمیخواهد حداقل در ظاهر قبول کندکه خیلی ملتها و کشورها هستنند مثل ویتنامی ها پوزه امریکا را به خاک میمالند اگر جنگ شود.
پاسخ به tnt ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۵۲
پوزه امریکا برای بار دوم با انقلاب اسلامی ایران بخاک مالیده شد ، منتظر بار سوم هستیم .
امیر ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۸
سلام وعرض ادب زمانی که قرار شد ایران با 5+1 صحبت کنه وافتخار میکردیم یک طرف میز ما هم هستیم ویک طرف میز کشورهای قدرتمند وشورای امنیت ومست غرور بودیم واین را یک پیروزی برای خود قلمداد میکردیم ندانستیم در اصل باید چکار کنیم کلا مذاکره با کشورهای اروپایی غلط اندرغلط بود ما میتوانستیم با یک چرخش بدون در نظر گرفتن کشورهای دیگر مستقیم با آمریکا مذاکره کنیم وبه نتیجه دلخواه برسیم این واقعا برای کشورمثل امریکا کسر شان بود که درکنار کشورهای اروپایی وروسیه وچین بیاد وبا ما وارد مذاکره بشه کلا برای جمهوریخواهان آمریکا یک شکست بود با قدرت گرفتن دوباره جمهوریخواهان همه دیدیم که آمریکا از برجام خارج شدو نیاز هم به هوش نداشت چون طبیعی بود من هم جای آمریکا بودم از برجام خارج میشدم چرا چون آمریکا خودش را قلدر محل میدونه نیازی نداره بیاد در کنار کشورهایی اروپایی وروسیه وچین با ما وارد گفتگو بشه همه قدرت آمریکا را در جامعه بین الملل مشاهده کردیم که روسیه را تحریم کرده تعرفه کالای وارداتی از چین را بالا برده کره شمالی را شاخش را شکونده سفر ترامپ به روسیه برای التیماتوم به روسیه بود در سوریه که اگر میخوای از ایران حمایت کنی شاخ تو را هم میشکنم شوخی ندارم اگر سیاستمدارن ما یک دیپلماسی درستی در مقابل آمریکا از خودشون ندند مطمئن باشید شاخ ایران را هم خواهد شکست بی برو برگرد یادتون باشه محور شرارت خواندن بوش را ایران -سوریه- کره شمالی حالا اینقدر تکنه هرمز تنگه هرمز وغیره نکنیم خودمون را جای شیرجانزنیم گربه خودش را در آینه میبینه فکر میکنه شیره واقعیت را نگاه کنید دلار آمریکا شده 10هزار تومن کی میخواهید اینو درک کنید پوزه کی را میخواهی به خاک بمالی کشورهایی که با امریکا متحد هستند را وضع اقتصادی آنها را ببنید نگاه کنید در جهان ما کجای جهانیم یه کم به خود بیایم با چهار تا موشک چهار تا تانک که ساختیم فکر کردیم هنر کردیم آقا واقعیت را قبول کنید خدا نکنه جنگی شروع بشه قدرت نظامی آمریکا فراتر از این هست که تصور میکنید روسیه با اون قدرت نظامی که داره حاظر نشد با امریکا وارد جنگ بشه وتحریم را قبول کرد یه کم به خودمون بیایم عزیزان حکومتی مردم آرامش میخواند کی میخواهید بفهمید