آمریکا را به گفتگو با شریکانش درباره برجام دعوت می‌کنیم

۱۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۸۳۰۳ سرخط اخبار

وزیر دفاع انگلیس روز سه‌شنبه خواستار گفت‌وگوی آمریکا با شریکانش و ایران درباره توافق هسته‌ای برجام شد. «گاوین ویلیامسون»، وزیر دفاع انگلیس در سخنانی در اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: «برجام توافقی بود که به نظر ما بهترین توافق قابل دسترس بود.»

وزیر دفاع انگلیس روز سه‌شنبه خواستار گفت‌وگوی آمریکا با شریکانش و ایران درباره توافق هسته‌ای برجام شد.

«گاوین ویلیامسون»، وزیر دفاع انگلیس در سخنانی در اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: «برجام توافقی بود که به نظر ما بهترین توافق قابل دسترس بود.»

او در ادامه گفت: «هیچ‌کدام از ما هیچ موقع وانمود نکردیم که برجام توافق بی‌نقصی است، اما در واقع این توافق باعث وقوع اتفاقات مهمی شد که به نظر من همه از آن منتفع می‌شوند.»

«ویلیامسون» تأکید کرد: «بنابراین، ما ایالات متحده را تشویق می‌کنیم گفتگو با شریکانش و ایران را آغاز کند تا بتواند راهی [برای حل مسائل]پیدا کند.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری به مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای برجام پایان داد. خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای همان روز اعلام کرد در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌ها علیه ایران را احیا خواهد کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت قبلی آمریکا اجرای این توافق را از دی‌ماه همان سال با معرفی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران آغاز کرد و در ادامه مسیر هم با کارشکنی‌های مختلف تلاش کرد مزایای ایران از این توافق را به حداقل برساند.

دونالد ترامپ به این کارشکنی‌ها شدت داد و سرانجام در روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه آمریکا را از این توافق هسته‌ای خارج کرد. او بعد از این اقدام، کارزای همه‌جانبه برای اجرای تحریم‌ها و اعمال فشار بر ایران به راه انداخته است.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایران انگلیس


نظر شما :