آمریکا در پی ایجاد تغییرات در تهران

هدف ترامپ از اعمال مجدد تحریم ها سرنگونی نیست

۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۲ کد : ۱۹۷۸۴۶۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
یک مقام ارشد دولتی در نشستی خبری گفت: "هدف سیاست های ما تغییر رژیم در ایران نیست بلکه ما به دنبال اصلاح رفتار ایران هستیم."
هدف ترامپ از اعمال مجدد تحریم ها سرنگونی نیست

نیکول گوته

دیپلماسی ایرانی: پرزیدنت دونالد ترامپ، تهدید کرده است که عواقب شدیدی در انتظار کسانی خواهد بود که به تجارت با ایران ادامه دهند. همانطور که مقامات دولتی روز دوشنبه اعلام کرده اند، تحریم های تازه اعمال شده به منظور تغییر رفتار حکومت ایران است و منظور، سرنگونی مقامات در تهران نیست.

ترامپ در توضیحی در مورد مجازات هایی که از ابتدای روز سه شنبه اجرایی خواهند شد گفت: "آمریکا کاملا مصمم است که تمام تحریم ها را اعمال کند، و ما کاملا حواسمان است به کشورهایی که در حال تجارت با ایران هستند، تا مطمئن شویم تبعیت کامل دارند. افراد و یا شرکت هایی که از میزان فعالیت هایشان در ایران نکاهند، خطر عواقب شدید را برای خود خریده اند."

یک مقام ارشد دولتی در نشستی خبری گفت: "هدف سیاست های ما تغییر رژیم در ایران نیست بلکه ما به دنبال اصلاح رفتار ایران هستیم." وی در ادامه گفت که ترامپ هنوز مایل به دیدار با مقامات ایرانی بدون هیچ پیش شرطی است. "رئیس جمهور به وضوح بیان کرده که هیچ کدام از این اتفاقات نباید رخ می داده است، او هر زمان که بخواهند با مقامات ایرانی دیدار خواهد کرد" تا بر سر توافق هسته ای دیگر مذاکره کنند " تا جلوی اقدامات شرورانه ی آنها گرفته شود."

پرزیدنت حسن روحانی، روز دوشنبه به تلویزیون دولتی ایران گفت که او از مذاکرات استقبال خواهد کرد، و آمریکا را برای خروج از توافق سرزنش کرد.

روحانی گفت: "اگر صداقت وجود داشته باشد، ایران همیشه از گفت وگو و مذاکرات استقبال کرده است. من پیش شرطی ندارم اگر دولت آمریکا مایل است، همین الآن مذاکرات را شروع خواهیم کرد."

روحانی از خروج ترامپ از گفت وگو ها و مذاکرات قبلی ابراز نگرانی کرد و گفت: "حتی در دولت جدید، ما با مقامات آمریکایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرده ایم."

روحانی با اشاره به وزیر اسبق امور خارجه، رکس تیلرسون، گفت: "آقای تیلرسون گفت وگویی با وزیر امور خارجه ی ما داشت، بنابراین، آن کسی که پشتش را به مذاکرات با ما کرد، آقای ترامپ و دولت آقای ترامپ بود. و این رفتار علیه ملت ایران و منافع ملی ایران است."

اروپا به شدت از این حرکت متاسف است

ترامپ در ماه مِی اعلام کرد که از توافق هسته ای ایران کنار می رود. توافقی که برنامه ی هسته ای ایران را محدود کرده است و در مقابل قرار بود تحریم ها برداشته شوند. مقامات دولتی امریکا مدعی هستند که ایران از پول های بلوکه شده ای که به خاطر توافق آزاد شده بودند در جهت ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه استفاده کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ی ایران، در توییتری پاسخ این ادعا را داد و گفت "هیچ حد و مرزی برای دو رویی آمریکا وجود ندارد."

ظریف با اشاره به 73امین سالگرد بمباران اتمی هیروشیمای ژاپن توسط آمریکا گفت: "درست مثل امروز در سال 1945، آمریکا تبدیل به اولین و تنها کشوری شد که از بمب اتم استفاده کرده است و در تمام آنها شهرها را هدف گرفته بود. 73 سال بعد، آمریکا که زرادخانه های هسته ای اش را گسترش داده است، حاضر نیست که به تبعیت از قوانبن ان.پی.تی، سلاح هایش را از بین ببرد. هیچ فرقی در جنگ طلبی آمریکا به وجود نیامده و هنوز هم جان مردم برای آنها بی ارزش است."

روز دوشنبه اولین مرحله از تحریم های دو مرحله ای آمریکا اجرایی شد. سایر طرفین توافق هسته ای هنوز پایبند به آن هستند. روز دوشنبه، اتحادیه ی اروپا، انگلیس، فرانسه و آلمان، در بیانیه ای اعلام کردند که به شدت از این اقدام آمریکا متاسف هستند. اتحادیه ی اروپا اعلام کرده است که اقدامات قانونی به منظور محافظت از شرکت های اروپایی انجام خواهد داد تا به تجارت قانونی با ایران ادامه دهند.

افزایش فشار ها

روز دوشنبه، پایان مهلت شرکت ها برای کاهش میزان همکاری هایشان با ایران بود تا متحمل عقوبت آن از طرف آمریکا نشوند.

تحریم های روز دوشنبه در رابطه با قطع دسترسی دولت ایران به دلار آمریکا، تجارت طلا و فلزهای ارزشمند، فروش، عرضه و یا انتقال مستقیم و یا غیر مستقیم گرافیت، فلزاتی از قبیل آلومینیوم، استیل و زغال سنگ، از ایران و همچنین بخش خودرو سازی این کشور است.

در 90 روز آینده با اعمال تحریم ها بر صنعت انرژی ایران، فشارها به حد اعلی خواهد رسید. دومین دور تحریم ها، که قرار است در نوامبر اجرایی شود، با منع فروش صدها هزار بشکه نفت خام ایران به بازار جهانی شرایط را دشوارتر خواهد کرد.

این تحریم ها همچنین بانک مرکزی ایران بخش حمل و نقل و کشتی سازی، و همچنین ارائه ی خدمات بیمه و جابه جایی پول را هدف قرار داده است.

منبع: سی ان ان / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: سیاست تغییر نظام هدف ترامپ از تحریم ایران سیاست براندازی


( ۲ )

نظر شما :