با تشکیل فراکسیون اکثریت

عراقی ها برای تشکیل ائتلاف بزرگ خیز برداشتند

۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۱۰ کد : ۱۹۷۸۵۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
یکشنبه شب ائتلاف سائرون به رهبری مقتدا صدر، حکمت به رهبری سید عمار حکیم، نصر به رهبری حیدر العبادی، الوطنیه به رهبری ایاد علاوی و اتحاد القوی که شماری از نمایندگان اهل تسنن را شامل می شود در هتل بابل بغداد گرد هم آمدند و ائتلاف اکثریت را اعلام کردند تا هسته تشکیل ائتلاف بزرگ تر به وجود آید. آنها در بیانیه خود اعلام کردند که ۱۶۳ کرسی پارلمان را شامل می شوند و به این ترتیب اکثریت پارلمانی تشکیل داده اند.
عراقی ها برای تشکیل ائتلاف بزرگ خیز برداشتند

نویسنده: علی موسوی خلخالی، سردبیر دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی: یکشنبه شب ائتلاف سائرون به رهبری مقتدا صدر، حکمت به رهبری سید عمار حکیم، نصر به رهبری حیدر العبادی، الوطنیه به رهبری ایاد علاوی و اتحاد القوی که شماری از نمایندگان اهل تسنن را شامل می شود در هتل بابل بغداد گرد هم آمدند و ائتلاف اکثریت را اعلام کردند تا هسته تشکیل ائتلاف بزرگ تر به وجود آید. آنها در بیانیه خود اعلام کردند که 163 کرسی پارلمان را شامل می شوند و به این ترتیب اکثریت پارلمانی تشکیل داده اند.

در این جلسه سید عمار حکیم با احلام الحسینی و صائب خدر، نماینده ایزدی پیروز انتخابات از جریان حکمت شرکت کرد تا به این ترتیب نشان دهد که به شعارهای انتخاباتی اش مبنی بر حضور پررنگ زنان در عرصه سیاسی و اهمیت دادن به اقلیت ها و تشکیل دولت فراطایفه ای پایبند است. مقتدا صدر نیز با سید احمد، برادر زاده و یکی از نمایندگان کمونیست پیروز انتخابات از ائتلاف سائرون در این جلسه حضور یافت. حیدر العبادی نیز عدنان الزرفی، استاندار سابق نجف اشرف و جبار اللعیبی، وزیر فعلی نفت که هر دو با فهرست او وارد انتخابات اخیر پارلمانی عراق شدند را با خود برای حضور در این جلسه همراه کرده بود. در این نشست شخص ایاد علاوی شرکت نکرد و از طرف او صالح المطلک و یکی دیگر از نمایندگان اهل تسنن پیروز در انتخابات شرکت کرد.

تشکیل این ائتلاف تحرکی جدید بر رکود سیاسی حاکم بر این کشور انداخت که از زمان برگزاری انتخابات تا الآن در صحنه سیاسی عراق به وجود آمده بود. به این ترتیب رکود سیاسی حاکم شکسته شد و بلافاصله بعد از تایید انتخابات توسط دادگاه فدرال عالی عراق، نخستین گام بلند سیاسی با هدف تشکیل فراکسیون اکثریت و برگزاری پارلمان جدید و تشکیل دولت برداشته شد.

بر اساس شنیده ها و آن چه در اخبار مشاهده می شود فشارهای بین المللی بر جریان های سیاسی بسیار زیاد است. شرکت کنندگان در نشست دیشب نیز از این مساله مستثنی نبودند. امریکایی ها تمایل چندانی به تشکیل چنین ائتلافی ندارند و تمایل دارند سناریویی مطابق با میل خود را پیش ببرند که چندان با تشکیل این ائتلاف هماهنگ نیست. با وجود همه این فشارها تشکیل دهندگان این ائتلاف بر اراده سیاسی خود پافشاری کردند و در هتل بابل حاضر شدند تا با عبور از فشارهای بیرونی اقدام به تشکیل ائتلاف اکثریت کنند. آنها در بیانیه پایانی خود تاکید کردند که باب ورود برای دیگر احزاب و جریان های سیاسی به این ائتلاف باز است و از جریان های سیاسی دیگر دعوت کردند که به جمع آنها در این ائتلاف بپیوندند. آنها همچنین بر سر تشکیل کمیته هایی به منظور تهیه و تکمیل پیش‌نویس برنامه های دولت و پذیرش برنامه های منسجم دیگر توافق کردند.

بر خلاف آن چه عده ای تلاش کرده اند در رسانه ها القا کنند، برگزاری این نشست ناگهانی نبوده و نمایندگان طرف ها از چندین روز پیش در تماس دائم با یکدیگر بودند تا بتوانند مقدمات لازم برای برگزاری آن را فراهم کنند. از این فراتر، فردای اعلام نتایج این انتخابات رهبران این جریان ها با یکدیگر دیدار و ائتلاف خود را اعلام کرده بودند. بنابراین نشست یکشنبه شب در حقیقت در ادامه دیدارهای دو جانبه و چند جانبه رهبران سیاسی سائرون، حکمت، نصر و الوطنیه بوده است.

عدم حضور نمایندگان جریان های کُرد و دیگر رهبران اهل تسنن که با قدرت های بین المللی خارجی ارتباط مستقیم دارند خود مبین آن است که ائتلاف بزرگ پارلمانی که یکشنبه شب اعلام موجودیت کرد، کاملا عراقی است و به هیچ وجه متاثر از فشارهای خارجی نیست. بر کسی پوشیده نیست که برت مک گورگ دست کم سه ماه است که در کردستان عراق به سر می برد و تلاش مضاعفی را برای نزدیکی دیدگاه کردهای عراقی صرف کرده است. اهل تسنن هم کاملا با امریکایی ها در ارتباطند. بنابراین عدم حضور آنها در ائتلاف یکشنبه شب نشان می دهد که امریکایی ها تاثیری بر این نشست نداشته اند.

با تشکیل این ائتلاف امید می رود که حرکت برای پایان دادن به وضعیت نابه سامان سیاسی فعلی در عراق آغاز شود و هر چه سریع تر دولتی تشکیل شود که بتواند خواسته های معترضان را جامه عمل بپوشاند و به خواسته های مرجعیت عمل کند.      

کلید واژه ها: عراق سید عمار حکیم


( ۵ )

نظر شما :