شواهد حاکی از تلاش برای کودتا در ایران است

۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۰:۴۸ کد : ۱۹۷۸۸۷۶ سرخط اخبار

 حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در واکنش به انتقادات صورت گرفته از وی به دلیل اظهاراتش پیرامون آینده نرخ دلار گفت: «آقایانی که از بنده انتقاد کردند، خود از شرایط موجود منتفع می شوند. حملاتی که به بنده می‌شود از باب دفاع از دولت نیست، بلکه صرفا از باب انتفاع از ساختار فاسد کنونی است.»

دکتر حسین راغفر اخیرا در کنگره حزب مردم‌سالاری با انتقاد از شرایط اقتصادی کشور در مصاحبه با پرشیا دایجست گفت: «ما محاسبه کردیم اگر این وضع ادامه یابد ارز تا پایان سال 40 هزار تومان خواهد شد که پیامدهای بسیار مخربی خواهد داشت.» وی با بیان اینکه آنچه اتفاق افتاده، چپاول مردم و زمینه سازی برای فروپاشی و کودتا است اظهار کرد: «من تاسف می‌خورم و نمی‌دانم دستگاه‌های امنیتی کجا هستند. اتفاقات فعلی زمینه ‌های کودتا و نارضایتی است که مردم بگویند اینها باید بروند.»

اما در واکنش به این اظهارات، انجمن اقتصاددانان ایران در بیانیه ای اظهار کرد: «اعلام نرخ ‌های نادرست و همچنین پیش‌ بینی‌ های اغراق ‌آمیز نرخ ارز و طلا از سوی دوستانی که به ‌عنوان اقتصاددان در جامعه شناخته می ‌شوند، موجب تاسف بسیار است.» این انجمن با غیر علمی دانستن اعلام چنین نرخ هایی برای ارز تصریح کرده است: «اعلام نرخ‌های موهوم ارز و طلا، آسیب‌رسانی به اقتصاد ایران را تشدید می‌کند.»

منتقدین من در بروز شرایط کنونی دست داشتند

خبرنگار پرشیا دایجست در رابطه با این موضوع و حواشی شکل گرفته با دکتر حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفتگو کرده است. این کارشناس اقتصادی در رابطه با انتقادات انجمن اقتصاددانان و همچنین دیگر انتقادات به وی به پرشیا دایجست گفت: «به زودی جواب منتقدین را با آمار و ارقام علمی معتبر می‌دهم تا مشخص شود حرف من با سند و مدرک است. منتقدین بنده معتقد هستند حرف‌های من هیچ توجیه علمی ندارد، در صورتی که خودشان این وضعیت اقتصادی را ایجاد کردند. منتقدین بنده کسانی هستند که در بروز شرایط کنونی دست داشتند، لیکن من به زودی جواب مفصلی خواهم داد.»

6 ماه است مردم را روی آتش نگاه داشتند، حالا مدعی شدند

وی ادامه داد: «نگفتن آنچه که بنده گفتم باعث رفع مشکلات نمی‌شود؛ اگر این منتقدین اظهار ناراحتی می‌کنند تا حالا کجا بودند؟ شش ماه است که مردم ایران را روی آتش نگه داشتند حالا مدعی شدند ما در جامعه اخلال ایجاد می‌کنیم!»

راغفر درباره این ادعا که وی با دولت مشکل دارد اظهار کرد: «بنده مشکلی با دولت ندارم. دیگران هم ممکن است مواردی را که من مطرح کردم قبلا گفته باشند. هنگامی که این آقایان خواب بودند عده‌ای از خارج از کشور گفتند دولت باید عوض شود. مواضع من کاملا روشن است و بارها هم گفتم این اقدامات تلاشی برای تزریق بی‌ثباتی در جامعه است.»

وی ادامه داد: «بنده قبلا از دولت دفاع کردم اما دفاع من همیشگی نیست. برای بنده مهم نیست چه کسی چه ارزیابی خواهد کرد؛ چراکه اصلی ترین موضوع برای من منافع ملی است. آنچه که بنده گفتم نتیجه گیری مبتنی بر شواهد متقن است. این آقایان منتقد از این شرایط منتفع هستند. حملاتی که به بنده می‌شود از باب دفاع از دولت نیست؛ بلکه اینها در این ساختار فاسد از این شرایط منتفع می شوند.»

شواهد حاکی از تلاش برای کودتا در ایران است

وی درباره دلایل خود پیرامون احتمال وقوع کودتا در ایران گفت: «شواهد تاریخی و رفتار آمریکا در کشورهای دیگر برای بی ثبات سازی حاکی از این امر است. یک ماه پیش یکی از کاندیداهای پیشین ریاست جمهوری در امریکا گفته بود گمان آن می رود که دوباره اشتباه کودتا 1953 اینبار با کمک اسرائیل، عربستان و منافقین در ایران تکرار شود. ریچارد نفیو طراح تحریم های آمریکا علیه ایران در زمان اوباما نیز در کتاب خود به شواهدی اشاره می کند که چگونه می توان مردم ایران را به شورش داخلی کشاند. البته من به گفته های دیگران کار ندارم و شواهد در داخل ایران موید صحبت من است.»

وی ادامه داد: «این کودتا قطعا از خارج از کشور سازماندهی می شود ولی افرادی هم در داخل ایران روی آن کار می کنند که البته ممکن است این افراد ناآگاهانه در زمین دشمن بازی کنند؛ اما در هر صورت متاسفانه این اتفاق در حال رخ دادن است.»

چه کسانی از افزایش نرخ ارز سود می کنند؟

راغفر در پاسخ به این سوال که آیا کسی در ایران از افزایش نرخ ارز سود می کند؟، گفت: «محاسبات ما نشان می دهد حدود دویست و پنجاه تا سیصد هزار میلیارد تومان یعنی اندازه بودجه کشور از طریق ما به التفاوت رانت ارزی ایجاد می شود. یکی از زمینه‌های کودتا همین است که این رقم به تورم، رکود و بیکاری تبدیل می شود و تمام این موارد را نفیو در کتاب خود گفته است که این اتفاقات باید رخ دهد تا مردم دست به شورش بزنند.»

وی ادامه داد: «افرادی که از رانت ارزی سود می برند قطعا نسبتی با مسئولان حکومت دارند. این افراد اهداف متفاوتی دارند. برخی برای براندازی آمدند، برخی برای چپاول و تخریب دولت آمدند و برخی دیگر از این طریق سعی دارند به مخالفان مذاکره نظام با آمریکا فشار بیاورند تا فرصتی برای مذاکره شکل بگیرد. این دسته آخر چنین وانمود می کنند که وضعیت نابسامان اقتصاد ایران تقصیر آمریکا است که این دروغی بیش نیست چراکه حداقل 85 درصد مشکلات اقتصادی ما داخلی است.»

کلید واژه ها: دلار ایران امریکا دولت روحانی


( ۱۳ )

نظر شما :