برنامه‌ریزی وزیر خزانه‌داری آمریکا برای جلوگیری از تحریم‌ها علیه ایران

۲۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۹۷۸۹۵۲ سرخط اخبار

چند تن از مقامات دولتی آمریکا مدعی شده‌اند که وزیر خزانه‌داری آمریکا برای "ممانعت" از استراتژی ترامپ برای اعمال فشار حداکثری بر ایران راه دیگری دارد. او به سادگی سندی که رییس جمهور آمریکا چند هفته‌ پیش درخواست کرده بود را در اختیار او نمی‌گذارد.

به گزارش ایسنا، جاش راگین در مطلبی که از سوی روزنامه واشنگتن پست منتشر شده، با اشاره به مقاله‌ای که اخیرا از سوی نویسنده‌ای ناشناس که خود را یکی از مقامات ارشد کاخ سفید معرفی کرده، می‌نویسد، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری کاخ سفید راه دیگری برای مقابله با استراتژی‌های ترامپ دارد.

راگین در این مقاله می‌نویسد: دولت دونالد ترامپ به شدت فشار خود بر ایران را افزایش می‌دهد. یکی از ابزارهای کلیدی ترامپ این است که بانک‌های ایرانی را به خروج از انجمن سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) وادارد. ممناعت از فعالیت ایران با این انجمن بخشی از کمپین فشار آمریکا بر تهران برای آوردن ایران پای میز مذاکره است.

ایران در سال 2016 بار دیگر به موجب توافق هسته‌ای به سوئیف پیوست که ترامپ سال جاری میلادی از آن خارج شد. حالا دیگر مقامات دولت ترامپ و قانونگذاران می‌خواهند که سوئیفت بار دیگر ایران را اخراج کند اما به گفته سه مقام ارشد دولتی آمریکا، منوچین و وزارتحانه‌اش از داخل با اعمال فشار برای واداشتن سوئیفت به اقدام علیه ایران مخالف هستند.

این مقامات در مصاحبه‌ای اظهار کردند که منوچین روند تصمیم‌گیری در خصوص این مساله را کند می‌کند تا رسیدگی نهایی از سوی ترامپ را به تاخیر بیندازد. به دنبال جلسه 26 ژوئیه کمیته مقامات ارشد کابینه درباره ایران، وزارت خزانه‌داری موظف شد که فهرستی از گزینه‌های تحریم سوئیفت، اعضای آن یا بانک‌های وابسته به آن را تهیه کند. تقریبا دو ماه از آن جلسه گذشته و این سند هنوز تهیه نشده و ترامپ را از تصمیم‌گیری درباره این موضوع بازداشته است.

نویسنده این مقاله نوشته است، برای ارتباط با منوچین و گفت‌وگو درباره این موضوع اقدام کرده اما سخنگوی وزارت خرانه‌داری آمریکا به او گفته است که منوچین سرپرستی "کمپین فشار اقتصادی شدیدی" علیه ایران را در راستای استراتژی جامع این دولت برای مقابله با اقدامات "بی‌ثبات کننده و پلید" ایران بر عهده داشته است.

راگین در مقاله خود نوشته است: غالب این اظهارات تا کنون واقعی به نظر می‌رسند اما فشار اصلی هنوز بروز نکرده است. در اوایل نوامبر آمریکا بار دیگر تحریم‌های سنگین خود را علیه سیستم مالی ایران اجرایی می‌کند که تحریم بانک مرکزی ایران از جمله این اقدامات است. با اینکه دولت اوباما این تحریم‌ها را پس از تصویب آن از سوی سنای آمریکا با بی‌میلی اجرا کرد، مقامات دولت او بعدها از اعمال این تحریم‌ها تقدیر کردند.

به گفته دو مقام آمریکایی، ترامپ که از این تاخیر مایوس شده است، اخیرا جویای روند تحریم‌های جدید علیه ایران شده است.

به نوشته راگین، سوئیفت در سال 2012 و به دنبال فشارهای کنگره و برخی دولت‌های اروپایی، بانک‌های ایرانی را تحریم‌ کرد اما بسیاری از طرف‌های اروپایی از تاکتیک‌های آمریکا برای اعمال فشار بر این رضایت نداشتند. این بار اما برخی کشورهای اروپایی خواستار حفظ توافق هسته‌ای ایران و حفاظت از ایران در برابر تحریم‌های جدید آمریکا هستند. اگر اعمال فشار آمریکا بر سوئیفت برای توقف همکاری با ایران موفقیت آمیز باشد، تلاش‌های اروپا برای حمایت از ایران با شکست سنگینی روبه‌رو خواهد شد.

با در نظر داشتن این مساله، وزیر امور خارجه آمریکا خواستار آن است که اتحادیه اروپا برای سوئیفت گزینه جایگزینی در نظر بگیرد اما چنین گزینه‌ای به زودی ایجاد نخواهد شد. با اینکه مقر سوئیفت در بلژیک قرار دارد و تحت قوانین بلژیک فعالیت می‌کند، آمریکا هنوز نفوذ گسترده‌ای بر آن دارد.

مطمئنا این یک استراتژی جنجالی با خطرات جدی است. این اقدام ممکن است روابط آمریکا و اروپا را که هم‌اکنون نیز با تنش‌هایی مواجه است، بیش از پیش سست کند.

حتی در صورتی که سوئیفت به خواست آمریکا تن دهد، هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران با آمریکا مذاکره کند و ممکن است استراتژی فشار حداکثری ترامپ با شکست روبه‌رو شود.

ریچار گلدبرگ، دستیار سناتور مارک کرک که لایحه تحریم‌های سوئیفت را نوشته، می‌گوید: تنها امیدی که به موفقیت استراتژی ترامپ وجود دارد این است که سوئیفت ارتباط با همه بانک‌های ایران را قطع کند و در صورتی که وزارت خزانه‌داری نتواند در این باره به نتیجه برسد، رییس جمهور را به شکست خواهد کشاند.

در مقاله واشنگتن پست آمده است: همچنین بحث دیگری نیز درباره توقف همکاری بانک‌های ایرانی با سوئیفت وجود دارد. اگر بانک‌های ایرانی نتوانند با سوئیفت همکاری کنند ایران دیگر قادر نخواهد بود کمک مالی خود را به دولت بشار اسد، رییس جمهور سوریه، حزب‌الله، حماس و مواضع دیگر خود در منطقه ادامه دهد.

مقررات خود سوئیفت آن را از فعالیت‌های مالی غیرقانونی نظیر تامین مالی گروه‌های تروریستی منع می‌کند. موضع وزارت خزانه‌داری آمریکا اما غیرقابل درک است. همچین اجازه دادن به ایران برای استفاده از سیستم‌های مالی بین‌المللی برای اهداف غیرقانونی، این سیستم‌ها را در طولانی مدت تضعیف می‌کند.

مارک دابوویتس، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید: کار منوچین به عنوان وزیر خزانه‌داری حفاظت از تمامیت سیستم مالی جهانی است و اگر او به بانک‌های تحریم‌شده ایرانی اجازه دهد که به کار خود ادامه دهند، از این تمامیت حفاظت نکرده‌ است.

راگین در انتهای مقاله خود می‌نویسد: مقامات ارشد آمریکایی سال‌ها است که تلاش کرده‌اند که با دست بردن در روند سیاست‌ها، فعالیت رییس جمهور خود را محدود کنند. تیم امنیت ملی جیمی کارتر به طور مخفیانه برای خنثی کردن اقدامات این رییس جمهور سابق آمریکا برای خارج کردن سربازان آمریکایی از کره جنوبی در تلاش بود.

حالا اما با نامه بی‌نامی که مقامات کاخ سفید درباره ترامپ نوشته‌اند و قایم‌باشکی که برای جلوگیری از تصمیمات ترامپ به راه انداخته‌اند، چنین اقدامتی باید متوقف شوند. منوچین باید اطلاعاتی که ترامپ درخواست کرده را در اختیارش قرار دهد و بگذارد رییس جمهور در این باره تصمیم‌گیری کند.

کلید واژه ها: ایران و امریکا بازگشت تحریم ها


( ۱ )

نظر شما :