نشست سطح بالای همکاری‌های ایران و اروپا

۰۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۷ کد : ۱۹۸۰۲۹۶ سرخط اخبار

نشست سطح بالای همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا صبح روز دوشنبه با سخنرانی رییس سازمان انرژی اتمی و کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، همچنین قرار است در نشست افتتاحیه این سمینار هلگا اشمید و سید عباس عراقچی معاونان ظریف و موگرینی و نیز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی سخنرانی کنند.

علی‌اکبر صالحی همچنین دوشنبه شب در ضیافت شام با حضور خانم موگرینی شرکت خواهد کرد. معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در راس هیاتی بلندپایه صبح روز یکشنبه ۴ آذرماه به منظور شرکت در سومین سمینار سطح بالای همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی ایران و اتحادیه اروپا: دستاوردها و انتظارات، وارد بروکسل شد.

در این سمینار که ۶-۵ آذر برابر با ۲۷-۲۶ نوامبر در بروکسل برگزار می‌شود، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و نیز میگل آریاس کانیته، کمیسیونر تغییرات اقلیمی و انرژی اتحادیه اروپا و هلگا اشمید، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخنرانی می‌کنند.

همچنین سه تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آقایان مصری، سلحشوری و صفاری، نمایندگان کرمانشاه، تهران و نطنز به همراه تعدادی از مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی، ریاست سازمان را در این سفر همراهی می‌کنند.

در این سمینار دو روزه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در خصوص توسعه همکاری‌های هسته‌ای و پیگیری تصمیمات اتخاذ شده در سمینار های قبلی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

یادآور می‌شود بر اساس ضمیمه ۳ برجام، پروژه‌های متعددی مورد توافق همکاری‌های دو طرف بوده که از جمله آنها می‌توان به پروژه استرس تست نیروگاه بوشهر و همچنین همکاری در ایجاد مرکز عالی ایمنی هسته‌ای با سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا، اشاره کرد که در این نشست دو روزه پیگیری می‌شود.

پیشتر دومین سمینار مقامات عالی‌رتبه ایران و اتحادیه اروپا با عنوان "همکاری‌های هسته‌ای: پیشرفت‌ها و چشم‌اندازها" با حضور مسئولین و کارشناسان ارشد دو طرف روزهای ۳۰ آبان و ۱ آذر ۹۶ در اصفهان برگزار شد. در این سمینار سخنرانان اصلی ضمن نگاه به همکاری‌های یکسال گذشته ایران و اتحادیه اروپا چشم‌اندازی از آینده این همکاری‌ها ترسیم کردند. بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی، دکتر عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخنرانان اصلی این سمینار بودند. همچنین مقامات و کارشناسانی از کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، بلژیک، روسیه، سوئیس، چین، آرژانتین و رومانی در این سمینار حضور داشتند و تعدادی از آنها به ایراد سخنرانی در حوزه‌های مربوطه پرداختند.

همچنین سمینار نخست همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا در قالب ضمیمه سه برجام با عنوان سمینار مقامات عالی‌رتبه ایران و اتحادیه اروپا برای همکاری‌های هسته‌ای پس از برجام؛ «انتظارات و مسئولیت ها» اسفند ماه سال ۹۵ در محل دپارتمان اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد که در این رویداد تحت عنوان مسئولیت ها و انتظارات، در دو پنل جداگانه حقوق هسته‌ای و تحقیق و توسعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سمینار مشابهی نیز با عنوان ۲۵ سال همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای: چشم اندازهای جدید روزهای ۲۶-۲۵ مهرماه ۹۶ در مسکو برگزار شد و نمایندگان کشورهای مذکور در آن به ایراد سخنرانی پرداختند.

کلید واژه ها: ایران و اروپا


نظر شما :