چه کسی جایگزین جیمز متیس می‌شود؟

۰۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۳ کد : ۱۹۸۰۷۶۲ سرخط اخبار

ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، از دولت ترامپ استعفا داد. با خروج او از دولت، سیاست امنیت ملی آمریکا تماما دست جناح سختگیر افتاده است.

به گزارش فرارو، سرانجام پس از مدت‌ها گمانه‌زنی درباره خروج آخرین عضو ناهمسو از دولت ترامپ، جمیز متیس، وزیر دفاع آمریکا، با انتشار نامه استعفای خود، به این گمانه‌زنی‌ها پایان داد و اعلام کرد در ۲۸ فوریه آینده، پس از دو سال وزارت، پنتاگون را ترک خواهد کرد.

پس از اخراج ژنرال اچ آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی سابق، و رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، بسیاری از محافل آمریکایی متیس را آخرین «صدای عقلانیت» در دولت ترامپ توصیف کردند. به همین دلیل، استعفای او، نمایندگان دو حزب کنگره آمریکا را نگران کرده است. بنا بر استاندارد‌های آمریکایی، مک‌مستر، تیلرسون و متیس در واقع اعضای «محور عقلای» کابینه ترامپ را تشکیل می‌دادند که در سیاست خارجی کاخ سفید از رویکرد محتاطانه‌تری حمایت می‌کردند.

استعفای متیس در حالی صورت گرفته که تنها یک روز قبل از آن، ترامپ با اعلام خروج ناگهانی نیرو‌های آمریکایی از سوریه، متحدان و دشمنان کشورش را به یک اندازه غافلگیر کرد. ترامپ حتی کاهش تعداد نیرو‌های آمریکایی در افغانستان را هم بررسی می‌کند.

وزیر دفاع آمریکا در نامه استعفایش به اختلاف دیدگاهش با رئیس‌جمهور کشورش تلویحا اشاراتی کرده و گفته ترامپ حق دارد که یک وزیر دفاع همسو با خود داشته باشد. این استعفای نه چندان غیرمنتظره، نمایندگان کنگره آمریکا را شوکه کرد. سناتور مارکو روبیو، ضمن تمجید از متیس، گفته جایگزین کردن او کار آسانی نخواهد بود.

سناتور مارک وارنر، هم این اتفاق را «ترسناک» دانست و توئیت کرد: «این ترسناک است. وزیر متیس در وسط هرج‌ومرج دولت ترامپ، یک جزیره ثبات بود.»

به نظر می‌رسد یکی از عوامل موثر در استعفای متیس، خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه است. مقامات آمریکایی گفته‌اند متیس روز پنج‌شنبه با نامه استعفایش به کاخ سفید رفته بود، اما با این وجود تلاش کرد ترامپ را به تغییر تصمیمش درباره سوریه متقاعد کند.

با خروج متیس و همچنین جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید، سیاست امنیت ملی آمریکا کاملا به دست مایک پومپئو، وزیر خارجه، و جان بولتون، مشاور امنیت ملی، افتاده است.

ترامپ، ضمن تشکر از متیس، گفته بزودی وزیر دفاع جدیدی معرفی خواهد شد. اما تاکنون کسی به طور رسمی معرفی نشده است. چندین نفر به عنوان جایگزین متیس معرفی شده‌اند که یکی از آنها، تحلیلگر شبکه محبوب ترامپ، یعنی فاکس‌نیوز، است.

جک کین، ژنرال چهارستاره بازنشسته ارتش آمریکا، که در حال حاضر تحلیلگر مسائل امنیت ملی فاکس‌نیوز است، دیدگاه‌های نظامی مشابه ترامپ دارد. اما دیدگاه‌های کین هم در مسائل نظامی کاملا منطبق با علایق ترامپ نیست. این ژنرال، هم اکنون رئیس اندیشکده «انستیتوی مطالعات جنگ» در واشنگتن است. چند هفته پیش، کین گفته بود که طرح ترامپ برای کاهش بودجه نظامی به ۷۰۰ میلیارد دلار «یک اشتباه بزرگ خواهد بود.»

کین با خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه هم مخالف است و روز پنج‌شنبه گفت: به فاکس‌نیوز گفت: «واضح است که ما داریم اشتباه عقب‌نشینی زودهنگام اوباما را تکرار می‌کنیم که منجر به ظهور داعش شد.»

در اواخر سال ۲۰۱۶، ترامپ از کین خواسته بود که تصدی سمت وزیر دفاع را بررسی کند، اما کین به دلیل سلامتی همسرش با این پیشنهاد مخالفت کرد. در آن زمان، کین دو نفر را به ترامپ توصیه کرد که یکی از آن‌ها متیس بود.

اما کین روز پنجشنبه اعلام کرده که او قصد ندارد وارد مشاغل دولتی شود.

به هر حال، علاوه بر کین، چند گزینه دیگر برای ریاست پنتاگون مطرح شده‌اند که عبارتند از: سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام، دان کوتس، رئیس دستگاه اطلاعات امنیت ملی، پاتریک شاناهان، معاون وزیر دفاع، سناتور جمهوریخواه جیم تالنت، سناتور جمهوریخواه تام کاتن و دیوید مک‌کورمیک، مدیر عامل مشترک شرکت بریچ‌واتر آسوشیتس.

تام کاتن، رئیس یک کمیته فرعی در کمیته نیرو‌های مسلح سنا، است و در سال ۲۰۱۶، یکی از نامزد‌های ترامپ برای وزارت دفاع بود. کاتن دیدگاه‌های بسیار تندی در خصوص ایران دارد و از سیاست «تغییر رژیم در ایران» حمایت می‌کند. اما برای انتخاب کاتن یک مشکل وجود دارد، اگر او از سنا به پنتاگون برود، جمهوریخواهان یک کرسی در این مجلس را از دست خواهند دارد.

مک‌کورمیک، که در دولت جورج دبلیو بوش، معاون وزیر خزانه‌داری در امور بین المللی بود، به دختر ترامپ، ایوانکا و شوهرش، جارد کوشنر، نزدیک است. او نامزد دینا پاول، معاون سابق مشاور امنیت ملی ترامپ، هم هست. پاول به عنوان یکی از نامزد‌های جانشینی نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، مطرح شده بود.

جیم تالنت، هم مانند کین، در لیست کوتاه نامزد‌های ریاست پنتاگون در سال ۲۰۱۶ بود.

گراهام، نیز یکی از گزینه‌ها است. اما با توجه به مخالفت شدید گراهام با ترامپ در مسائل گوناگون، مانند ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، و خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه، احتمال اینکه به ریاست پنتاگون برسد کم است.

کلید واژه ها: جیمز متیس امریکا وزیر دفاع آمریکا دونالد ترامپ


نظر شما :