پاریس ۲۴ آوریل را روز ملی یادبود «نسل کشی ارامنه» اعلام کرد

ضربه سهمگین مکرون به روابط فرانسه – ترکیه

۱۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۹۸۱۶۰۱ اخبار اصلی اروپا
مکرون که در ضیافت شامی که شورای هماهنگی ارامنه هر ساله در فرانسه برگزار می کند، حاضر شده بود، گفت به وعده انتخاباتیم که در سال ۲۰۱۷ دادم عمل می کنم و این روز را روز ملی اعلام می دارم.
ضربه سهمگین مکرون به روابط فرانسه – ترکیه

دیپلماسی ایرانی: در اقدامی که ضربه سیاسی محکمی به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و کشورش محسوب می شود، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه 24 آوریل را روز ملی یادبود نسل کشی ارامنه اعلام کرد. تصمیمی که با واکنش آنکارا مواجه شد و آن را محکوم کرد و در بیانیه ای اظهار داشت که این اقدام تلاشی از سوی امانوئل مکرون برای منحرف کردن افکار عمومی از بحران داخلی اش یعنی «تظاهرات جلیقه زردها» است. در این بیانیه آنکارا پاریس را متهم کرد که تلاش می کند از حوادث تاریخی کشورهای جهان به عنوان ابزاری سیاسی استفاده کند. 

مکرون که در ضیافت شامی که شورای هماهنگی ارامنه هر ساله در فرانسه برگزار می کند، حاضر شده بود، گفت به وعده انتخاباتیم که در سال 2017 دادم عمل می کنم و این روز را روز ملی اعلام می دارم. کشور من از جمله کشورهایی بود که در همان روزهای اول کشتار امپراطوری عثمانی علیه ارامنه را محکوم کرد. برای همین پاریس رسما کشتار ارامنه را در سال 2001 به رسمیت شناخت. 

آنکارا اقدام پاریس را به شدت محکوم کرد. ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اقدام رئیس جمهوری فرانسه در این رابطه را به شدت محکوم کرد و در بیانیه ای اعلام داشت: «این اقدام فرانسه را به شدت محکوم می کنیم و همه تلاش های مکرون در این زمینه را کاملا رد می کنیم. او که با مشکلات سیاسی داخلی مواجه است، تلاش می کند از وقایع تاریخی قضیه سیاسی به وجود آورد تا خود را از وضعیتی که در آن دچار شده است، برهاند.»

در ادامه این بیانیه آمده است «ادعاهایی که نسبت به نسل کشی ارامنه بیان می شود دروغ های سیاسی است که با واقعیت های تاریخی تضاد دارد و هیچ اساس قانونی ندارد.»

کالین در بیانیه خود تاکید کرد، «هیچ کس نمی تواند به تاریخ ما ضربه بزند و آن را آلوده کند.»

فرانسه در برابر واکنش شدید اللحن ترکیه تلاش کرده است تا از خشم آنکارا بکاهد، در همین رابطه امانوئل مکرون گفت که همتای ترکیه ایش را از قبل در جریان این اقدام قرار داده بود. وی تاکید کرد که باب گفت وگو با ترکیه همچنان باز خواهد ماند. مکرون همچنین گفت: «ما اختلافاتی بر سر مبارزه با شبکه تروریستی داعش و حقوق بشر و آزادی های مدنی در ترکیه و نسل کشی داریم. همچنین بر سر موضوعات دیگر نیز اختلافاتی با یکدیگر داریم، بنابراین بی نیاز از گفت وگو با ترکیه نیستیم.» 

قضیه نسل کسی ارامنه اختلافاتی را میان ترکیه با برخی کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی به وجود آورده است، اروپا کشتار ارامنه توسط نیروهای عثمانی در جریان جنگ جهانی اول را «نسل کشی» می نامد. این موضوع اختلاف اصلی میان ترکیه با ارمنستان نیز محسوب می شود. ترکیه می گوید بسیاری از ارامنه که ادعا می شود نسل کشی شده اند در حقیقت در جریان جنگ جهانی اول و در زمانی که ساکن مناطقی در امپراطوری عثمانی بودند کشته شدند و این به معنای نسل کشی نیست. آنکارا همچنین ارقامی که درباره تعداد کشته شدگان این کشتار گفته می شود را خلاف واقع می داند و رد می کند.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11
 

کلید واژه ها: فرانسه ترکیه نسل کشی ارامنه


( ۱۳ )

نظر شما :

خسرو ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۲۱
دراسفند ماه سال 1297 تعداد دویست وپنجاه هزار نفر از مردم مسلمان اورمیه وسلماس توسط جیلوها وارامنه داشناک با پشتیبانی فرانسه وروسیه کشته شدند یاد شهدای صد سال پیش گرامی باد ، وننگ ونفرت بر دولت فریبکار فرانسه وروسیه
فدوی ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۸:۴۰
الان هم با کرد زدایی شدید از نیمی از کشور ترکیه که کرد نشین هستند ، به گونه ای دیگر در حال نسل کشی هستند .
مجید ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۳:۲۲
امید است ایران هم نسل کشی مردم اورمیه سلماس و خوی را به دست ارامنه و آسوری هارا را به رسیمت بشناسد
خسرو ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۳
فدوی نامی نوشته اند نیمی از ترکیه که کرد نشین هستند طبق آمار بین المللی 12درصد مردم ترکیه کرد هستند ودر دولت ترکیه حضور جدی دارند هم اکنون هفت وزیر وسه معاون رییس جمهوری کرد هستند در ضمن بیشتر کردها در مناطقی زندگی میکنند که فبلا ارامنه یاکن بودند ومنابع غربی اظهار میدارند که کردها ارامنه را قتل عام کرده اند
خسرو ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۷
طبق آمار جهانی 14درصد مردم ترکیه کرد هستند واز طرفداران جدی دولت اردوغان هستند هم اکنون نه وزیر ومعاون رییس جمهوری کرد هستند در ضمت کردها در مناطقی زندگی میکنند که قبلا ارامنه ساکن بودند ومنابع غربی کشتار (دروغ ) ارامنه را به کردها نسبت میدهند