واشنگتن: سه کشور واردات نفت از ایران را به صفر رساندند

۱۴ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۸ کد : ۱۹۸۲۵۳۲ سرخط اخبار

مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر تداوم فشارهای واشنگتن بر تهران ادعا کرد که سه کشور دریافت‌کننده معافیت تحریمی، واردات نفت از ایران را به صفر رساندند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «برایان هوک» رئیس گروه اقدام علیه ایران  در وزارت خارجه آمریکا بامداد چهارشنبه مدعی شد سه کشور واردات نفت از ایران را به صفر رسانده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» هوک طی نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا گفت که سه کشور از هشت کشوری که معافیت از تحریم‌های مرتبط با واردات نفت ایران را دریافت کرده بودند، در حال حاضر خرید نفت از این کشور را به صفر رسانده‌اند.

وی بدون نام بردن از این کشورها، افزود: «در ماه نوامبر، ما به هشت کشور معافیت از تحریم‌های نفتی ارائه کردیم تا مانع افزایش قیمت نفت شویم. من امروز تایید می‌کنم که سه کشور از آنها واردات را به صفر رسانده‌اند. در مجموع ۲۳ کشوری که قبلا از ایران نفت خام می‌خریدند، اکنون واردات را به صفر رسانده‌اند».

این مقام آمریکایی با اشاره به تداوم فشارهای واشنگتن بر تهران، مدعی شد: «آشکار است که اقدامات ما، در حال محدود کردن گردش مالی ایران است... تحریم‌های نفتی ما حدود ۱.۵ میلیون بشکه صادرات نفت ایران را از می ۲۰۱۸ کاهش داده است. این کار، دسترسی ایران به درآمد بیش از ۱۰ میلیارد دلار را متوقف کرد. به این، از دست رفتن ۳۰ میلیون دلار درآمد روزانه را هم اضافه کنید، که همگی به لطف تحریم‌های نفتی ما است».

هوک با ادعای اینکه آمریکا در حال جلوگیری از فعالیت‌های مالی بین‌المللی ایران است، اظهار داشت: «با کاهش بهای نفت، آمریکا به‌سرعت در حال به‌صفر رساندن تمام خرید‌های نفت خام از ایران است... در زمان مناسب تصمیم می‌گیریم که معافیت‌های تحریمی نفت ایران را تمدید کنیم یا نه... شرایط بازار نفت در سال ۲۰۱۹ برای آمریکا جهت تسریع برنامه به‌صفر رساندن صادرات نفت ایران، بسیار بهتر است».

وی ضمن اشاره به همکاری کشورهای اروپایی در اعمال فشارهای بی‌سابقه علیه ایران، ادامه داد: «متحدان اروپایی ما بعد از اقدام نافرجام بمب‌گذاری و ترور در پاریس و دانمارک، علیه ایران اقدام کردند».

 

هوک با سوء استفاده از اظهارات «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران که گفته بود "ایران از تحریم‌ها عبور کرده و پیشرفت می‌کند" و همچنین سوءاستفاده از اظهارات «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران که گفته بود "ایران با شدیدترین بحران اقتصادی در چهل سال اخیر مواجه است"، مدعی شد: «وضعیت زندگی (در ایران) تقریبا به شرایط قبل از انقلاب بازگشته است... اکنون گزارش‌هایی هست که نشان می‌دهد اقتصاد ایران در رکود به‌سر می‌برد».

وی در گزارشی درباره اقدامات خصمانه آمریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران گفت: «از زمان روی کار آمدن دولت (ترامپ)، بیش از ۹۷۰ شخص و نهاد ایرانی تحریم شده‌اند. تحریم‌هایی که هفته قبل اعلام شدند و حامیان مالی سپاه پاسداران و وزارت دفاع ایران را هدف گرفتند، بیست‌وششمین دور تحریم‌ها بود... بیش از ۱۰۰ کمپانی بزرگ مانند توتال و زیمنس دست از تجارت با ایران کشیدند و با این کار میلیاردها دلار از سرمایه را خارج کردند.

به‌عنوان بخشی از این فشارها، ما بیش از ۷۰  موسسه مالی مرتبط با ایران و زیرمجموعه‌های داخلی و خارجی آنها را تحریم کردیم. سیستم پیام‌رسانی مالی سوئیفت نیز (ارتباط با) تمام بانک‌های (ایرانی) تحریم‌شده را قطع کرد. در ماه نوامبر، سوئیفت حتی ارتباط بانک مرکزی ایران را نیز قطع کرد... ما گام‌های بی‌سابقه‌ای را برای تعمیق همکاری با شرکا و متحدان خود جهت مقابله با ستیزه‌جویی ایران هستیم. تیم‌های مشترکی از وزات خارجه و خزانه‌داری (آمریکا) به بیش از ۵۰ کشور سفر کردند تا گزارشی درباره سیاست جدید ما و خطرات تعامل با ایران هشدار دهند».

این در حالی است که هوک پیشتر در مصاحبه با شبکه مصری «الغد» مدعی شده بود  آمریکا برنامه پیچیده مالی‌ای را که ایران برای نفوذ به سیستم مالی آمریکا به کار گرفته بود، کشف کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در طول رقابت‌های انتخاباتی بارها از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران انتقاد کرده و این توافق را «فاجعه‌بار» خوانده بود، ۱۸ اردیبهشت ماه سال گذشته رسما فرمان خروج از این توافق و احیای تحریم‌های رفع‌شده را امضا کرد.

از آن زمان دولت آمریکا تلاش گسترده‌ای را برای اعمال فشار اقتصادی به ایران انجام داده و مشتریان نفتی ایران را برای توقف واردات از ایران تحت فشار قرار داده است. با وجود آنکه واشنگتن ابتدا توقف فوری و کامل واردات نفت از ایران را به عنوان هدف خود اعلام کرده بود، اما مقاومت کشورهای واردکننده نفت از ایران و نگرانی واشنگتن از جهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، ایالات متحده را به صدور معافیت‌نامه‌هایی برای واردکنندگان عمده نفت از ایران، واداشت. گفته می‌شود آمریکا قصد دارد بار دیگر این معافیت‌ها را به صورت مشروط تمدید کند.

مقام‌های آمریکایی مدعی‌اند این تحریم‌ها مردم ایران را هدف قرار نداده است، با این حال روز دوشنبه «علی اصغر پیوندی» رئیس جمعیت هلال احمر ایران گفت تحریم‌های ایالات متحده حتی بر این سازمان نیز اثر گذاشته است. به گفته وی، تحریم‌ها علیه دسترسی ایران به سامانه «سوییفت» امکان جذب کمک‌های بین‌المللی برای امدادرسانی به قربانیان سیل اخیر در ایران را ناممکن کرده و حساب‌های بانکی هلال احمر هم به واسطه تحریم‌ها مسدود شده است.

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا صادرات نفت ایران برایان هوک


( ۱ )

نظر شما :