آنچه واشنگتن دنبال می کند

هدف امریکا به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا ماه مه

۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۲۵۳۷ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
مسئولان امریکایی مدعی هستند که تنها پنج کشور در حال حاضر از ایران نفت می خرند و سه کشور دیگر واردات نفت خود از ایران را متوقف کرده اند. اینها کشورهایی بودند که از طرف امریکایی ها برای واردات نفت از ایران معافیت گرفته بودند. 
هدف امریکا به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا ماه مه

دیپلماسی ایرانی: قبل از این که ماه مه فرا برسد و مشخص شود چه کشورهایی از تحریم های ایران معاف می شوند، ایران سه کشور وارد کننده نفتش را از دست داده است.  

مسئولان امریکایی مدعی هستند که تنها پنج کشور در حال حاضر از ایران نفت می خرند و سه کشور دیگر واردات نفت خود از ایران را متوقف کرده اند. اینها کشورهایی بودند که از طرف امریکایی ها برای واردات نفت از ایران معافیت گرفته بودند. 

بعد از برجام صادرات نفت ایران به بیست و سه کشور جهان انجام می شد، اما بعد از اعمال تحریم های دولت امریکا به ریاست دونالد ترامپ اغلب این کشورها واردات نفت خود از ایران را متوقف کردند. 

دونالد ترامپ مدعی است که هدفش از اعمال تحریم ها بازگرداندن ایران پشت میز مذاکره است اما این بار با شرایط امریکا و جامعه بین المللی. 

برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران در وزارت امور خارجه این کشور عصر سه شنبه گفت: «سه کشور از کشورهایی که واشنگتن معافیت از تحریم های ایران را داده بود واردات نفت خود از ایران را به صفر رسانده اند.» 

وی همچنین گفت: «بهبود اوضاع بازارهای جهانی نفت به کاهش صادرات نفت ایران بیش از پیش کمک می کند.»

دولت ترامپ 8 کشور چین، هند، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی را از تحریم های اعمال شده علیه ایران معاف کرده بود که گزارش ها حاکی از آن است که کشورهای تایوان، یونان و ایتالیا واردات نفت خود از ایران را علی رغم معافیت های امریکا متوقف کرده اند. 

هوک به خبرنگاران گفت: «به هشت کشور معافیت دادیم تا به قیمت های نفت در بازارهای جهانی کمک کرده باشیم، امروز می توانیم بگوییم که سه کشور از این کشورها واردات نفت خود از ایران را به صفر رسانده اند.»

وی در ادامه تاکید کرد، ظرفیت های بازار نفت الآن برای ما بهتر است و می توانیم سریع تر راه خود را به سمت به صفر رساندن واردات نفت از ایران پیش ببریم، الآن می توانیم دیگر هیچ معافیت یا استثنائی را برای پیش بردن تحریم هایمان به کشوری ندهیم.

وی همچنین مدعی شد: «تحریم های امریکا علیه ایران سبب شده است تا حدود 1.5 میلیون بشکه نفت صاداراتی ایران از ماه می 2018 تا کنون از بازارها حذف شوند، و این مساله سبب شد تا حکومت ایران نتواند به بیش از 10 میلیارد دلار از درآمدهای خود دست یابد، به عبارتی آنها روزانه حداقل 30 میلیون دلار زیان دیده اند.»

وی در ادامه افزود: «با وجود ادامه تولید جهانی و کاهش عملی نرخ نفت امروز می توانیم بگوییم که تحریم ها را می توانیم ادامه دهیم و اکنون ما به سرعت به سمت به صفر رساندن خرید نفت ایران در بازارهای جهانی هستیم.»

در همین رابطه یک مقام امریکایی روز دوشنبه گفت که «کشورش در حال بررسی اعمال تحریم های بیشتر علیه آن بخش از اقتصاد ایران است که تا کنون تحریم نشده است. انتظار می رود این تحریم های جدید در ماه مه پیش رو اعلام شوند.»

این مقام درباره تمدید معافیت کشورها از تحریم ایران گفت: «ایالات متحده این توانایی را دارد که دیگر به هیچ وجه چنین امتیازاتی را به کشوری ندهد، و فکر می کنم این نقطه ای است که به سمت آن حرکت می کنیم.»

منبع: ایلاف / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: تحریم های نفتی آمریکا ایران و امریکا معافیت از تحریم ها


( ۹ )

نظر شما :

علی ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۲:۲۲
باید تا زمان نزدیک به انتخابات امریکا صبر کرد و ایران باید اقدامی کند که قیمت نفت به بالای صد دلار برسد این کار سبب کاهش آرای ترامپ برای دور دوم خواهد شد