آنکارا یکی از کانون های ناامنی در کردستان است

برنامه ترکیه برای توسعه نفوذ در عراق

۰۳ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۴۴۱۶ خاورمیانه انتخاب سردبیر
به نظر می رسد که اکنون در سایه اشتهای توسعه طلبی و سیری ناپذیر ترکیه و شحض اردوغان در حمله به مناطقی از سوریه مانند عفرین و منبج و حمایت صریح و آشکار از نیروهای معارض سوریه در ادلب، ارتش ترکیه با گسترش نفوذ نظامی خود در شمال عراق گوشه چشمی هم به این کشور دارد.
برنامه ترکیه برای توسعه نفوذ در عراق

عبدالرحمن فتح الهی، عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی – در حالی که عراق با کانون ناامنی هایی از قبیل بازماندگان داعش و حملات و بمب گذاری های گاه و بی گاه دست و پنجه نرم می کند باید شاهد بمباران مناطق مرزی خود توسط ارتش ترکیه به نام مقابله با نیروهای مسلح پ.ک.ک هم باشد. این در حالی است که با افزایش حملات مکرر هوایی و توپخانه ای ارتش ترکیه در طول سال های اخیر، به ویژه از سال 2015 میلادی و در پی شکست مذاکرات دولت آنکارا با کردهای این کشور، از یک سو، نه تنها از شدت عمل نیروهای کُرد ترکیه در این مناطق کاسته نشده که حتی موجب جان باختن و مجروح شدن ده ها تن از شهروندان غیرنظامی اقلیم کردستان عراق و نابودی زیر ساخت های این مناطق و تخلیه بیش از 127 روستا شده است. از طرف دیگر نیز همین حملات ارتش ترکیه بر شدت ناامنی های عراق افزوده و خود به یکی از کانون های اصلی عدم ثبات در این کشور بدل شده است. 

اگر چه اقلیم کردستان عراق تحت عنوان حکومت فدرال، به صورت خودگردان اداره می شود، اما به هر حال این منطقه کردی در نهایت جزء خاک کشور عراق محسوب می شود و هر گونه تعدی به آن به معنای تجاوز به خاک عراق است. 

با این وصف نیروهای نظامی ارتش ترکیه تحت عنوان اقدام علیه پ.ک.ک، از ماه مارس سال گذشته میلادی وارد عمق 30 کیلومتری خاک اقلیم کردستان یا بهتر بگوییم خاک عراق شده و همزمان با حملات هوایی و توپخانه ای بی وقفه به مناطق مسکونی اقلیم، عملیات نظامی گسترده ای را آغاز و این سلسله عملیات را تحت عنوان عملیات "چنگال" در هفته های گذشته شدت بخشیده است. همین اقدامت سبب شده تا مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در توئیت 14 ژوئن (26 خرداد) واکنش تندی به تجاوزات ترکیه داشته باشد.

اما این پایان ماجرا نیست. چون به نظر می رسد که اکنون در سایه اشتهای توسعه طلبی و سیری ناپذیر ترکیه و شحض اردوغان در حمله به مناطقی از سوریه مانند عفرین و منبج و حمایت صریح و آشکار از نیروهای معارض سوریه در ادلب، گوشه چشمی هم به عراق دارد. 

در این رابطه ارتش ترکیه علاوه بر استقرار بیش از 32 پایگاه‌ نظامی و اطلاعاتی در خاک اقلیم، به دنبال بسترسازی برای گسترش و در عین حال دائمی کردن حضورش در خاک عراق و توجیهی برای تجاوز خود به این کشور است. یقینا خرید و استقرار سامانه اس – 400 روسیه و نیز افزایش تلاش برای در اختیار گرفتن جنگده های اف – 35 آمریکایی هم در مدت اخیر موجب شده تا آنکارا بر بر دامنه‌ جغرافیایی تحرکات خود بیفزاید. پیرو این نکته برخی تحرکات و اقدامات اربیل با محوریت بارزانی ها هم بر پررنگ تر شدن نقش مخرب ترکیه در خاک عراق و تحقق هر چه بیشتر طرح و برنامه های آنکارا کمک می کند. 

در این راستا دیروز یکشنبه خبری در خصوص تسلیم کردن تپه استراتژیک "کانی ماسی" و 8 روستای اطراف آن را از جمله بارخی و دلمان در استان دهوک در نزدیکی مرز مشترک اقلیم و ترکیه مخابره شد که از افزایش حضور آنکارا در عمق بیشتر خاک عراق نشان دارد. این افزایش حضور به معنای حملات بیشتر و گسترده تر در عمق خاک عراق و کشیده شدن دامنه تنش و درگیری به مناطق داخلی عراق است. 

البته با حضور 10 ژوئن (20 خرداد) مولود چاووش اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در اربیل به منظور شرکت در مراسم تحلیف نچیروان بارزنی به عنوان رئیس جدید اقلیم کردستان، ناگفته پیدا بود که آنکارا به دنبال همراه کردن دولت جدید کُردی برای گسترش عملیات نظامیش در خاک اقلیم است. البته سکوت دولت مرکزی بغداد نیز در قبال این عملیات و حملات ترکیه به اقلیم در سایه برخی توافقنامه ها سبب آن شده تا با آسودگی بیشتر و بدون دغدغه تجاوز خود به عراق را ادامه دهند.   

با این حال اگر چه ترکیه با این بسترسازی به دنبال تحقق تجاوزات مکرر خود به عراق است، اما به نظر می رسد که در آن سوی داستان شرایط برای افزایش اعتراضات مردمی این مناطق و حتی همسویی کردهای عراقی با نیروهای پ.ک.ک بینجامد، کما این که ما شاهد حمله و به آتش کشیدن یکی از پایگاه های ارتش ترکیه در اقلیم توسط ساکنان بخش شیلادزی در شهرستان مرزی آمیدی در 26 ژانویه سال جاری میلادی(6 بهمن 97) بودیم.    

مضافا بر آن یقینا اقدامات و همراهی های اربیل با تجاوزات آنکارا افزایش گسل جامعه و افکار عمومی با دولت جدید بارزانی را سبب خواهد شد، آن هم در شرایطی که اختلافات دیگر احزاب به خصوص اتحادیه میهنی حیات شکننده ای را برای حزب دموکرات کردستان عراق رقم زده است و شدت یافتن اعتراضات مردمی مناطق مرزی در سایه تجاوزات ترکیه هم می تواند به افزایش مشکلات دولت اربیل بینجامد.  

کلید واژه ها: ترکیه


( ۱۳ )

نظر شما :

سعید ۰۴ تیر ۱۳۹۸ | ۰۸:۱۲
از علت طرفداری نویسنده محترم این یادداشت از عناصر و نه نیروهای گروه تروریستی پ ک.ک خبر ندارم، احتمالا به دلیل تعصبات قومی باشد اما بهتر بود به جای معصوم نشان دادن پ.ک.ک یادی از فهرست بلند بالایی جان باختگان نظامی و غیر نظامی ترکیه هم می کرد که خود علت ناامنی و عقب ماندگی منطقه جنوب غرب ترکیه است چرا که در بستر ناامنی که ایجاد کرده یقینا نمی توان شاهد سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی بود. نکته آخر اینکه برخی نویستدگان هرگاه از توسعه اقلیم کردستان عراق سخن می گویند این منطقه را تافته‌ای جدا بافته از سایر مناطق عراق می دانند اما در چنین مواردی تبدیل به بخشی از خاک عراق می شود!!! ا
حسین کاظمی ۰۴ تیر ۱۳۹۸ | ۰۸:۵۲
فرق کشورهایی چون ترکیه با کشورهایی چون مالزی یا ژاپن در اینه که سردمدارانشان قبل از اینکه زیرساختهای اولیه اقتصادی , سیاسی و فرهنگیشونو در داخل مرزهاشون مستحکم کنند سودای فتح و احیانا آزادی دیگر کشورها و ملتها رو دارن بخاطر همینه که دورانشون کوتاه و پر اشتباه و در آخر مجبور میشن با خفت صحنه سیاسی رو تحویل یک جریان دیگه بدن . اردوغان برای پوشش دادن به شکستهای حزبی داخلی و دو شقه کردن جامعه ترکیه به دونبال پیروزی در بیرون مرزهای خودشه شاید اردوغان قدرتمندترین شخص بعد از آتوترک در ترکیه باشه اما مطمئنا ترکیه امروز چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ سیاسی و از همه مهمتر از لحاظ اجتماعی بسیار ضعیفتراز دوران قبل از اروغان می باشد.همه برای یک نفر او برای هیچ کس .
خسرو ۰۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۳
عملیات ارتش ترکیه علیه پ ک ک با موافقت دولت مرکزی عراق و دولت محلی اقیلم و با بستر حقوقی تعقیب متجاوز (تروریستها ) وتایید توسط شورای امنیت انجام میگیرد هیچ کشوری عملیات ترکیه را تجاوز محسوب نمی کند ودرضمن همگان می دانند که ایران هم در شرایط مشابه مواضع پ ک ک و پژاک را در شمال عراق با موشک وتوپخانه یا عملیات کماندویی هدف قرار میدهد به نظر میرسد نویسنده می خواهد اذهان خواننده ها را با دادن اطلاعات اشتباه آلوده کند ، راستی چرا؟
آرش ۰۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۵
خیلی عجیب است تا هرجا صحبت از پسمانده عثمانی میشود یک عده ای فورا میایند و گریبان چاک میدهند. به این نتیجه رسیده ام هشدارهای تارنمای وزین آذری ها و همینطور نشریه ارزشمند وطن یولی کاملا درست است و سازمان اطلاعات ترکیه با استخدام عده ای معلوم الحال در فضای مجازی ایران کاملا فعال است.
فرهاد ۰۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۸:۲۴
این افرادی که با نظرات ضد ترکیه آشفته میشن دنبال رویاهای نئوعثمانی هستن. جالبه که ژست ایرانی بودن به خودشون میگیرن ولی بین خودشون فارسها رو پان فارس، کردها رو تروریست و ارمنیها رو داشناک و ... معرفی میکنن. خلاصه با هر قوم دیگه ای درگیر هستن. به راحتی میشه اسامی مختلفشون رو هم حدس زد و ردشون رو گرفت.
خسرو ۰۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۷
دعوای عثمانی وصفوی در 400سال پیش به اتمام رسیده وبعد از آن هیچوقت وارثان دو کشور ایران وترکیه در هیچ جنگی مقابل هم قرار نگرفته اند مرز های دو کشور مرز دوستی و تجارت بوده هر ساله تعداد زیادی از مردم ایران ، ترکیه را مقصد مسافرت خود انتخاب میکنند ، این یعنی تیر شیطنت دشمنان دوستی دو ملت به سنگ خورده وتبلیغ دشمنی دو کشور ناکام مانده است ایران وترکیه در جهان اسلام مانند دو بال هستند که پیشرفت و ارتقای آنها موجب پیشرفت جهان اسلا م خواهد شد و طرفداران تروریسم و تجزیه را ناکام خواهد کرد
ایرانی ۰۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۳
این حرفها که ما برادریم و فلان هیچ جایی در دیپلماسی واقعی نداره. خود ترکیه الان از ما نفت نمیخره و ما رو تحریم کرده. این برادری نیست.
اردبیلی ۰۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۰
ترکیه همیشه چشم طمع به خاک همسایگان خود داشته است در سال ۲۰۱۲ در زمانی که گمان میکرد دولت سوریه به زودی سقوط میکند در جلسه محرمانه حزب عدالت و توسعه از نقشه جغرافیایی جدید با نام عهد ملی رونمایی کرد ( فیلم این ماجرا لو رفت و در اینترنت منتشر شد) که در این نقشه عهد ملی سراسر کردستان سوریه و عراق و ایران به اضافه آذربایجان و آران و ارمنستان و گرجستان به ترکیه ضمیمه شده است. نام این نقشه را عهد ملی گذاشته اند و آرزوی رسیدن به آن را دارند.