ایالات متحده همچنان به بازبینی معاهده سایکس – پیکو فکر می کند

توطئه تازه امریکا در بهره برداری از دوگانگی های منطقه ای

۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۸۴۹۰۹ خاورمیانه انتخاب سردبیر
باقر بیان جبر الزبیدی می نویسد: واشنگتن سرمایه گذاری دوباره ای روی دوگانگی های نژادی و طایفه ای در این کشورها با هدف ایجاد درگیری های جدید آغاز کرده است با این هدف که از این دوگانگی سوء استفاده کند تا بتواند طرح های متعدد خود را در منطقه پیاده و محقق کند. 
توطئه تازه امریکا در بهره برداری از دوگانگی های منطقه ای

دیپلماسی ایرانی: از ابتدای انقلاب های موسوم به بهار عربی، بارها به روشنی و به صراحت گفته ایم که آن چه در تونس و مصر و لیبی و سوریه در مراحل سابق آن روی دادند، و اکنون در سودان و دوباره در تونس و لیبی در جریان است و احتمالا دامنه آن به عربستان سعودی نیز کشیده خواهد شد، چیزی نیست جز ادامه پیگیری طرح غربی ها در منطقه عربی و شمال آفریقا.

هدف قدرت های بزرگ، در راس آنها ایالات متحده امریکا، در حال حاضر بازبینی نقشه جئوسیاسی منطقه بر اساس موقعیت ها و پیش زمینه های طایفه ای و نژادی است، برای همین از دودستگی های اجتماعی و سیاسی و مذهبی موجود در اکثریت کشورهای عربی و اسلامی برای رسیدن به این هدف نهایت استفاده را می برند. آنها دنبال چیزی شبیه سایکس – پیکو هستند که مرزهای عراق را ترسیم کرد و تضمینی برای عناصر اصلی تشکیل دهنده اکثریت عربی و کردی شد. مشابه همین طرح را در سوریه و لبنان و یمن و بحرین و عربستان و کویت نیز پیاده کردند. حالا هم می خواهند مشابه همین طرح را با ایده های طایفه ای و نژادی پیش ببرند و نقشه تازه ای برای خاورمیانه و جهان عرب ترسیم کنند. 

درباره ترکیه، ماهیت و استقلال جئوسیاسی فعلی آن به معاهده سیفر در سال 1920 بازمی گردد که ایجاد منطقه ای برای کردها در جنوب ترکیه را پیشنهاد دادند اما در معاهده لوزان در سال 1923 این طرح لغو شد. 

بر این اساس واشنگتن سرمایه گذاری دوباره ای روی دوگانگی های نژادی و طایفه ای در این کشورها با هدف ایجاد درگیری های جدید آغاز کرده است با این هدف که از این دوگانگی سوء استفاده کند تا بتواند طرح های متعدد خود را در منطقه پیاده و محقق کند. 

برای همین انتظار می رود که ایالات متحده روی شیوه ها و طرح های جدیدی کار کند تا بتواند دستورالعمل های از قبل تعریف شده خود را در سایه متغیرهای جدید که در کشورهای عربی به آن اشاره شد، پیاده کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

بيان جبر الزبيدي، وزير كشور در دولت اياد علاوي و وزير دارايي در دولت اول نوري مالكي بوده است. وي از سال 2010 تا 2014 نماينده پارلمان عراق و ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: خاورمیانه جهان عرب پیمان سایکس - پیکو شمال آفریقا


( ۳ )

نظر شما :