دانمارک «گرینلند» را نفروخت، ترامپ سفرش را به کپنهاگ لغو کرد

۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۷ کد : ۱۹۸۵۶۷۳ سرخط اخبار

بعد از آنکه نخست‌وزیر دانمارک پیشنهاد آمریکا درباره «خرید» جزیره گرینلند را «مضحک» خواند، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که سفرش به دانمارک را لغو کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اظهارات قاطع مقام‌های دانمارک و گرینلند علیه ایده فروش این منطقه‌ خودگردان تحت قیمومیت کشور دانمارک به واشنگتن، عصبانیت رئیس‌جمهور آمریکا را در پی داشته و او سفر از قبل برنامه‌ریزی شده‌اش به دانمارک را لغو کرده است.

در ادامه جنجال‌ها و اظهارنظرها درباره درخواست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خرید گرینلند از دانمارک، او در پیام‌های توییتری از لغو دیدارش با نخست‌وزیر دانمارک خبر داده است.

ماجرا از آنجا شروع شد که ابتدا روزنامه جمهوری‌خواه «وال استریت ژورنال» و سپس شبکه دموکرات «سی‌ان‌ان» از علاقه دونالد ترامپ برای خرید جزیره گرینلند از دانمارک خبر دادند، جزیره‌ای که میزبان یک پایگاه راداری آمریکا برای رصد موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است.

طبق گزارش شبکه سی‌ان‌ان، «ترامپ چندین دفعه موضوع خریدن گرینلند از دولت دانمارک را مطرح کرده است و دفتر مشاور حقوقی کاخ سفید نیز در حال بررسی این موضوع است (جزئیات بیشتر).

گرینلند بزرگترین جزیره کره زمین در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی و منطقه‌ای خودگردان تحت قیمومیت کشور دانمارک است و ۲۱۶۶۶ کیلومتر  مساحت و ۵۵ هزار و ۸۷۷ نفر جمعیت دارد.

به دنبال جنجال‌ها درباره این موضوع، مقام‌‍‌های گرینلند و دانمارک قاطعانه فروش گرینلند به آمریکا را رد کرده و آن را موضوعی «مضحک» خواندند (جزئیات بیشتر اینجا و اینجا).

ترامپ در تازه‌ترین اظهارنظر توییتری خود درباره گرینلند، با لحنی که نشان می‌دهد از رد درخواستش برای خرید این منطقه عصبانی است، نوشته است: «دانمارک یک کشور خیلی خاص با مردمانی خارق العاده است اما با توجه به اظهارات مت فردریکسن نخست‌وزیر (دانمارک) و اینکه او علاقه‌ای به صحبت درباره خرید گرینلند ندارد، من دیدار از قبل برنامه‌ریزی شده‌ دو هفته آینده‌مان را به زمان دیگر موکول می‌کنم».

پیش از این، نخست‌وزیر دانمارک در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره فروش گرینلند به آمریکا، این موضوع را «مضحک» خواند و گفته بود: «گرینلند فروشی نیست. گرینلند مال دانمارک نیست بلکه به خود گرینلندی‌ها تعلق دارد. من امیدوارم که این پیشنهاد جدی نبوده باشد».

طبق برنامه قبلی اعلام شده توسط کاخ سفید، قرار بود که ترامپ دوم سپتامبر (۱۱ شهریور) بعد از اتمام سفرش به لهستان، به دانمارک سفر کند و در این سفر با ملکه و دیگر مقام‌های دانمارکی دیدار داشته باشد.

دیدار با «کیم کیلسن» صدراعظم منطقه خودمختار گرینلند یکی دیگر از برنامه‌های قبلی رئیس‌جمهور آمریکا بود اما جنجال‌ها درباره خرید این منطقه سبب اظهارنظرهای مقام‌های دانمارک و گرینلند شده بود.

صدراعظم گرینلند در رد موضوع فروش این منطقه به آمریکا گفته بود که «این مساله چیزی نیست که درباره آن جوک ساخته شود».

کلید واژه ها: دانمارک گرینلند دونالد ترامپ


( ۱ )

نظر شما :