ترامپ برای حمله به ایران ابراز آمادگی کرد

۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۹۸۶۳۰۰ سرخط اخبار

“دونالد ترامپ” در توییتی تهدید کرد ایالات متحده آمریکا آماده حمله نظامی به عامل حملات اخیر به تاسیسات نفتی سعودی است.

رییس جمهوری آمریکا بدون اشاره به عامل احتمالی حملات اخیر در صفحه توییتر خود نوشت:” خطوط عرضه نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته. دلایلی هست که می‌دانیم کار چه کسی بوده و در صورت تایید موضوع آماده اقدام نظامی هستیم، اما منتظریم عربستان سعودی نظر خود را درباره اینکه به باور آنها چه کسی عامل این حمله بوده بگوید و اینکه تحت چه شرایطی اقدام خواهیم کرد!”.

این نخستین واکنش ترامپ به حملات بامداد شنبه به یک پالایشگاه و یک میدان نفتی  عربستان سعودی است که خساراتی گسترده به بار آورده و بنا به اعلام وزارت نفت سعودی ۵.۷ میلیون بشکه از صادرات روزانه نفت عربستان سعودی را کاهش داده است.

“مایک پمپئو” وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا دیروز در توییتی ایران را عامل این حمله معرفی کرد. مقامات دیگر کاخ سفید نیز طی ۲ روز گذشته انگشت اتهام را به سمت ایران گرفته اند؛ و حتی یک سناتور ارشد جمهوریخواه آمریکایی خواستار حمله به تاسیسات نفتی ایران در تلافی این اقدام شده است.

گروه “انصارالله” یمن دیروز مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. این حملات به تلافی تجاوز نظامی ائتلاف تحت رهبری سعودی به یمن صورت می‌گیرد. انصارالله (حوثی ها) پیشتر نیز بارها به تاسیسات نفتی سعودی حملات پهپادی کرده‌اند.

همزمان انتشار یک تصویر ماهواره‌ای جدید از سوی ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد حمله اخیر به تاسیسات نفتی شرکت نفتی دولتی “آرامکوی” سعودی با دقت بالایی انجام شده و خساراتی گسترده به تاسیسات نفتی سعودی وارد کرده است.

این حملات منجر به کاهش بیش از نیمی از صادرات نفت روزانه سعودی شده است؛ با این حال دولت سعودی اعلام کرده برای جبران کمبود از ذخائر استراتژیک خود استفاده خواهد کرد. ایالات متحده آمریکا هم اعلام کرده از ذخائر استراتژیک ۱۸۰ میلیون بشکه‌ای خود برای تنظیم بازار و جبران کاهش صادرات نفت سعودی استفاده خواهد کرد.

با این حال بازارهای نفت در شرق آسیا در نخستین ساعات روز دوشنبه (امروز) نسبت به حملات اخیر به تاسیسات نفتی سعودی واکنش نشان داد و قیمت نفت بیش از ۱۵ درصد افزایش یافت.

برخی ناظران بازار نفت نسبت به عدم توانایی سعودی برای ترمیم به موقع آسیب‌های حملات اخیر هشدار داده و گفته‌اند ممکن است بازگشت ظرفیت صادرات نفت سعودی با توجه به عمق آسیبی که حملات اخیر وارد کرده، هفته‌ها و حتی ماه‌ها به طول انجامد.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ


( ۱۳ )

نظر شما :