تناقض‌های مواضع سعودی‌ها در ماجرای حمله به آرامکو

۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۴ کد : ۱۹۸۶۳۱۵ سرخط اخبار

هر روز که از جنگ سعودی علیه یمن بیشتر می‌گذرد و حملات تلافی‌جویانه یمن دردناک‌تر و بزرگ‌تر می‌شود، مواضع متناقض ریاض نیز جدی‌تر و بزرگ‌تر می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، عربستان سعودی هنوز از شوک حمله تلافی‌جوایانه یمن به تأسیسات نفتی آرامکو خارج نشده است، برای همین در اتخاذ مواضعش دچار تناقض‌هایی جدی است.

حمله تلافی‌جویانه یمن، شنبه (۲۳ شهریورماه) انجام شد و سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو را هدف قرار داده است.

پس از این حمله، ترکی المالکی سخنگوی ائتلافی عربی در یمن بسرعت پای ایران را وسط کشید و گفت «تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که سلاح‌های استفاده شده در حمله به تأسیسات نفتی در دو منطقه خریص و بقیق ساخت ایران است». 

المالکی همچنین مدعی شد که مبدأ حمله به تأسیسات نفتی آرامکو یمن نبوده است.  پیشتر هم در حمله یمن به خط لوله انتقال نفت شرق به غرب عربستان نیز ریاض در ادعایی مشابه گفته بود که این حمله با سلاح‌های ایرانی انجام شده است. 

این ادعا و این موضع با دلایل ریاض برای آغاز حمله به یمن در تناقض است. پیشتر عربستان گفته بود که موشک‌ها و انبارهای موشکی در یمن تهدیدی برای امنیت عربستان است اما اکنون که پاسخ‌های تلافی‌جویانه ارتش یمن را در سال پنجم تجاوز نظامی، دریافت می‌کند، پای کشورهای دیگر را به وسط می‌کشد و دیگران را متهم می‌کند جز یمن. 

علاوه بر این تناقض، روزنامه «وال استریت ژورنال» امروز سه‌شنبه به نقل از افراد مطلع گزارش داد، «مقام‌های سعودی گفته‌اند که آمریکا درباره این جمع‌بندی که این حمله را ایران انجام داده، مدارک کافی (به عربستان سعودی) ارائه نداده است». حال در زمانی که هیچ مدرک و شاهدی در این خصوص وجود ندارد، به نظر می‌رسد آمریکا و عربستان برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های نظامی و اطلاعاتی، در حال اتهام‌زنی سیاسی هستند. این مورد هم تناقضی جدی است؛ زمانیکه ریاض هیچ مدرکی دال بر ادعای خود ندارد، همچنان آن را تکرار کند تا برخی حقایق از چشم افکار عمومی و حتی مردم در عربستان مخفی بماند.

گذشته از اینکه این حمله از کجا و توسط چه گروه یا ارتشی انجام شده، ابتدا این نقص مهم به چشم می‌آید که عربستان و متحد آن آمریکا، به دلیل نقص نظامی (پدافندی) و اطلاعاتی نتوانسته‌اند مانع این حمله شوند. این دو کشور برای آنکه از شدت این رسوایی بکاهند، انگشت اشاره را به سوی ایران گرفته‌اند اما برای این اتهام‌زنی که دلایل سیاسی دارد، هیچ مدرکی به افکار عمومی ارائه نکرده‌اند.

«ماجد الترکی» رئیس «مرکز الاعلام والدراسات العربیه-الروسیه» در برنامه «الاسبوع فی ساعه» در شبکه «روتانا الخلیجیه» در تحلیل این موضوع، ادعاهای ریاض را تکرار و به یمنی‌ها توهین کرد و گفت، «از نوع حمله انجام شده این نتیجه به دست می‌آید که حوثی‌ها در یمن نه چنین سلاح‌هایی در اختیار دارند نه توان فنی چنین حمله‌ای را دارند زیرا اگر بپذیریم که حمله از یمن انجام شده باید پذیرفت که پهپاد مسافتی بالای هزار کیلومتر را پیموده پس نمی‌توانسته وزن زیادی از مواد منفجره حمل کند اما از آنجا که وزن مواد زیاد بوده پس از یمن انجام نشده است. از طرفی دیگر، این حمله با موشک انجام نشده چون موشک نیاز به ارتفاع بسیار زیاد دارد. پس ما باید از ایران صحبت کنیم نه از موش‌های یمنی».

سخنان و تحلیل پر از تناقض این تحلیلگر سعودی آنقدر تکراری بود که مجری برنامه در پاسخ به این تحلیل گفت، «خب اینها که چیز جدیدی نیست. تا کی ... [این موضوع ادامه خواهد یافت؟]».

حقیقت این است که تا زمانیکه سعودی‌ها توان یمنی‌ها در دفاع از خود را دست‌کم می‌گیرند و به جای فهم حقیقت، آن را تحقیر و به آنان توهین می‌کنند و از طرفی دیگر، به آمریکا و سلاح‌های آمریکایی تکیه می‌کنند، حقیقت را نخواهند فهمید. ریاض قصد داشت، ظرف یک ماه، با سرکوب کردن جنبش انصارالله و دیگر احزاب متحد با آن، سرنوشت یمن را به خواست خود تغییر دهد اما با نادیده گرفتن اراده یمنی‌ها برای مقاومت، هر روز دچار تناقض‌های بزرگ‌تر و جدی‌تر می‌شود.

کلید واژه ها: ایران و عربستان یمن


( ۲ )

نظر شما :