سیاست‌های ترامپ، عامل تشدید اوضاع منطقه

تحریم‌ها ایران را قوی‌تر کرده است

۲۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۶۸۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
از نظر منطقی تحریم های کنونی ایالات متحده علیه تهران باعث تشدید وخامت اوضاع شده و اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا و تکرار این مسئله برای ایرانی ها که وی خواستار اقدام نظامی علیه آنها نیست؛ بر تشدید این وضعیت تاثیرگذار بوده و پیامی برای ایرانی ها به منظور اطمینان‌دهی به آنها و تشویق به سمت تنش زایی بیشتر تلقی شده است.
تحریم‌ها ایران را قوی‌تر کرده است

دیپلماسی ایرانی: در ابتدا و قبل از هر چیز باید این پرسش مطرح شود که آیا تحریم های ایالات متحده امریکا علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران به ویژه تحریم های نفتی برای این حکومت مفید بود یا فقط مصیبت و مشکل به بار آورده است؟

ملت های عرب همگی می دانند هیچ نوع تحریم اقتصادی هر چقدر هم که شدید شد به فروپاشی هیچ حکومتی از جمله حکومت های دیکتاتوری منجر نخواهد شد، چه برسد به حکومتی ایدئولوژیک که ملت خود را با شعارهای مذهبی رهبری می کند و باعث می شود آنها تا پای مرگ از ایران دفاع کنند. در نتیجه باید گفت که این تحریم ها به صورت تاثیرگذار هیچ مسئله ای را در منطقه تغییر نخواهد داد و باعث نخواهد شد که ایران از فعالیت های شبه نظامیان خود در خاورمیانه کم کند. همچنین فعالیت های موشکی این کشور را متوقف نخواهد کرد. از این رو تحریم ها تا این لحظه فایده ای نداشته است.

اما آیا ایران از این تحریم ها بهره برده است؟پاسخ آری است.

فواید حکومت ایران از تحریم های آمریکا در چندین موضوع به شرح زیر است:

ایران از زبان مسئولان خود بارها اعلام کرده بر چهار پایتخت عربی سیطره دارد، اما پس از تحریم ها تهران با پوشش این تحریم ها گسترش نفوذ نظامی خود را در منطقه افزایش داده، همچنین حمایت تسلیحاتی خود را شدت بخشیده و شمار نیروهای خود را در این چهار کشور افزایش داده است.

در طول تابستان سال جاری ایران توانست بسیاری از عرف ها و قوانین بین المللی را نقض کند، بدون این که با بازدارندگی روبه رو شود. از حملات فجیره در امارات متحده عربی گرفته تا انفجار خط لوله گاز عربستان سعودی و حملات به آرامکو باز هم به عربستان، تهران امنیت انرژی بین المللی را هدف قرار داده است. از طریق این حملات ایران امنیت انرژی جهان را به خطر انداخته و چنانچه این اتفاق از سوی حکومتی سنی مذهب صورت گرفته بود تروریسم تلقی می شد، حال آن که از نظر غرب گواه قدرت و سیطره تهران بر خاورمیانه و ضرورت ثبات جهانی در نظر گرفته شده است و این مسئله اتفاق نمی افتاد اگر پوشش تحریم ها نبود.

خلاصه این که از نظر منطقی تحریم های کنونی ایالات متحده علیه تهران باعث تشدید وخامت اوضاع شده و اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا و تکرار این مسئله برای ایرانی ها که وی خواستار اقدام نظامی علیه آنها نیست؛ بر تشدید این وضعیت تاثیرگذار بوده و پیامی برای ایرانی ها به منظور اطمینان دهی به آنها و تشویق به سمت تنش زایی بیشتر تلقی شده است.

طی ماه های آینده عرصه به این منوال خواهد بود که ایران به رویکرد تنش زایی خود در منطقه به طور کلی و امریکا به شیوه نامفهوم کنونی خود ادامه خواهند داد که بر منطق بدون منطق ترامپ مبتنی است مگر این که دموکرات ها در کنگره امریکا معادله جدیدی را ایجاد کنند.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: تنگه هرمز ایران و امریکا تحریم ایران نفوذ منطقه ای ایران روابط ایران و عربستان ایران و اعراب حمله به آرامکو انفجار در بندر فجیره


( ۷ )

نظر شما :